Skip to content

מה אומרות ידייך?

עשרה אחוזים מכלל האוכלוסיה מתמודדים עם אקזמה של כפות הידיים. אין גורם רשמי להתפרצות המחלה, אולם היא עלולה להתפרץ על רקע חשיפה לחומרים מגרים, אלרגיה ואף מצבי לחץ. כל העובדות על המחלה, דרכי התמודדות וטיפול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אקזמה של כפות הידיים היא מחלת עור נפוצה מאוד וכמעט בלתי מדוברת, אשר בצורת התפרצותה הקשה יכולה לערער את איכות החיים וההתנהלות היומית של הלוקים בה.

פרופ' אבנר שמר, רופא עור בכיר מהמרכז הרפואי "שיבא" מסביר כי אין גורם רשמי להתפרצות המחלה, אולם היא עלולה להתפרץ על רקע חשיפה לחומרים מגרים, אלרגיה ואף מצבי לחץ. עוד לדבריו, התסמינים האופיינים להתפרצות קשה של המחלה, הם, בין היתר, יובש קשה של העור, אדמומיות, שלפוחיות, גרד עז, עור מחוספס/קשה, סדקים, חתכים עמוקים וכואבים בעור כף היד.

רבים מהחולים סובלים מתת אבחון של המחלה והתייאשו מלנסות ולטפל בדלקת הקשה שמשפיעה באופן משמעותי על אורח חייהם. אותם אנשים חווים מידי יום בושה גדולה ומגבלות פיזיות אמיתיות. הידע הנמצא ברשות הרפואה כיום מאפשר אבחון מדויק של המחלה ואפשרויות הטיפול יכולות להביא להקלה משמעותית בסימפטומים ולהפוגה ממושכת.

פרופ' אבנר שמר (צילום: בועז שמר)
פרופ' אבנר שמר (צילום: בועז שמר)

להלן תסמיני המחלה והמלצותיו של פרופ' שמר להתמודדות איתה ועם התופעות המלוות את התפרצותה:

מחלת האקזמה של כפות הידיים בצורתה הכרונית גורמת לנגעים עמוקים בכף היד. אלה גורמים לגרד וכאבים עזים כאשר בעת מגע עם בכלל ועם מים בפרט, מתעצמים עד למצב של חוסר תפקוד וקושי לבצע פעולות בסיסיות כמו כיפתור כפתורים, שריכת שרוכים כמו גם פעולות הדרושות לטיפול שוטף בבית ובמשפחה.

כפות הידיים הן שני האיברים הפעילים ביותר בגוף האדם ולכן הסובלים מאקזמה מדווחים על צורך בשינוי תחום העיסוק, כדי להקל על הכאבים בידיים.

חלק מהסובלים מהמחלה עלולים לפתח תסמיני דיכאון בעקבות המגבלות הקשות המשפיעות על תפקוד חיי היום יום.

הטיפול במחלת האקזמה של כפות הידיים דורש, בראש ובראשונה, זיהוי ומניעה של גורמים חיצוניים. השלב הראשון של הטיפול הוא באמצעות משחות משמנות, שמטרתן לרכך את העור ולהפחית את המגע עם גורמים חיצוניים ובנוסף, מניעת יובש של העור שגורם לגרד ולפצעים.

אם המצב מחריף, מטפלים במשחות המכילות קרוטיזון להקלה על הסימפטומים, אולם אלה מוגבלות בזמן השימוש, שכן יעילותן פוחתת עם הזמן. סיבה נוספת שבגללה מגבילים את השימוש בקורטיזון הינה הידקקות העור ההופך לרגיש והסבל מהמחלה עלול להחריף.

למצבים בהם המשחות הסטרואידיות לא עוזרות לטפל במחלה, ישנה תרופה, הנלקחת ככדור דרך הפה. התרופה, מבוססת על נגזרת של ויטמין A ומיועדת לטיפול ממוקד במחלה. לרוב, תוצאות טיפול זה מביאות להקלה משמעותית בתופעות המחלה ולהפוגה ממושכת מתסמיניה.

אקזמה של כפות הידיים הינה מחלת עור נפוצה מאוד, שיכולה לפגוע בכל רובדי האוכלוסיה ולהתפרץ על רקע חשיפה לחומרים מגרים או על רקע של אלרגיה. מחקר בנושא: Management of choric hand eczema, שפורסם ב-Contact Dermatitis  2007 מראה כי 10 אחוזים מכלל האוכלוסיה סובלים מאקזמה של כפות הידיים. 2-4 אחוזים מהם סובלים מאקזמה כרונית של כפות הידיים והטיפול המקובל אינו אפקטיבי עבורם. סבלם קשה מנשוא. 

בהתפרצותה הקשה, אקזמה כרונית, עלולה המחלה לפגוע באופן קשה באיכות חייהם של הסובלים ממנה ומפריעה בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות. אקזמה נחשבת כרונית כאשר היא נמשכת יותר משלושה חודשים, או שהאקזמה מופיעה פעמיים או יותר בשנה למרות טיפול רפואי מתאים.

לעומת מחלת הפסוריאזיס, החולים במחלת האקזמה של כפות הידיים חווים טלטלה גדולה בתחומי החיים, לעיתים אף יותר מחולי הפסוריאזיס (תלוי בחומרת המחלה). לדברי פרופ' שמר, רופא עור בכיר, המרכז הרפואי שיבא: לפי המחקרים אשר הראשון בהם פורסם במגזין Dermatology והשני בISPOR conference, מחלות אלה משפיעות על תפקודם העצמאי של החולים. הנתון המפתיע הוא כי בעוד 53% מחולי האקזמה בכף היד ציינו כי תפקודם העצמאי נפגע, רק 16% מחולי הפסוריאזיס הצהירו זאת. עוד עולה מן המחקרים כי 96% מחולי האקזמה בכף היד סובלים מתחושות כאב ואי נוחות, אך רק 76% מחולי הפסוריאזיס חשים כך.

השפעתן הנפשית של מחלות אלה ברורה אף היא, כאשר יותר ממחצית מהחולים בשתי המחלות חשים תחושות של דיכאון וחרדה בעקבות הבעיה ממנה הם סובלים. בנוסף, כל המגבלות הללו מובילות לפגיעה בתפקוד בעבודה – 73% מחולי האקזמה בכף היד ציינו כי תפקודם נפגע ביחס ל-31% מחולי הפסוריאזיס בלבד.

תסמינים אופייניים (מקןר: ויקימדיה)
תסמינים אופייניים (מקןר: ויקימדיה)

תסמינים האופייניים לאקזמת ידיים כרונית החמורה הם, בין היתר, יובש של העור, אדמומיות, בצקת, שלפוחיות, גרד עז, עור מחוספס או קשה, סדקים, חתכים עמוקים וכואבים בעור כף היד. הסובלים ממנה,  מנועים מלסגור או לפתוח את כף ידם מבלי לסבול מכאב, כך שאפילו פעולות בסיסיות לא אפשריות לביצוע. זאת מעבר לסבל ולבושה הנחווים בעקבות תגובת הסביבה למראה ולמגע ידם, מצב המוביל ישירות לפגיעה בחיי העבודה, המשפחה ולעיתים אף מהווה נטל כלכלי.

הטיפול במחלה דורש בראש ובראשונה זיהוי ומניעה של גורמים חיצוניים (כגון אלרגנים וחומרים מגרים) וטיפול מקומי המבוסס על משחות מרככות, שמטרתו הוספת לחות לעור. בגרסתה הקשה, המחלה מטופלת על ידי משחות סטרואידיות כאשר הן יעילות בהעלמת התסמינים, אך בשימוש ממושך הן עלולות לגרום לפגיעה ביכולת ההגנה של העור ואף לחזרת המחלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן