Skip to content

40% מהזוגות מאוהבים מאוד גם לאחר עשר שנות נישואין

המאוהבים מאוד הגדירו את התחושה הזאת כשילוב של התנהגויות כגון מחשבות חיוביות על בן הזוג, יחס של חיבה, קיום יחסי מין ובאופן כללי - אושר. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המאוהבים מאוד הגדירו את התחושה הזאת כשילוב של התנהגויות כגון מחשבות חיוביות על בן הזוג, יחס של חיבה, קיום יחסי מין ובאופן כללי – אושר. המפתח הוא כנראה לשמור על חידושים וריגושים

מאת שרית פרקול

זוג אוהבים
אהבה שתימשך לנצח? (צילום: imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net)

רמת האהבה יכולה להיות אינטנסיבית גם לאחר עשר שנות נישואין כמו בתחילת היחסים. כך קובע מחקר חדש, שיכול לעורר קנאה מצד אחד, אבל תקווה רבה מצד שני.

המחקר, שנערך בשיתוף בין אוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק לקולג' הארווי מאד בקליירמונט, קליפורניה, בדק 274 אנשים נשואים. 40% מבין אלה שנשואים יותר מעשור אמרו לחוקרים שהם עדיין "מאוד מאוד מאוהבים".

המאוהבים מאוד הגדירו את התחושה הזאת כשילוב של התנהגויות כגון מחשבות חיוביות על בן הזוג, יחס של חיבה, קיום יחסי מין ובאופן כללי – אושר.

לפי מחברי המחקר, התוצאות האלה סותרות את האמונה הרווחת שתחושות אהבה פוחתות עם הזמן. נראה שזה נכון אפילו לגבי זוגות הנשואים הרבה יותר מעשר שנים. בעוד הממצאים הראו ירידה בתחושות העוצמתיות של האהבה אצל זוגות הנשואים יותר מ-20 שנה, רגשות עוצמתיים אלה הופיעו שוב אצל 40% מהזוגות שנשואים יותר מ-30 שנה.

החוקרים סרקו את מוחותיהם של זוגות שהיו יחד 20 שנה והישוו אותם למוחות של אוהבים טריים. הם מצאו שאחד מכל עשרה מהזוגות הוותיקים הציגו את אותן תגובות כימיות למראה צילומים של בן הזוג כמו אצל זוג בשלבי התאהבות מוקדמים.

מחקרים קודמים העלו שהשלבים הראשונים של אהבה רומנטית, רכבת שדים של מצבי רוח ואובססיה, מתחילים לדעוך בתוך 15 חודש. לאחר עשר שנים כל הכימיקלים נמוגו. אבל סריקות שנעשו לזוגות הוותיקים גילו אצל חלקם פרצי דופמין, הנצפים בדרך כלל אצל מאוהבים טריים.

מבחינת הגברים, מחשבות תכופות מאוד על בת הזוג היו סימן לאהבה עמוקה

עם זאת, במחקר נרשמו הבדלים בין המינים בכל הקשור להתנהגות המייצגת תחושות חזקות של אהבה. מבחינת הגברים, מחשבות תכופות מאוד על בת הזוג היו סימן לאהבה עמוקה. מבחינת הנשים, לעומת זאת, הרגשים העזים האלה נקשרו ל"גורמים שאינם קשורים ביחסים".

הפסיכולוג ד"ר ארתור ארון, מנהל המעבדה ליחסים בסטוני ברוק, אומר שאצל זוגות ותיקים מאוהבים ואצל זוגות צעירים מאוהבים נראו בסריקות MRI רמות דופמין גבוהות. אלא שבקרב המאוהבים הטריים נראתה במוח גם פעילות המקושרת לאובססיה ולחרדה.

ד"ר ארון מציע שכדי לשמר את תחושת ההתאהבות, צריך להימנע בכל מחיר משעמום. יש לשמר את התחושה של אהבה צעירה, בה מתוודעים זה לזה וסופגים בהדרגה זה את עולמו של זה, מה שמרחיב אצל כל אחד מבני הזוג את תחושת העצמי. לכן, כדאי לבני זוג לעשות פעילויות חדשות, ללכת למקומות חדשים, להימנע מהפיתוי החזק של המוכר והידוע ומהשיחות החוזרות ונשנות על אותם נושאים. "אם תהיו מוכנים לשלוף את עצמכם מהמלכודת של ההרגל, ואם בני הזוג יהיו מוכנים לעשות את אותו הדבר, הגמול יהיה תחושה חדשה של רומנטיקה ביחסים", אמר.

2 Comments

  1. חגי קמרט
    5 בפברואר 2012 @ 13:09

    אהבה במשמעותה היא כמו אלוהים. בלתי מוסברת, בלתי מובנת. אתה מרגיש אותה אך לא יכול להסביר את נוכחותה או לנתח אותה לוגית.
    ואהבה היא גם כמו הלב. אתה לא יכול להפסיק אותה או לחדול ממנה אך אתה יכול בהחלט להשפיע עליה, היינו להעצים אותה או להשאיר אותה סטטית במתכונתה הנוכחית.
    אהבת אמת מתמשכת היא זו הנשענת על בסיס איתן. והבסיס אינו קשור דווקא ברמת עוצמת האהבה הראשונית. (כי עוצמה יכולה לעלות לרדת כמו סינוס וגם להתפוגג) היא קשורה בגורמים אובייקטיביים ,ניתנים להערכה, כמו תכונות הבן זוג האהובות עליך, כמו חוכמה, חוסן, חוזק, הפגנת סמכותיות, חברתיות וכדומה. אותן תכונות חייבות להיות כפונקציה של התכונות שהיית מצפה למצוא אצל בן הזוג שאהוב עליך.
    ולמה הדבר דומה ללב של בצל למשל שהוא האהבה הבלתי מוסברת, וכל המעטפת שסביבו (קרי הגלדים המתקלפים,) שאינה מאפשרת לו לפול אלו התכונות וההתנהגויות , כל הניואנסים העומדים בזיקת עוצמה גבוהה לאהוב עליך.
    אלו הגורמים. ולא צריך לעשות מחקרים לשם כך , אלא לדעת להתבונן יפה בתכונותיו הבסיסיות של האדם ההתנהגויות שלו, והתחושות הנובעות מרגשות שהן נחלת הכלל.
    אדם שבאמת אוהב את בת זוגו או ההפך ומצא לנכון לקשור גורלו עמה מתוך אחריות, שום שכל, אהבה גדולה, והכרה עצמית טובה , ימשיך לאהוב אותה עוד שנים רבות אולי באותה עוצמה, למרות שהמעטפת תהיה לכאורה שונה, ( אם כי לדעתי זו בחינה של אותה גברת בשינוי אדרת)
    על נושא האהבה אפשר למלא עמודים שלמים ולא למצות את הנושא. אך הוויתור , ההבנה, השמחה בטוב שנעשה לבת זוג או לבן זוג, יכולים להיות מדדים טובים לבחינת עוצמת האהבה של הבן זוג.
    אישית אינני חושב שהאהבה שלי אחרי 40 שנות נישואין ירדה בעוצמתה. נדמה לי שאולי נעשתה בוגרת יותר מיושבת יותר אולי כמטפורה אפשר לומר איטיתי יותר. אך עדיין נושאת את אותו משקל ואותו כובד שנשאה על עצמה בהתחלה. אבל זה רק אני.

    • שרית פרקול
      5 בפברואר 2012 @ 13:22

      חגי, מאוד יפה כתבת, תודה. אתה כנראה באמת לא צריך מחקרים 🙂
      החוקר הספציפי מציע לזוגות לגוון את שגרת יומם, לדבר זה עם זה על דברים חדשים, לגלות זה בזה דברים חדשים, כמו שעושים בתחילת ההכרות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן