Skip to content

נתניהו: "דרושה אחריות ושיקול דעת"; בנט: "לא תשתיקו אותנו"

"אני בטוח שראשי הממשלה בעבר התייסרו כמוני לאור אי הצדק שמתרחש כאשר בני עוולה משתחררים מהכלא, לפני שסיימו לרצות את עונשם", אמר נתניהו. "אנחנו נאלצים לנווט בתוך זירה בינלאומית מורכבת". יחימוביץ': "זו החלטה על המשך קיומה של המדינה כיהודית ודמוקרטית. אנחנו יודעים היטב שהבחירה בשחרור האסירים הייתה האופציה הפחות טובה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מלחמת ההצהרות סביב שחרור המחבלים הרוצחים מהכלא, נמשכה גם היום – כשמשני עברי המתרס ניצבים בעיקר ראש הממשלה בנימין נתניהו ונפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי.

"ההחלטה על שחרור האסירים הפלסטינים היא מההחלטות הקשות שקיבלתי כראש-ממשלה, אבל היא כורח המציאות", אמר היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת סיעת הליכוד בכנסת.

"מההחלטות הקשות שקיבלתי". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
"מההחלטות הקשות שקיבלתי". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

"אני בטוח שראשי הממשלה בעבר התייסרו כמוני לאור אי הצדק שמתרחש כאשר בני עוולה משתחררים מהכלא, לפני שסיימו לרצות את עונשם", אמר נתניהו. "אנחנו נאלצים לנווט בתוך זירה בינלאומית מורכבת המחייבת לשקול שיקולים שונים לטובת מדינת ישראל. אסור לזלזל במשמעויות האסטרטגיות לביטחונה של ישראל לאור מרחב התמרון שמוענק לנו בעקבות ההחלטות שאנו מקבלים. אבל מהרגע שהתקבלה ההחלטה בממשלה כל החברים בה צריכים לנהוג באחריות ושיקול דעת ובראייה ארוכת טווח".

לעומתו אמר השר נפתלי בנט כי לא יחדול ממאבקו נגד בעניין שחרור מחבלים מן הכלא. "כבר עשרות שנים שמדינת ישראל מדרדרת במדרון חלקלק בתחום שחרור המחבלים", אמר בנט, "פעם היה מדובר על מחבל תמורת חייל, אחר-כך היה מדובר במאה מחבלים תמורת חייל, אחר-כך מאות מחבלים תמורת גופה. ההתדרדרות ממשיכה, ועכשיו משחררים מאה מחבלים קשים תמורת כלום – תמורת הזכות האדירה להיכנס למשא ומתן עם עריקאת".

"מנסים לביית ולהשפיט אותנו. לא נשתוק". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"מנסים לביית ולהשפיט אותנו. לא נשתוק". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

בנט המשיך ותקף: "אנחנו עדים ביממה האחרונה לעליהום אדיר עלינו שלא היה כמותו מאז העליהום על נתניהו בתהליך אוסלו", אמר יו"ר הבית היהודי. "המטרה לביית אותנו, להשפיט אותנו, להכניס אותנו לתוך הדעה של העדר. אבל, מה לעשות? יש לנו דעה אחרת. מי שתומך במדינה פלסטינית מקבל רוח גבית. אם אתה נגד, אתה מכונה ימין קיצוני, אתה מכונה ימני קיצוני ופשיסט אלים. אנחנו לא נשתוק. יש לנו עמדות ברורות והמתקפה לא תשתיק אותנו. לא ניתן שישתיקו אותנו ונמשיך לפעול כנגד כל שחרור עתידי של מחבלים".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אמרה על שחרור האסירים: "מחר בערב הרבה משפחות יצפו ברוצחי יקיריהן משוחררים כחלק מהחלטת הממשלה. ליבנו עם המשפחות. לכאבן  אין סוף. אבל ההחלטה שניצבת לפתחו של בנימין נתניהו גדולה הרבה משחרור האסירים. זו החלטה על המשך קיומה של המדינה כיהודית ודמוקרטית. אנחנו יודעים היטב שהבחירה בשחרור האסירים הייתה האופציה הפחות טובה. נתניהו בחר ממניעים פוליטים שלא לנקוט בצעד הנכון יותר, של הקפאת בנייה בהתנחלויות המבודדות. אבל מרגע שהתקבלה ההחלטה ונתנו את התחייבותנו לארה"ב, אנחנו לא יכולים לסגת מכך. הניסיונות של הימין הקיצוני הם ניסיונות נואלים שכל כוונתם היא לסכל מהלך מדיני, שממילא מדשדש.  מצד אחד המו"מ מדשדש, ומצד שני גורמי הימין הקיצוני עסוקים בכל ניסיון אפשרי לסכל ולעקר אותו עוד לפני שנעשתה התקדמות ממשית."

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה בישיבת סיעתה: "מרצ תומכת בשחרור האסירים הפלסטינים, למרות הקושי והכאב הגדול שכרוך בכך.

"סוגיית שחרור האסירים אינה סוגיה על עתידם הפוליטי של בנט או לבני, אלא סוגיה שנוגעת לגורלו של המו"מ ולעתידה של מדינת ישראל, והגיע הזמן שבנט ולבני יפסיקו במסע ההתגוששות הציבורי, שנועד לגרוף לעצמם הון פוליטי, ויתחילו לפעול וליישם את ההחלטות שקיבלו בממשלה".

גלאון תקפה את הממשלה שביד אחד מחליטה על שחרור אסירים כדי לקדם את המו"מ ובאותה נשימה תוקעת אותו על-ידי בניית מאות יחידות דיור בשטחים כדי לרצות את המתנחלים. "ככה נראית המנהיגות של ד"ר ביבי ומיסטר נתניהו. ככה נראית מנהיגות רוויית אינטרסים שהמחנה המשותף היחיד שלה הוא היאחזות נואשת בכיסאות, תוך כניעה מתמשכת לקבוצות קטנות וקיצוניות בעלות כוח פוליטי גדול".

גם סגן שר האוצר, מיקי לוי (יש עתיד) – שאחיו נפל לפני שנים רבות מאש מחבלים, באחד ממוצבי בקעת הירדן, התייחס בתשובתו להצעות אי-אמון בכנסת, לשחרור האסירים: "לא קל לי לדבר על הנושא הזה", אמר. "אחי נהרג על ידי מחבל בעת שירותו במילואים לפני מספר שנים. התחושה שהמחבל של אחי שוחרר פתחה פצעים משפחתיים ולוותה בתחושות קשות. אהוד אולמרט ראש הממשלה דאז התקשר אליי וביקש את אישורי לשחרורו . אמרתי לו שהאינטרסים של מדינת ישראל קודמים לתחושותיי – וכך אני חש גם היום בהתייחס להחלטת הממשלה. צריך לתת כל הזדמנות לשלום".

ובתוך כך מתברר מסקר חדש, שנערך על-ידי מכון הסקרים "פאנלס", עבור עמותת "חננו" – המייצגת אסירים ביטחוניים יהודיים – כי 49% מהצעירים בגילאים 21-40 תומכים בשחרור אסירים ביטחוניים יהודיים, לצד שחרור מחבלים פלסטיניים. עוד טוענת עמותת "חננו" כי 61.6% מקרב שומרי המסורת והדתיים תומכים בשחרור אסירים ביטחוניים יהודים אם משחררים את האסירים הפלסטיניים. במגזר החרדי גדל שיעור התומכים ל-73.7%.

יו"ר עמותת "חננו", שמואל (זנגי) מידד, אמר בתגובה: "מדינה לא יכולה לעשות כל הזמן מחוות לרוצחים שרוצחים את תושביה, לאויביה ולעולם – אבל לתושביה פנימה לא לעשות שום מחווה, זהו בלון חברתי שיתנפח ויתפוצץ בפני מקבלי ההחלטות במוקדם או במאוחר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן