Skip to content

הבעירה מתגברת בגדה המערבית

אירועי פח"ע, השלכות אבנים, בקבוקי תבעירה, תקיפות פלסטינים בידי מתנחלים, מתגברים. היום הושלך מטען נפץ שהתפוצץ לפני אוטובוס הסעת תלמידים בלי לגרום נזק. אתמול הותקפה קבוצת פלסטינים ליד יצהר. ארגון אלמגור יפגין מחוץ לכלא עופר נגד שחרור אסירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון אלמגור (ארגון נפגעי טרור), פנה השבוע לראשי המועצה בגדה המערבית ותבע מהם לסרב לקבל ולאשרר את תוכניות הרחבת הבנייה באיו"ש. התכניות מוצעות על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו במקביל לשחרור 26 אסירים פלסטינים בהתאם להתחייבות ישראל לארצות הברית ולרשות הפלסטינית לשחרורם במסגרת הפעימה השנייה. נתניהו, שפגש השבוע עם ג'ון קרי מזכיר המדינה האמריקאי, הודיע לו כי ישראל תעמוד בהתחייבות לביצוע הפעימה השנייה, אך התנה את זאת בהרחבת הבנייה ביהודה ובשומרון. מהלך זה בא לשמור על יציבות ממשלתו. הבית היהודי ושרי ישראל ביתנו, כמו חלק משרי הליכוד, התנגדו לפעימה הראשוה והתנגדותם צפויה גם בפעימה השנייה.

almagor
כרזת ההפגנה של אלמגור (צילום: אליק מאור)

חברי הארגון קראו השבוע להפגנת התנגדות לשחרור האסירים ועתידים לבוא ביום ראשון הקרוב עם מאות מתומכיהם לכלא עופר הסמוך למחנה עופר בכביש 443 לירושלים. הם יקיפו בשרשרת חיה את בית הסהר כדי למנוע מהמחבלים לצאת מהכלא. הכרזה שפרסם הארגון קוראת: "עוצרים את שחרור המחבלים".

יו"ר ועדת הפנים, חברת הכנסת מירי רגב, הודיעה כי ביום שני הבא תקיים דיון פתוח בוועדה יחד עם נציגי השב"ס על השחרור. רגב שלחה היום (שישי), מכתב מכתב לנתניהו שבו היא דורשת להקפיא את השחרור לאור התגברות הטרור בשטחים. "ארגוני הטרור בעזה לא חדלים מתלכנן להוציא לפועל פיגועים קשים", כתבה וציינה כי "פניהם של הפלסטינים לטרור ולא לשלום". סיעת הבית היהודי הודיעה כי תעלה בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב להצבעה הצעת חוק, אשר לדבריה נועדה "לעצור את שחרורי המחבלים המבישים בעתיד, ואנו מצפים כי הפעם שרי הליכוד יתמכו בהצעה זו".

יעלו הצעת חוק בישיבת ממשלה

חברי הכנסת יוני שטבון (הבית היהודי), ושמעון אוחיון (הליכוד ביתנו), פנו במכתב לשר החינוך ודרשו ממנו "לחדש את סיורי התלמידים לחברון. הביקור בחברון הוא ערך ציוני ויהודי", כתבו השניים, "לא ייתכן שמשרד החינוך האמון על חינוך ילדי ישראל לא ייתן לך כך ביטוי" הם אומרים. במקביל לכך נערך צה"ל לקראת הגעתם הצפויה של המונים מחר (שבת), לחברון ולקריית ארבע. ההמונים צפויים לבוא לשם כדי לקרוא בבתי הכנסת בעיר ובמערת המכפלה את פרשת "חיי שרה". בין הבאים, כך צפוי, יהיו לא מעט פוליטיקאים שינצלו מעמד זה לקרוא לא לשחרר המחבלים ולבצר את ההתנחלויות בשטחים. הפוליטיקאים  יסעדו את לבם בארוחת שבת בביתה של ח"כ אורית סטרוק מהבית היהודי.

הפיגועים מתגברים – מטען נפץ לעבר אוטובוס תלמידים

הבוקר הושלך מטען חבלה מכיוון מטע זיתים לעבר אוטובוס ילדים ממבוא דותן שבשומרון שנסע לפיזור תלמידי בתי הספר באזור. המטען התפוצץ באוויר, איש לא נפגע ולא נגרם נזק. מיד לאחר התקרית הזאת, שיכלה להיגמר באסון, פתחו כוחות צה"ל בסריקות אחרי החשודים בהשלכת המטען, שככל הנראה הגיעו מהכפר יעבד באזור ג'נין. למגפון נודע כי מדובר במטען צינור במשקל של כקילוגרם שהופעל באמצעות פתיל. נהג האוטובוס זיהה את ההשלכה והצליח לבלום, וכך התפוצץ המטען לפני הרכב.

glass
שמשה מנופצת של רכב מיידוי אבן על ידי פלסטינים (צילום: תצפית)

גרשון מסיקה, ראש מועצת שומרון, הגיב למקרה ואמר כי "מדובר בכביש שנפתח לתנועה מג'נין לטול כרם רק לפני כשנה, דבר המסכן את הנוסעים הישראלים על הכביש, והתרענו על כך". לדבריו, "סמוך לכביש נשתלו עצי זיתים המאפשרים למפגעים להתקרב לכביש, מזה זמן אנו מבקשים לחשוף את הכביש כדי להפסיק את הטרור על ציר זה, אלא שהדבר מתעכב באופן מסוכן". מסיקה טוען כי "פתיחת הציר ושחרור מחבלים הם חלק מאוזלת היד של ממשלת ישראל המביאים להתגברות הטרור".

מסיקה משוכנע כי מסיק הזיתים עליו שוקדים כעת הפלסטינים ברחבי הגדה, מהווה כיסוי לפעילות עוינת. "לצערי הבוקר קיבלנו הוכחה נוספת לכך שמסיק הזיתים משמש את הערבים לא רק למטרות תמימות כפי שמציגים זאת ארגוני שמאל אלא  למטרות טרור כפי שהתרענו. התמזל מזלנו והפעם אין נפגעים. אני מבקש מכוחות הביטחון לטפל בנושא ביד קשה כדי שלא נצטרך הבאה להזיל דמעות על ילדינו", אמר ראש המועצה.
מסיקה כיוון את דבריו לריבויי התלונות של פלסטינים המותקפים על ידי מתנחלים בעת מסיק הזיתים. כך, אתמול הגיעה קבוצת מתנדבים ופלסטינים למטע זיתים בין יצהר לכפר בורין. מתנחלים אלמונים, התלוננו פעילי שמאל, ירדו מכיוון יצהר ותקפו את הקבוצה באבנים. תוך כדי כך הם ניתצו את מצלמת הווידאו של צלם "יש דין", שצילם את המתרחש. משטרת ש"י פתחה בחקירה ולא נעצר איש.

אתמול לפנות בוקר, חיפשו כוח בילוש של מרחב חברון וכוח צה"ל בבית של תושב חברון, שעל פי מידע מודיעיני, חשוד בשימוש בשימוש באמצעי לחימה נגד חיילים ומתנחלים.  בחיפוש בביתו נתפוס אקדח מוסלק עם מעט תחמושת בתוך מכל המים של האסלה. לאחר החיפוש נעצרו החשוד ובנו ושניהם נלקחו למרחב חברון להמשך טיפול חקירות.

revolver
האקדח המוסלק שנתפס בבית הפלסטיני (צילום: דוברות ש"י)

מוקדם יותר, ב-02:30 לפנות בוקר,  הגיעו בלשי המפלג לפשיעה יהודית בימ"ר ש"י ושוטרי יס"מ, למאחז מעלה שלמה הסמוך להתנחלות רימונים ולכוכב השחר בשומרון ועצרו את תושב התנחלות בית אל, דוד חי חסדאי בן 19, בחשד שהפר צו בית משפט המחייב אותו להישאר במעצר בית מלא בבית הוריו בבית אל. הצו הוצא מאחר שחסדאי הפר ללא הרף  צו הרחקה שהוצר נגדו על ידי אלוף הפיקוד, האלוף אלון ניצן. הוא נלקח לימ"ר ש"י ובהמשך הובא לשם הארכת מעצרו לבית משפט השלום בירושלים. מאוחר יותר בשעות הצהרים הושלכו אבנים גדולות לעבר כלי רכב ישראליים בצומת עזון בשומרון. שני כלי רכב נפגעו, כשבאחד מהם נפגעה קל בידה תושבת ירושלים ופונתה לטיפול בבית החולים מאיר בכפר סבא.

נוסף לעומס המוטל על כתפי שוטרי ש"י, מוטלת עליהם גם קלות הדעת הבלתי נסבלת שבה נכנסים אזרחי ישראל לשטחי A של הרשות. כך, אתמול בשעה 14:50 נתקבל דיווח ע"י אזרח ישראלי שהוא נמצא בכפר ערבי סמוך לכביש 443 ולא יודע היכן הוא. הוא סיפר כי שני פלסטינים הורידו אותו בכוח ממשאיתו שבה נהג ושדדו ממנו אותה. לאחר פעילות מהירה לאיתורו בשיתוף איתורן, מד"א וצה"ל אותר האזרח בכפר עין קיניא וחולץ כאשר הוא פצוע קל. הנהג ההמום טופל במקום ע"י חובשי אמבולנס צבאי שהוזנק למקום ולא נזקק להמשך טיפול רפואי. בפעילות משותפת עם המשטרה הפלסטינית המשאית נתפסה ללא חשודים בקרבת מקום לכפר. מפקד תחנת בנימין סנ"צ דודי חיון מסר: "אני קורא לכל אותם הסוחרים ובעלי עסקים מתחומי הקו הירוק שמגיעים לבצע עסקים בשטחים לנקוט בשיא הזהירות לא להתפתות להיכנס לכפרים הפלסטיניים שבהם אין נוכחות של כוחות הביטחון, וזאת בכדי לשמור על חייכם ועל  רכושכם".

הרשות הפלסטנית חשפה רשת חבלה שעמדה להפעיל מטוסי נפץ זעירים

שני הצדדים, גם המתנחלים ה"קיצוניים" וגם הפלסטינים ה"קיצוניים", הקצינו את פעולותיהם בשנה האחרונה וכך מתגברים מעשי האיבה מידי יום ביומו. הבוקר (שישי),  התבשרנו כי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית  חשפו לאחרונה חוליה של ארגון חמאס שתכננה לשגר כלי טיס לא מאוישים הנושאים חומרי נפץ, מאזור חברון לשטח ישראל . מגורמי ביטחון פלסטיניים נמסר כי "במהלך פעילות מאומצת של מנגנוני הביטחון של הרשות בגזרת חברון, נעצרו כמה פעילי חמאס באוניברסיטה בעיר ונחשפה רשת טרור שעסקה בהכנות מתקדמות לקראת שיגור מטוס זעיר ללא טיס (מזל"ט) והחדרתו לישראל".מחקירתם של חברי החוליה התברר כי פעילי הארגון ערכו בעבר כמה טיסות ניסוי עם המזל"ט, ותכננו לחמש אותו בחומר נפץ כדי לפוצצו בשטח ישראל. "מעצרם של חברי החוליה", כך נמסר, "סיכל את כוונותיהם להוציא לפועל פיגוע נגד ישראל".

גורמי ביטחון ישראליים אישרו את הדיווח וציינו כי בתקופה האחרונה רשמו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים הישגים מרשימים במאבקם נגד גורמי טרור בשטח הרשות והצביעו על שיתוף פעולה חיובי ופורה של מנגנוני הביטחון עם כוחות הביטחון הישראליים. אתמול פרסם החמאס כי המודיעין הכללי ברמאללה עצר סטודנט לרוקחות, פעיל חמאס, דיא קשוע, לחקירה וזימן לחקירה פעיל חמאס נוסף מהכפר מידא שליד טול כרם במתקני המודיעין הפלסטיני.

אתמול יצאו צעירים ממחנה הפליטים קלנדיה וחסמו את הכביש הראשי המוביל מרמאללה לירושלים שחוצה את מחנה הפליטים ומוביל גם לשאר יישובי הגדה. הצעירים מחו על כך שהרשות מחזיקה במעצר זה שמונה חודשים את רביע חמד, פעיל ג'יהאד שישב בעבר בכלא הישראלי. המפגינים טענו כי בית המשפט הפלסטיני הורה לרשות לשחררו ממעצר, אך המודיעין הכללי הפלסטיני מתעלם מהוראה זו וממשיך להחזיקו במעצר.

בלי קשר להפגנת אלמגור הצפויה ביום ראשון, הורה אתמול בית המשפט הצבאי במחנה עופר לשחרר  בערבות את עורך דין אנס ברגותי מעמותת "אל דמיר" לתמיכה באסירים ולזכויות אדם. ברגותי נעצר על ידי צה"ל ב-15 בספטמבר האחרון, במחסום הממוקם בצפון בית לחם. "שחרורו של אנס ברגותי הוא חדשות טובות, אבל הוא לא היה צריך להיעצר או להיות מואשם מלכתחילה", אמר פיליפ לותר, מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. לדבריו, "לא מתקבל על הדעת שהרשויות הישראליות ימשיכו להעמיד לדין פעילים פלסטינים בגלל פעילות בלתי אלימה להגנה על זכויות אדם. שחרור זה צריך להיות צעד ראשון לקראת סיום הטרדת מגני זכויות אדם פלסטינים מצד הרשויות הישראליות".

ברגותי נעצר והואשם ב"חברות בחזית הפלסטינית לשחרור פלסטין", וב"הנהגת ועדה לארגון הפגנות". הוא כפר בשני האישומים. אם יורשע בהאשמות אלו, אנס ברגותי עלול להיכלא לתקופה שעולה על 18 חודשי מאסר בפועל. במקרה  כזה אומרים באמנסטי אינטרנשיונל כי "הארגון ישקול שוב להגדירו אותו כאסיר מצפון, הכלוא אך ורק בגלל פעילותו למען אסירים וההבעה השלווה של דעותיו הפוליטיות". עמותת אל דמיר לתמיכה באסירים ולזכויות אדם מספקת תמיכה משפטית לפלסטינים שנעצרו על ידי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית ומנהלת קמפיינים למען זכויותיהם של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן