Skip to content

תביעה ראשונה בקנדה של נפגעת טרור נגד איראן

ד"ר שרי וייס, רופאת שיניים מוונקובר, נפצעה באורח קשה מאוד מפיגוע טרור של החמאס בירושלים, ב-4 בספטמבר 1997. עד עתה לא יכלה לתבוע את איראן, באמצעות מערכת המשפט הקנדית. הדבר התאפשר רק לאחר שבספטמבר 2012 חוקק הממשל הפדראלי בקנדה את "חוק הצדק לנפגעי פעולות טרור", המסיר את החסינות הריבונית ממדינות תומכות טרור כמו סוריה ואיראן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תביעה ראשונה בקנדה של נפגעת טרור נגד איראן. כך מוסר ארגון "שורת הדין", בעמוד הפייסבוק שלו.

ד"ר שרי וייס, רופאת שיניים מוונקובר, הגיעה לישראל בשנת 1997 על מנת לסייע ולטפל בהתנדבות בילדים מחוסרי יכולת בירושלים. ב-4.9.97 לאחר שסיימה את יום עבודתה האחרון בקליניקה, קבעה שרי עם חברה להיפגש ולשתות קפה במדרחוב בן יהודה בעיר. בזמן שישבה עם חברותיה בשולחן שמחוץ לבית הקפה פוצצו את עצמם שלושה מחבלים מתאבדים במדרחוב העמוס. שלוש נערות בנות 14 נהרגו ומאות עוברי אורח נפצעו, ביניהם שרי, שנפצעה באורח קשה מאוד. הזרוע הצבאית של חמאס נטלה אחריות על הפיגוע הרצחני.

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר: לחימה משפטית בערכאות האזרחיות נגד הטרוריסטים ופטרוניהם הנפשעים (צילום: ויקיפדיה)
עו"ד ניצנה דרשן לייטנר: לחימה משפטית בערכאות האזרחיות נגד הטרוריסטים ופטרוניהם הנפשעים (צילום: ויקיפדיה)

ד"ר וייס נפגעה ממסמרים ורסיסי ברזל ברגליה ונכוותה בכ-40% מחלקי גופה. היא פונתה במצב קשה מאוד לבית חולים בירושלים שם נאבקה במשך כשבועיים על חייה. משמצבה התייצב, הוטסה ד"ר וייס להמשך טיפול ושיקום בקנדה. בדצמבר 1998, לאחר שיקום ארוך וקשה, שבה שרי לעבודתה כרופאת שיניים.

במהלך השיקום לא קיבלה ד"ר וייס כל סיוע ותמיכה מממשלת קנדה. חברת הביטוח בה הייתה מבוטחת לא הסכימה לכסות את הטיפול משום שמדובר היה באירוע טרור. וכן, בניגוד לאזרחים אמריקנים שתבעו במהלך השנים את איראן על תמיכתה בפיגועי הטרור (ביניהם גם קורבנות מהפיגוע הזה), וזכו בפיצויים גבוהים, בקנדה המצב המשפטי איפשר לאיראן ליהנות מחסינות ריבונית.

בספטמבר 2012 חוקק הממשל הפדראלי בקנדה את "חוק הצדק לנפגעי פעולות טרור". החוק החדש למעשה מסיר את החסינות הריבונית ממדינות תומכות טרור כמו סוריה ואיראן. החקיקה החדשה סללה את הדרך לתביעות מהסוג הזה, ואכן לאחר קצת יותר משנה מחקיקת החוק, הגישה ד"ר וייס את תביעתה נגד הרפובליקה האסלאמית של איראן בסיוע ובייצוג עורכי הדין של שורת הדין.

"זהו התיק הראשון המוגש בקנדה לאחר החקיקה החדשה, ולאור הצלחותינו בתביעות מסוג זה בארה"ב אנו מקווים שנצליח גם בקנדה, וכן נשיג את אותה מידה של צדק ופיצוי המגיעים לשרי. אנו מאמינים כי בכוחם של בתי המשפט הקנדיים לשלוח מסר חזק לארגוני הטרור ולמשטרים התומכים בהם – כי נפגעי הטרור יירדפו אותם משפטית בכל מקום בעולם", אומרת עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, ראש ארגון שורת הדין. "תביעות כנגד ארגוני הטרור, המדינות המממנות אותם והבנקים המספקים להם שירותים פיננסיים, הן חיוניות ביותר. לחימה משפטית בערכאות האזרחיות היא נשק רב עוצמה בהרתעת הטרוריסטים ופטרוניהם הנפשעים".

קישור לכתבה על הפיגוע בערוץ 2:

בעקבות החקיקה החדשה והתביעות הצפויות מקורבנות הטרור עקב כך, הקים ארגון שורת הדין משרד בטורונטו שיטפל וייצג את הנפגעים ובני משפחותיהם. "אנו רואים בקנדה זירה חדשה ומשמעותית לפגיעה הרסנית במבצעים והמתכננים של פיגועי הטרור ברחבי העולם", מסכמת עו"ד דרשן לייטנר.

ע"פ נתוני מחקר של שירותי המודיעין הקנדיים משנת 2002, הקשר בין ארגון החמאס לאיראן החל בשנת 1993 כאשר ארגון הטרור הפלסטיני פתח משרד בטהרן. דו"חות שונים מעריכים את הסיוע השנתי שמעניקה איראן לחמאס בסכום שבין שלושה לשמונה עשר מיליון דולר בשנה, זאת, לצד עשרות מיליוני דולרים נוספים שמקבלת חמאס ממדינות אסלאמיות שונות ברחבי העולם. מפרסומים של משרד החץ הקנדי עולה, כי לאיראן ישנם נכסים בשווי מיליוני דולרים בקנדה, בהם מספר נכסים באוטווה וכן ארבעה עשר חשבונות בנק קנדיים המחזיקים בלפחות 2.6 מיליון דולרים. נכסים אלו הוקפאו בעקבות פנייתם של נפגעי טרור המחזיקים בפסקי דין נגד איראן בארה"ב, וכעת מנסים ליישם אותם אל מול הנכסים האיראניים בקנדה. התביעה של ד"ר וייס היא הראשונה המסתמכת על החוק החדש נגד טרור, ותהיה מקרה מבחן לתביעות נוספות.

בהודעה שפורסמה נאמר כי שורת הדין תמשיך לחפש מקומות בהם אפשר לפגוע בטרור, בקנדה ובכל מקום בעולם. נמשיך ונעדכן בהתפתחויות בתיק זה כמו גם בתיקים אחרים, עד שנרושש את הטרור – תביעה אחרי תביעה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן