Skip to content

הקרב על תקציב הביטחון הסתיים בתוספת תקציב

נתניהו: "קיבלנו פה אחד החלטה שמאזנת בין אתגרי הביטחון הגדולים שניצבים בפני מדינת ישראל, ובין הצורך להמשיך ולנווט באחריות את כלכלת ישראל מול המשבר הכלכלי העולמי". יחימוביץ': "מדאיג מאוד שהחלטה דרמטית על תוספת של 2.75 מיליארד שקלים למערכת הביטחון התקבלה כתוצאה מכיפופי ידיים בתוך הממשלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קרב כיפופי הידיים על תקציב הביטחון הסתיים אחר הצהריים בניצחון מערכת הביטחון. כל שרי הקבינט המדיני-ביטחוני, החליטו פה אחד להוסיף לתקציב הביטחון  עוד 2.75 מיליארד שקלים מעודפי התקציב. בכך קיבלה מערכת הביטחון יותר ממחצית התוספת שביקשה – ארבעה וחצי מיליארד שקלים.

בנוסף הוחלט להקים ועדה ציבורית לבדיקת תקציב הביטחון על כל מרכיביו. עוד הוחלט להקים צוות בראשות מנכ״ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, במטרה לזרז את פינוי מחנות צה״ל ממרכז הארץ כדי לפנות קרקע לבנייה באזורי ביקוש.

"שיח מופקר וחסר אחריות, פוליטי, שקרי וציני במהותו". משה (בוגי) יעלון במנהרת הטרור של החמאס (צילום ארכיון: אילן בסון/משרד הביטחון)
"שיח מופקר וחסר אחריות, פוליטי, שקרי וציני במהותו". משה (בוגי) יעלון במנהרת הטרור של החמאס (צילום ארכיון: אילן בסון/משרד הביטחון)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בהמשך להחלטת הקבינט: "קיבלנו פה אחד החלטה שמאזנת בין אתגרי הביטחון הגדולים שניצבים בפני מדינת ישראל, ובין הצורך להמשיך ולנווט באחריות את כלכלת ישראל מול המשבר הכלכלי העולמי".

שר האוצר יאיר לפיד: "ראש הממשלה החליט להוסיף לתקציב הביטחון למרות שהתנגדתי לכך בדיון. אנחנו עדיין עומדים על כך שמערכת הביטחון צריכה להתנהל באחריות כלכלית ולהתייעל. לא נשלים עם העובדה שמעמד הביניים נושא בנטל ומערכת הביטחון – לא. אני שמח שהצלחנו למנוע העברת מלוא הסכום שביקשה מערכת הביטחון, כי 1.75 מיליארד השקלים דרושים לנו למעונות, לבריאות, לחינוך ולצעדים שיובילו להורדת יוקר המחיה בישראל".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "במהלך דיוני התקציב, כולל בימים האחרונים, התקיים מצד גורמים שונים שיח מופקר וחסר אחריות, פוליטי, שקרי וציני במהותו, שכלל מסע דה לגיטימציה שיטתי ומכוער כלפי ציבור משרתי הקבע בצה"ל, תוך חשיפת נתונים אודות שכרם באופן מניפולטיבי ומעוות, וכזה שנועד לשסות נגדם את דעת הקהל.

"עשרות אלפי משרתים, נגדים וקצינים, אשר מחויבים למשימותיהם 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, לעיתים מזומנות תוך הקרבת התא המשפחתי, רואים בלב דואב כיצד מתנהלת על גבם מלחמה שאין בה צורך ושנועדה להשחיר את פניהם. התקשיתי להבין כיצד הרשו לעצמם גורמים כאלו ואחרים לפגוע באופן מכוער כל כך בציבור משרתים שלם, גברים ונשים, ולהציג אותם כגזלנים. אין לי מילה אחרת לתאר זאת, ואני חש בושה נוכח הדרך הנפסדת הזו. ציבור רחב של משרתים שמשכורתו ממוצעת והוא מעמד הביניים. גם אם למישהו יש ביקורת או תהייה, מן הראוי שיעשה זאת באופן ענייני והגון, ולא יפגע בעשרות אלפי אנשי קבע מסורים ומחויבים, וכפועל יוצא מזה יפגע גם בצה"ל".

את דבריו סיים השר יעלון באמרו: "נמשיך להוביל את צה"ל ומערכת הביטחון באחריות ובשיקול דעת אל מול האתגרים הכבדים הניצבים לפתחנו".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לתוספת תקציב למשרד הביטחון: "הצפוי מראש קרה והקבינט החליט היום הלכה למעשה על ביטול הקיצוץ לתקציב הביטחון. מדאיג מאוד שהחלטה דרמטית על תוספת של 2.75 מיליארד שקלים למערכת הביטחון התקבלה כתוצאה מכיפופי ידיים בתוך הממשלה והדבר מעלה סימני שאלה על דרך קבלת ההחלטות של ממשלת נתניהו. אני קוראת לראש הממשלה למצוא מיליארדים נוספים ב'רזרבות התקציביות'  לצרכים קיומיים אחרים של אזרחי ישראל ובהם בריאות, חינוך, תעסוקה ורווחה".

כיפת ברזל - חלק גדול מתקציב הביטחון מיועד לשיפור ההגנה האקטיבית נגד טילים (צילום: ויקיפדיה)
כיפת ברזל - חלק גדול מתקציב הביטחון מיועד לשיפור ההגנה האקטיבית נגד טילים (צילום: ויקיפדיה)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "ההחלטה להעביר 2.75 מיליארד שקלים לתקציב הביטחון היא כניעה מבישה של ראש הממשלה ושר האוצר לסחטנות של הממסד הביטחוני. כל שקל שמוסיפים לתקציב הביטחון נלקח ישירות מתקציבי הבריאות, החינוך והרווחה. הגיע הזמן שראש הממשלה יפנים שביטחון אמיתי לא מתחיל ונגמר בטנקים וימי מילואים, ושכמות מספיקה של מיטות בבתי חולים, הגנה מפני אלימות ברחוב ובמשפחה וביטחון תעסוקתי ותזונתי, הן סוגיות ביטחוניות לא פחות דחופות".

 גלאון הוסיפה: "הכניעה לאיומים וההפחדות של מערכת הביטחון, שלושה חודשים בלבד לאחר אישור קיצוץ בתקציב הביטחון, היא כרונולוגיה ידועה מראש. מדי שנה מועברים עשרות מיליארדי שקלים למערכת הביטחון מעבר לתקציב השנתי המקורי שמאושר לה, חריגות שמסתכמות בכ-10 מיליארד שקלים בשנה בממוצע. אלה סכומים שמוקצים למערכת הביטחון ללא כל בקרה, ללא דיון אסטרטגי בסדרי עדיפויות וללא פיקוח אמיתי של הכנסת או של משרד האוצר."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן