Skip to content

נתניהו: "צריך לכבד החלטות ממשלה גם אם זה קשה ולא נעים"

אושרה רשימת 26 האסירים שישוחררו בפעימה השנייה, כחלק מהמשא המתן המדיני. השחרור צפוי להתבצע בתוך 48 שעות. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה ברוב גדול את הצעת החוק של ח"כ אורית סטרוּק מהבית היהודי. שמונה שרים - מהליכוד, מיש עתיד ומהתנועה - התנגדו להצעה, וחמישה - מהבית היהודי ומישראל ביתנו - תמכו בה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צוות השרים לשחרור אסירים, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, אישר אמש את רשימת 26 האסירים שישוחררו בפעימה השנייה, כחלק מהמשא המתן המדיני. שמות המחבלים שייצאו לחופשי פורסמו ע"י שרות בתי הסוהר והם צפויים להשתחרר מחר בלילה.

כל האסירים המשוחררים ביצעו את העבירות טרום הסכמי אוסלו, וריצו תקופות מאסר של 19-28 שנים – חלקם אסירים "כבדים" ביותר. 21 מהם מיהודה ושומרון וחמישה מעזה. רשימת האסירים מתפרסמת הלילה באתר שירות בתי הסוהר, לאחר שתימסר הודעה למשפחות השכולות שביקשו לקבל הודעה מראש. שחרור האסירים יתבצע לפחות 48 שעות אחרי פרסום הרשימה. ההחלטה התקבלה לאחר שנציגי הרשויות שיש להן נגיעה בדבר (שירות הבטחון הכללי, שרות בתי הסוהר, הפרקליטות הצבאית, משרד המשפטים)  בחנו את התאמתם של האסירים לשחרור. בדיון הודגש כי אם אחד המשוחררים ישוב לפעילות עוינת, הוא יוחזר לריצוי המשך תקופת מאסרו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדיבר אתמול בבוקר בישיבת שרי הליכוד, לפני ישיבת הממשלה, אומר בעניין שחרור האסירים כי "צריך לכבד החלטות ממשלה גם אם זה קשה ולא נעים". עוד אמר, כי אי אפשר לשנות את הקו בכל חודש וברור שהצעת החוק של חברת הכנסת סטרוק (הבית היהודי), שנועדה לשלול מנשיא המדינה את האפשרות לחון מחבלים, אינה רלוונטית לשחרור הנוכחי.

נתניהו נמנע מלהתבטא בנושא זה בישיבת הממשלה עצמה וגם נמנע מלהתייחס להתקפת מפלגת הבית היהודי על השרה ציפי לבני, שהואשמה כי שחרור המחבלים נעשה "בתמורה לזכות המפוקפקת של ציפי לבני להיפגש עם עריקאת".

"צריך לכבד החלטות ממשלה גם אם זה קשה ולא נעים". בנימין נתניהו (צילום: משה מילנר/לע"מ)
"צריך לכבד החלטות ממשלה גם אם זה קשה ולא נעים". בנימין נתניהו (צילום: משה מילנר/לע"מ)

בסופו של דבר דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה, ברוב גדול, את הצעת החוק של ח"כ אורית סטרוּק מהבית היהודי. שמונה שרים – מהליכוד, מיש עתיד ומהתנועה – התנגדו להצעה, וחמישה – מהבית היהודי ומישראל ביתנו – תמכו בה.

יו"ר הוועדה, שרת המשפטים ציפי לבני, הגיבה על כך בעמוד הפייסבוק שלה וכתבה: "לאחר שוועדת השרים לחקיקה הפילה ברוב גדול את הצעת החוק של בנט, התמונה התבהרה: הממשלה, בניגוד לאחת המפלגות החברות בה, פועלת על פי האינטרס הלאומי ולא על פי אינטרס מפלגתי ציני או ההוראות של רבני יש״ע.

"הממשלה הזו מקדמת תהליך מדיני שהוא אינטרס לאומי וביטחוני של ישראל", כתבה לבני. "האחריות לפעול בהתאם לאינטרסים אלה כמו גם האחריות המשותפת על כל החלטה שהתקבלה מוטלת על כל חברי הממשלה , גם שמנסים להתייפייף ולהתנער בדיעבד מהחלטות שהיו שותפים להם בין בהסכמה בין בשתיקה או בתמורה לבנייה".

גם שר האוצר, יאיר לפיד התבטא בחריפות: "זה היה קשה משאול להצביע בעד שחרור האסירים בהחלטת הממשלה. מטרתה היחידה של הצעת החוק שלפנינו היא לגרום לנו להצביע על כך פעם נוספת. זו הצעה, ואני בורר מילים, מאוד לא אחראית – שנועדה להשיג רווח של יחסי ציבור".

לפיד הוסיף ואמר כי מי שנתלה באירועים הביטחוניים האחרונים כנימוק כנגד שחרור האסירים הפלסטיניים אומר למעשה שמדיניותה של ממשלת ישראל צריכה להיקבע על ידי ארגוני הטרור האיסלמיים.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, הגיב על נפילת החוק למניעת שחרור מחבלים: "הצבעת השרים שהתנגדו היום היא בושה. אנחנו התנגדו ונמשיך להתנגד בבית היהודי לשחרור המחבלים. היום לבני קיבלה חבל נוסף כדי שתוכל לשחק בנדמה לי במשא ומתן עם הפלסטינים".

בינתיים נערכים בימין לנסות ולבלום את הפעימה השנייה בשחרור המחבלים. בארגון אלמגור  מתכוונים שוב להגיש עתירה לבג"ץ, למרות שעפ"י ניסיון העבר הסיכויים לעצור את השחרור בהחלטת בג"ץ הם אפסיים. במקביל הפיק ארגון אלמגור חמישה סרטונים, שבכל אחד מהם סיפור של משפחה שכולה, שיקיריה נרצח בידי מחבלים שאמורים להשתחרר. אחד הסרטונים הללו הוא על רצח שני הנערים מירושלים ליאור טובול ורונן קרמאני. בסרט הזה מדברים ההורים של רונן – אליהו ומזל. אמש הוקרן הסרטון מול ביתה של השרה לימור ליבנת ובהמשך השבוע יוקרנו הסרטונים מול בתי שרים נוספים ומול בית ראש הממשלה.

לקראת מחר בערב מתארגנת הפגנת ענק – של הדור הצעיר בליכוד, הדור הצעיר בבית היהודי וארגון "ישראל שלי" – ליד כלא עופר על כביש 443. הכוונה היא להקיף את בית הכלא בשרשרת אנושית תחת הכותרת: "עוצרים את שחרור המחבלים".

בינתיים – על רקע הוויכוח סביב שחרור האסירים ועל רקע ההתקפה על ח"כ אלעזר שטרן ביום שישי – מחריפים והולכים היחסים בין התנועה בראשותה של ציפי לבני לבין הבית היהודי בראשות נפתלי בנט. השר עמיר פרץ מהתנועה הזהיר הבוקר כי ההסתה, כלשונו, של סיעת הבית היהודי כלפי השרה לבני והתנועה עלולים להביא לאסון. לדבריו, מה שמתחיל ביריקות עשוי להידרדר לרצח.

השר פרץ הגיב על מעצרו של הנער בן ה-17, החשוד כי ירק על חבר הכנסת אלעזר שטרן מהתנועה ביום שישי האחרון. השר פרץ האשים את חברי הבית היהודי בצביעות וטען כי בעןד הם נהנים ממנעמי השלטון – הם תוקפים את הממשלה על ההחלטה לשחרור אסירים, שהם עצמם השתתפו בהצבעה עליה. לדבריו, ניתן היה להימנע משחרור אסירים אילו סיעת הבית היהודי הייתה מסכימה להקפאת בניה ביהודה ושומרון במהלך המו"מ.

ח"כ דוד צור (התנועה) גינה בעמוד הפייסבוק שלו את ההתקפה על ח"כ אלעזר שטרן. "במקום גינוי ברור ונחוש קיבלנו מסע מתוזמן ומאסיבי של מתקפות על יו"ר ׳התנועה, השרה לבני", כתב ח"כ דוד צור. "הגעת הזמן לביצוע החלטת הממשלה בפעימה השנייה, לשחרור המחבלים היא התירוץ, אולם הרצון לעצור כל סיכוי להגעה להסכם הוא שעומד מאחרי המתקפה הפרועה.

"כמי שהתנגד בעבר לעסקת שליט ומתנגד כיום לשחרור מחבלים כתנאי לכניסה למו״מ, עדיין אני סבור כי משהתקבלה החלטה בממשלה צריך לכבדה", כתב ח"כ צור. "הייתי מעדיף כי ההחלטה שהייתה מתקבלת, במקום שחרור מחבלים, הייתה להקפיא בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. החלטה מעין זו תמיד ניתנת לתיקון בהינתן שהמו״מ לא מתקדם, אל מול החלטה בנושא שחרור מחבלים שהיא סופית!"

ח"כ צור גינה בתוקף את ניסיונות הדה לגיטימציה שמנסים, לדעתו, לעשות לשרה ציפי לבני. "החלטות מתקבלות בממשלה בה חברים הבית היהודי. אם יש להם השגות וטענות צריך להפנותם לראש הממשלה ולנסות ולהשפיע מבפנים – או לצאת מהממשלה".

גם ח"כ עמרם מצנע הצטרף למגנים: "הבית היהודי שכח באיזה מדגרה צמחו הטרוריסטים היהודיים. ההסתה נגד ציפי לבני והיריקה בפניו של ח"כ אלעזר שטרן צריכה להדליק אור אדום אצל כולנו", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. מצנע האשים את שרי הבית כי הם "יושבים בממשלה, נושאים באחריות על החלטותיה ובעזות מצח 'מדליקים מדורות' תקשורתיות רק כדי להרגיע את הבוחרים שלהם. עכשיו ברור לכולם למה אנחנו 'התנועה' יושבים בממשלה”.

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אומרת כי, ראש הממשלה נתניהו יודע היטב כי עמדו לפניו שתי אופציות: שחרור אסירים או הקפאת התנחלויות מבודדות, ומסיבות פוליטיות בחר בדעה צלולה בשחרור אסירים. "החלטה זו היא אמנם הפחות טובה מבין השתיים, ואף קשה ומקוממת, אולם מרגע שסוכם עליה עם ארה"ב, כל הפרה שלה היא בגדר נסיגה מוחלטת מהמעט שהושג עד כה בשיחות עם הפלסטינים.

"על ראש הממשלה להחליט אם הוא הולך בעקבות בגין ורבין ומביא למפנה היסטורי או כפוף ללא הרף ללחצים פוליטים של הימין הקיצוני הן בתוך מפלגתו שלו והן בבית היהודי. רוב העם רוצה בהסדר מתוך רצון לשמר את ישראל יהודית ודמוקרטית, וזו ההכרעה האמיתית הניצבת בפני ראש הממשלה", אומרת יחימוביץ'.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן