Skip to content

השדולה לשוויון בבריאות: נפעל לצמצום ממוקד בפערים

בכנס השקת השדולה לשוויון בבריאות היום, בראשות ח"כ גילאון וח"כ מועלם, אמר מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו: "לא די במאמצים שלנו". מנכ"ל קופ"ח מכבי רן סער: "צפויה השנה מצוקה שלא ראינו מאז 1998". גילאון: "סדר עדיפויות לקוי, המתעדף כיפות ברזל על פני מיטות אשפוז"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מטרתנו היא ליצור לובי לצמצום הפערים בבריאות באופן ממוקד", כך אמרו ראשי השדולה לשוויון בבריאות, ח"כ אילן גילאון (מרצ) וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), במפגש ההשקה היום (רביעי) בכנסת. 

ח"כ אילן גילאון, שפתח את הכינוס, ציין כי "הנגישות לבריאות היא זכות בסיסית. ממשלת ישראל מנהיגה סדר עדיפויות לקוי, המתעדף כיפות ברזל על-פני מיטות אשפוז. יש צורך בגיבוש תכנית כלל ממשלתית להתמודדות עם הפערים בבריאות. לא די במס שפתיים, אלא נדרשים תקציבים לתעדוף הפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי: "את המציאות שבה אנו חיים בה  מתקיים פער עצום באיכות ובזמינות של שירותי הבריאות בין המרכז לפריפריה, צריך לתקן. אנחנו  יוצאים היום בקריאה  לכל הנוגעים בדבר  לשתף פעולה עם מערכת הבריאות, אירגוני חולים והציבור הרחב. כדי שנהיה חברה טובה יותר ושוויונית אנחנו חייבים לפעול לצמצום אי השוויון בבריאות הציבור".

הח"כים גילאון ומועלם (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
פער עצום באיכות ובזמינות של שירותי הבריאות בין המרכז לפריפריה. הח"כים גילאון ומועלם (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, התייחס להיערכות המשרד לפערים בבריאות: "בישראל פערי השוויון גבוהים ורק הולכים ומתרחבים. לא די במאמצים שאנחנו עורכים – ישנם אתגרים חדשים כל הזמן". באשר להסכם שכר הרופאים, ציין פרופ' גמזו כי "ההסכם אמנם מצוין, אך עדיין לא נראית משיכה גדולה של כוח אדם לפריפריה".

"להערכתי בשנת 2014 צפויה למערכת הבריאות בישראל המצוקה הגדולה ביותר מאז 1998", כך אמר מנכ"ל מכבי רן סער, "נמצא את עצמנו בפני שוקת שבורה בתוך כמה חודשים". לשאלתו של ח"כ גילאון, השיב מנכ"ל מכבי כי יש שיפור ברפואה מתמחה בפריפריה, אך עדיין ישנם אזורים חלשים. "אם היינו יכולים לשתף פעולה בין הקופות – סביר שהיה שיפור", הוסיף המנכ"ל.

במהלך הדיון, ציין סמנכ"ל הכללית, ד"ר מיכאל שרף: "בימים אלה אנחנו מתכננים את מכון ההקרנות בצפון, שאמור לצאת לדרך ב- 2014. מדובר בהשקעות של מאות מיליונים בפריפריה, עליהם אנו מקבלים שיפוי חלקי". מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד, הוסיף כי העברת הכספים לתקינה לא מגיעה ליעדה, והציע כי "משרד הבריאות ישקיע תקציב מותנה בכל קופה בהתאם לגודלה, תוך סימון מטרות".

דובר נוסף בכנס היה יו"ר ההסתדרות הרפואית הכללית, ד"ר ליאוניד אידלמן: "אי-אפשר לפתור את בעיית האי-שוויון ללא גיוס כלל משרדי הממשלה. נדרשות לא רק מילים יפות אלא מעשים ויותר מכך תקציבים. אנחנו נלחמים על ביצוע הסכם שכר הרופאים מדי יום ובכל מקום".

(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)

בכינוס השתתפו מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, מנכ"לי קופות החולים, יו"ר ארגון האר"י, שר הכלכלה ח"כ נפתלי בנט, השר לאזרחים וותיקים ח"כ אורי אורבך, סגן שר החינוך ח"כ אבי וורצמן, יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי וחברי-הכנסת מיקי רוזנטל, מירב מיכאלי, זבולון כלפה, פנינה תמנו-שטה, אברהם מיכאלי ושמעון אוחיון. בכנס לקחו חלק אף נציגים בכירים מהאקדמיה, נשיא קרן מיראז' לפיתוח הנגב, המטה לשוויון בבריאות, ארגונים נוספים וראשי המועצות האזוריות רמת הנגב וחבל אילות.

עוד אמר בכנס, דיוויד מיראז', נשיא קרן מיראז' לפיתוח הנגב: "זו הזכות הבסיסית של כל אדם לקבל שירותי בריאות  ראויים. המחויבות שלי היא לנגב ולהבאת תושבי ישראל למקום שמהווה 60 אחוז משטח מדינת ישראל. אינני יכול לדמיין שבערים בהם יש מעל עשרת אלפים תושבים צריך לנסוע מעל שעה כדי לקבל שירות רפואי. העתיד כבר כאן, אנשים מיישבים את הנגב. לכן סדר העדיפויות חייב להשתנות".

עו"ד נעמה דהן, מנכ"לית קרן מיראז' לפיתוח הנגב, הוסיפה: "קרן מיראז' מייחסת לתחום הבריאות בנגב חשיבות עליונה במימוש הפוטנציאל של הנגב ובמעבר של מתיישבים חדשים לאזור. הנגב  הוא העתיד של מדינת ישראל ולכן חייבים למצוא את הפתרונות לקראת מה שקורה ומה שעוד צפוי לקרות בנגב ותחום הבריאות צריך להדביק את הפער. משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה חייבים להיות שותפים לתהליך החשוב הזה, משום שכדי לעשות שינוי משמעותי צריך לקדם את נושא הצמצום בפערי הבריאות לראש סדר העדיפויות הלאומי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן