Skip to content

הכן רכבך לחורף: בדיקה עצמית

עשה זאת בעצמך - אילו דברים אפשר לבדוק לבד ברכב לקראת החורף? מדריך עשה זאת בעצמך מטעם איגוד המוסכים בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נוזל קירור – עדיף להשתמש בנוזל קירור מיוחד ולא במים רגילים. יש לוודא כי מפלס נוזל הקירור לא ירד מתחת לקו המינימום. את הבדיקה יש לבצע רק כשהמנוע קר, לאחר מספר שעות של מנוחה. אין לפתוח מכסה ולבדוק את המערכת כשהמנוע חם: פתחו את מיכל המים, בגוף המים יש שני קווים – מינימום ומקסימום, הכמות צריכה להיות קרובה למקסימום, אם אין זה כך, הוסיפו מים. לאחר מילוי המים, סגרו היטב את הפקק. חוסר בנוזל קירור לרוב מעיד על בעיה, לכן בדקו שוב לאחר מספר ימים, במידה שהמיכל ממשיך להתרוקן, פנו למוסך שלכם.

שמן מנוע – על מנת שבדיקת השמן תהיה יעילה יש להמתין מעט עם מנוע כבוי עד שכל השמן ירד לאגן, מפני שכאשר המנוע פועל השמן מתפזר בחלל המנוע. יש לעמוד על משטח אופקי וישר על מנת לאזן את מפלס השמן ואז הבדיקה שנעשית בעזרת מדיד מיוחד תהיה יעילה ונכונה. השמן צריך להגיע עד לגובה הסימון העליון במדיד.

נוהגים בחורף (צילום: גיגה פרקול)
נוהגים בחורף (צילום: גיגה פרקול)

מצבר – חיי מצבר נעים בין שנתיים לארבע שנים. תלוי בטיב ובסוג המצבר. יש לבדוק מפלס נוזל אחת לחודש (לא בכל סוגי המצברים אפשר לבדוק את מפלס הנוזל), פתחו את הפקקים ובדקו כי מפלס המים תקין (בגובה לוחיות העופרת). עודף נוזל יקצר את חיי המצבר. אם חסר נוזל יש למלא בנוזל למצברים בלבד (מים מזוקקים), לא מים רגילים. בדקו גם האם הצטברה קורוזיה מסביב לדפנות המצבר, אם כן, יש לנקות במים חמים ומעט גריז או שמן סביב הקטבים. אם ההנעה אורכת זמן ממושך יותר, הרכב אינו מניע, ישנם תקתוקים מכיוון הסטרטר בניסיון ההנעה, אורות לוח המחוונים מעומעמים או שקשה לנתק את האימובילייזר ולנטרלו – זה אומר שהמצבר חלש ומומלץ להחליפו. היוועצו באנשי מקצוע לפני ההתקנה.

פנסים – פנסים הם החלק הבטיחותי ביותר ברכב. ודא כי הנורות תקינות ואינן שרופות. אם הנורות תקינות והפנסים עדיין לא מתפקדים, יש לגשת למוסך לבדיקה. ודאו כי הפנסים אינם שבורים וכי הם מכוונים. אם האור המופץ מהפנסים אינו ממוקד (מכוון) למקום הנכון בפני הדרך, הדרך לא נראית כנדרש והאור עלול לסנוור את הנהגים המתקרבים. פנסים יש לכוון רק במוסך מוסמך.

צמיג תקין (צילום דני בר)

צמיגים – בדוק כי לחץ האוויר בצמיגים הינו על פי הוראות היצרן. כמו כן, יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים, ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנה מייד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג. מומלץ לא להתקין צמיגים שחלפו שש שנים ממועד ייצורם. איך בודקים את תאריך הייצור? על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור בקוד בן ארבע ספרות שמציינות את מספר השבוע בשנה ואת השנה. כך למשל צמיג שנושא את הקוד 3404 יוצר בשבוע ה-34 של שנת 2004. ההטבעה מצויה בדופן הצמיג, קרוב למקום בו מתקבע הצמיג בחישוק. ולמה זה חשוב? כי הצמיג מתבלה גם חיצונית וגם מבפנים ולא מומלץ להשתמש בצמיג ישן – בכל מקרה, צמיג שכזה חייב להיבדק אצל צמיגאי מוסמך.

מגבים – בדקו שלשונית המגב איננה יבשה או קרועה. ממוצע החיים של מגב בתנאי האקלים הישראלי הוא כשנה. כמובן שבנוסף לכך, חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. יש לוודא שימוש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.

בלמים – יש לבדוק את בלמי הרכב בהתאם להוראות היצרן ובמקרים של רעשים בבלימה, כשדוושת הבלם נהיית "ספוגית" וממשיכה לרדת לאחר תום בלימה ובכל מקרה של חשד או חשש לתקלה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן