Skip to content

אייקון אופנה: ג'קלין קנדי אונסיס, טראגית ואצילית

ג'קי קנדי אונסיס שאולי לא הכרתם, וגם אייקון אופנה אמריקני, קלאסי ועל-זמני, ומודל לחיקוי על ידי נשים מתקופתה ועד ימינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ג'קלין קנדי אונסיס, המוכרת גם בקיצור כג'קי או, התפרסמה כאשתו של נשיא ארה"ב ג'ון קנדי, שנרצח על ידי מתנקש ב-1963, ולאחר מכן כאשתו של איל הספנות היווני אריסטוטל אונסיס. בנוסף, היא נחשבת לאייקון אופנה אמריקני, קלאסי ועל-זמני, ומודל לחיקוי על ידי נשים מתקופתה ועד ימינו.

ג'קי קנדי - תמונת שחור-לבן צבועה מחדש
ג'קי קנדי - תמונת שחור-לבן צבועה מחדש (עיבוד: Magnus Karlsson)

התדמית של ג'קי רק כ"אשתו של" לא ממש מוצדקת, כי היא הייתה אשה מוכשרת, בעלת ניסיון חיים, ורבת פעלים בפני עצמה. היא אמנם נולדה עם כפית של זהב בפה, אך חייה התנדנדו תדיר בין תקופות של דבש ובצל. ילידת ניו-יורק, להורים מהמעמד הגבוה שהתגרשו כשהייתה בת 11 והקימו משפחות חדשות, היא נאלצה לנדוד בין בתיהם במהלך ילדותה. היא רכבה על סוסים, כתבה שירים ומאמרים לעיתונים מקומיים, למדה ספרות צרפתית ואמנות, ובילתה שנה מלימודיה באוניברסיטת גרנובל ובסורבון בצרפת. מבין מאות מועמדים, היא זכתה בפרס הראשון בתחרות מטעם מגזין האופנה ווג, להיות עורכת אופנה בניו-יורק ופריז והעתיד נראה מזהיר, אך אמה לא רצתה שתעזוב את אמריקה והיא ויתרה למענה על הפרס. לאחר מכן, עבדה ככתבת של הוושינגטון טיימז-הראלד עד לנישואיה לקנדי בגיל 24, ששמו קץ לקריירה העיתונאית שלה.

הנסיכה גאיטארי דווי וג'קי קנדי במראה אופייני
הנסיכה גאיטארי דווי וג'קי קנדי במראה אופייני ב-1945 (צילום: Ramesh Thakur)

השנים הראשונות של נישואיה לקנדי היו חסרות מזל, היא עברה הפלה ושנה לאחר מכן ילדה עוברית מתה. כשהייתה בת 28 נראה היה שמזלה שוב מאיר לה פנים והיא ילדה את בתה קרוליין, ושלוש שנים לאחר מכן, את בנה ג'ון קנדי ג'וניור – ממש שבועיים לאחר שבעלה נבחר לנשיאות ארה"ב, וכך הפכה לאשת הנשיא הצעירה בהיסטוריה בגיל 31.

כאשת מועמד לנשיאות וכאשת נשיא, ג'קי הייתה מאד מעורבת מאחורי הקלעים, סייעה בכתיבת נאומים, נסעה רבות ויצרה קשרים עם מנהיגי העולם, והיא ידועה מאד בזכות שיחזור העיצוב של הבית הלבן שיזמה והפיקה, ובקידום התרבות והאמנות בממשל האמריקאי. היא נחשבת לאחת מנשיאות הנשיאים האמריקאים האהודות ביותר בכל הזמנים, ונטען אף שהסיקור הציבורי החיובי שקיבלה עזר להסיט את הביקורת השלילית משלטונו של בעלה.

פחות משלוש שנים לאחר מכן, תמה תקופת הזוהר הקצרה הזו כשהיא ילדה פג שלא החזיק מעמד. כעבור חודשים ספורים התנקשו בחייו של בעלה בעוד היא יושבת לצידו במכונית. ג'קי עברה לניו-יורק ובמשך כחמש שנים התרכזה בגידול ילדיה והנצחת בעלה בדרכים שונות, עד שהתנקשו גם בחיי גיסה רוברט קנדי, והיא החליטה להתחתן עם איל הספנות היווני אונסיס ולעבור ליוון כדי לפתוח דף חדש. נישואיהם החזיקו מעמד שבע שנים עד מותו של אונסיס. בגיל 46 חזרה ג'קי לאמריקה וסגרה מעגל בחזרתה לעבודה כעורכת ספרים, עד למותה מסרטן בגיל 64.

הסגנון האופנתי של ג'קי התפתח במשך השנים, אך תמיד נשאר נאמן לעקרונותיה הבסיסיים: קלאסיות, אלגנטיות, פשטות, ואיכות. הרכיבה על סוסים, השנה שבילתה בצרפת, החיים הנשיאותיים, השהות באיי יוון, אהבתה לאמנות ולספרות, כל אלו באו לידי ביטוי בסגנון שלה. היא העזה ללבוש שמלות בגזרת A ללא שרוולים, הרבה לפני מישל אובמה, ואלו הפכו מייד ללהיט. כאשת נשיא היא נהגה ללבוש חליפות בסגנון שאנל – חצאית עד הברך מלווה בז'קט תואם עם שרוולי שלושת-רבעי, כפפות ארוכות, מחרוזות פנינים וכובעים קטנים (pillbox) כולל ביום בו נרצח בעלה בו לבשה חליפת שאנל ורודה שנצרבה עמוק בזכרון הציבורי. שמלות ערב אלגנטיות מבתי אופנה יוקרתיים היו לה לרוב והיא נהגה לצרף להן תיק ערב (clutch) תואם. בחיים הפוסט-נשיאותיים שלה ג'קי נטשה את החליפות התואמות ומראה האשה המושלמת, החלה להעז יותר בשימוש בצבע, ואהבה את המראה הנינוח של ג'ינס לבן, סוודר גולף שחור, וכמובן משקפי שמש גדולות וכהות.

כיצד תאמצי את הסגנון של ג'קי?

הסגנון של ג'קי קנדי אונאסיס
לפרטי הסגנון של ג'קי קנדי אונאסיס באתר פוליבור הקליקו על התמונה (איור: גילי גולנדר)

 * * *

2 Comments

  1. גילי
    22 בפברואר 2012 @ 21:10

    צודקת גלית, זה בדיוק הסגנון שלה: קלאסי.

  2. סטייליסטית אישית
    22 בפברואר 2012 @ 20:14

    יש משהו בסטייל של ג'קי שהוא מאוד אלגנטי פשוט ונקי שאני מאוד מתחברת אליו כזאת אני

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן