Skip to content

גמלאים המתקיימים מקצבת זיקנה יוכלו להשתכר בשירות חברתי

על פי ההצעה שאושרה בוועדת השרים לחקיקה חצי מהתגמול יהיה תשלום מהמפעיל והחצי השני הינו קצבת הזקנה. למעשה המפעיל ישלם לגמלאי סכום בסך מחצית שכר מינימום, ממשרה מלאה - כאשר נחסכים ממנו תשלומים כמו ביטוח לאומי וקריטריונים נוספים הגלומים בקצבת הזקנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק של ח"כ איתן כבל וח"כ ד"ר עליזה לביא, שנכתבה בשיתוף עמותת "ידיד", לפיה יתאפשר לגמלאים, המתקיימים מקצבת זיקנה בלבד, להשתכר סכום נוסף באמצעות שירות חברתי.

על פי ההצעה חצי מהתגמול יהיה תשלום מהמפעיל והחצי השני הינו קצבת הזקנה. למעשה המפעיל ישלם לגמלאי סכום בסך מחצית שכר מינימום (ממשרה מלאה), כאשר נחסכים ממנו תשלומים כמו ביטוח לאומי וקריטריונים נוספים הגלומים בקצבת הזקנה. מנגנון השירות אזרחי/לאומי בישראל יספק את כוח האדם והאינפורמציה עבור שיטה זו, וכך תיחסך השקעה תקציבית מצד המדינה. כל המדינה והחברה האזרחית ייקחו יותר אחריות על הביטחון הכלכלי של האזרחים הוותיקים.

(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
לא חייבים לפרוש מפעילות (צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

ח"כ כבל אמר: "העובדה שאנשים שהגיעו לגיל פרישה אין משמעותה שהם איבדו מחשיבותם ותפקידם בחברה הישראלית. יש המון גמלאים עם רצון להמשיך לתרום לחברה, כפי שעשו כל חייהם, וההצעה הזאת תאפשר להם לעשות זאת עבור גמול כספי. המדינה תרוויח מזה, הגמלאים ירוויחו מזה והחברה הישראלית תרוויח מזה".

ח"כ ד"ר עליזה לביא אמרה: "תוחלת החיים בישראל, שעלתה בצורה משמעותית, הביאה לכך שיותר ויותר אנשים מבוגרים בגילם וצעירים בנפשם, מבקשים להמשיך לעבוד ולתרום לחברה. למרות זאת, הם נאלצים להישאר בבית ולהתקיים מקצבת זקנה נמוכה, על אף שהם משוועים להמשיך ולעבוד כדי לא ליפול לנטל על משפחותיהם ואפילו על המדינה ולהמשיך לתרום לחברה ממרצם ומכוחם. מהצעת החוק הזו כולם מרווחים: גם האזרחים הוותיקים שיוכלו להמשיך להתקיים בכבוד ולחיות חיים מלאי עניין וסיפוק, וגם כלל החברה שתקבל כח עבודה בעל ידע וניסיון"

השניים הודו לשר לאזרחים ותיקים אורי אורבך על מאמציו לקדם את הצעת החוק ועמותת "ידיד" שיזמה ונסחה את הצעת החוק.

סמנכ"ל "ידיד", רן מלמד, אמר: "זוהי דוגמה מצוינת למודל שמוכיח שהממשלה יחד עם ארגוני החברה האזרחית יכולים לפעול יחד מתוך מקום של צדק ולא צדקה כדי לאפשר לאזרחים ותיקים להגדיל את הכנסתם ולחיות בכבוד וזאת מבלי להפוך לנטל על בני משפחותיהם".

מטרת החוק המוצע היא לספק פתרון לגמלאים וגמלאיות, אשר בהגיעם לגיל פרישה הכנסתם היחידה היא קצבת זקנה או נכות. פעמים רבות, גמלאים חפצים לתרום מזמנם לחברה – ורבים עושים זאת באמצעות התנדבות במסגרת גופים שונים. מוצע אפוא כי תינתן להם ההזדמנות לתרום לחברה, דרך ביצוע שירות חברתי (להלן – השירות), תוך קבלת גמול.

הגמול ישולם על ידי המפעיל, וסכומו לא יפחת ממחצית משכר המינימום. סכום הגמול עשוי להיות גבוה יותר, ככל שהדבר נדרש כדי להבטיח שסך ההכנסה מהגמול ומקצבה לא תפחת מסכום השווה לשכר המינימום לחודש. הגמול ישולם עבור מתנדב אשר יעבוד בהיקף של משרה מלאה – ובכך טמון התמריץ הכלכלי למפעילים לקלוט משתתפים. אף למדינה טמון יתרון כלכלי בשיטה זו, מסיבה דומה. יש להבהיר כי כל שנדרש מהמדינה הוא לאפשר לגמלאי מקבל הקצבה לקבל תשלום נוסף וזאת בלי לאבד את קצבתו. אין מדובר בהטלת נטל תקציבי נוסף על המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן