Skip to content

מטען הנפץ הופעל בשל פגיעת מקדח שהפעילו הלוחמים במנהרה

כוח צה"ל שפעל מעבר לגדר בחשיפת המנהרה שהתגלתה לאחרונה, עלה על מטען נפץ. חמישה לוחמים של חיל ההנדסה נפגעו, אחד באורח קשה ואחד באורח בינוני. חיילי צה"ל פתחו באש, טנק צה"ל ירה לעבר חולייה פלסטינית ומסוקי קרב תקפו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטען הופעל הלילה נגד כוח צה"ל, שפוצץ חלק מהמנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. חמישה חיילי צה"ל נפצעו, חייל אחד באורח קשה, חייל נוסף נפצע באורח בינוני ושלושה חיילים נפצעו באורח קל. בתגובה פתח צה"ל באש נגד מחבלים. מנהרה נוספת הופצצה הלילה בעזרת חיל האוויר. ארבעה אנשי הזרוע הצבאית עז א-דין אל קסאם של החמאס נהרגו.

מבין לוחמי צה"ל נפצע באורח קשה מפקד צוות ביחידת סמו"ר יהל"ם וקצין ההנדסה האוגדתי נפצע באורח בינוני. זהו מאזן הדמים של תקרית האש שאירעה סמוך למעבר כיסופים ברצועת עזה.

בקרב אנשי החמאס נהרגו שלושה שהוגדרו על ידי בכירים בצה"ל כמומחי מנהרות ורקטות בכירים בארגון הטרור. "מדובר בשלושה בכירים מחטיבת חאן יונס, המומחים בחפירת מנהרות ואחד מהם גם מומחה בייצור ושיגור רקטות", אמר היום גורם בצה"ל. מתחקיר האירוע עולה, כי מטען הנפץ רב העוצמה, שהתפוצץ וגרם לפציעות הרבות, הופעל באזור רצועת ה"פרימטר" (רצועה צרה ממערב לגדר המערכת שאליה נכנסים מדי פעם חיילים כדי לסכל הנחות מטענים או לחשוף שטח) והכיל גם סולר. המטען, כך נודע, הופעל לאחר שחיילי ההנדסה הפעילו מקדח אל תוך המנהרה מהקרקע. 

בצה"ל אומרים כי החמאס העריך שחיילי צה"ל יעסקו בהשמדת המנהרה ונערך לכך שיייכנסו פנימה. מסיבה זו נהגו בצה"ל בזהירות מרבית. את המבצע הובילו לוחמי הסמו"ר, המומחים בפעילות תת קרקעית. אלו לוו בחיילי חטיבת גולני ולוחמי חטיבה 401 של השריון. ההערכה בצה"ל היא שהחמאס לא יגיב על הפגיעה בשלושת המומחים ויעדיף לבלוע את ה"צפרדע" הזו ולהציג את פיצוץ המטען כהישג גדול של הארגון.

עוד אומרים בצה"ל, כי החמאס ממשיך להיות במצוקה גדולה, והוא מורתע. אין ספק שחמאס ינסה לצייר זאת כהישג גדול ויפיץ בקרוב סרטונים של פיצוץ המטען, אומרים בצה"ל. מפקד פיקוד דרום, אלוף סמי תורג'מן, התייחס הבוקר (שישי) לתקרית ואמר: "פעלנו אתמול נגד מנהרה שנבנתה לתוך שטח ישראל ושהחמאס לקח עליה אחריות. שקט ייענה בשקט, פעולה תיענה בתגובה כואבת". אלוף תורג'מן אמר את הדברים במהלך ביקור בבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם מאושפזים הפצועים.

המנהרה שנחשפה ונוטרלה (צילום: דו"צ)
המנהרה שנחשפה ונוטרלה (צילום ארכיון: דו"צ)

כוח צה"ל ובו חיילי חטיבת גולני, פעל אמש בשני צדיה של גדר המערכת להמשך חשיפת מנהרת הטרור בין עזה לישראל, שאותרה באזור לפני כחודש. הכוח, שלווה ביחידת יהלום של חיל הנדסה, פעל בטווח מאה מטרים מגדר המערכת, תחום פעילות המותר על פי הסכמי ישראל והחמאס. לפתע התפוצץ ככל הנראה מטען וייתכן שהופעל מרחוק.

בתחילה העריכו בצה"ל כי הכוח נפגע מאש מרגמות. מעט מאוחר יותר הובהר, לאחר שלא זוהה ירי מרגמות, שהכוח עלה על מטען. 

הפלסטינים טוענים כי התקרית התרחשה בעקבות כניסה מוגבלת של כוחות צבא אל שטח הרצועה, סמוך לגדר המערכת. לפי אותם דיווחים, פגז טנק צה"לי נורה לעבר שטח מזרחית לעיר חאן יונס שבצפון רצועת עזה וגרם לנזק רב. עוד נמסר כי כתוצאה מכך התפתחו חילופי אש בין המחבלים לכוחות צה"ל לייד העיירה עיבסאן שבדרום הרצועה. כתוצאה מכך נהרג פלסטיני אחד ואחר נפצע. על פי הדיווח, ירי הטנק כוון כלפי חוליית הזרוע הצבאית של החמאס עז א-דין אל-קאסם. עוד דווח, כי מסוקי קרב  של חיל האוויר תקפו באזור הרצועה. מצה"ל נמסר כי חילופי אש אירעו בשעות הערב המאוחרות עם הפלסטינים וכי בוצע ירי מטנק. על פי הדיווחים הזרים האש שככה ב-24:30.

מצה"ל נמסר: "בפעילותו הפר החמאס את הבנות עמוד ענן ומבצע פעילות התקפית בשטח ישראל בבניית מנהרות התקפיות. חמאס הוא הריבון ברצועת עזה ועליו האחריות למנוע טרור מכל סוג. צה"ל ימשיך ויפעל להסרת איומים הנשקפים לתושבי מדינת ישראל וכוחות הביטחון".

ביום ראשון שחלף נורו מעזה שלוש רקטות כלפי ישראל. שתיים התפוצצו בשטחים פתוחים ואחת מהן יורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל". בעקבות זאת תקף חיל האוויר שני משגרי רקטות של החמאס בצפון הרצועה.

התקרית מתרחשת במקביל לנטישת צה"ל את עמדות השמירה ביישובים בעוטף עזה. אתמול הסתיימה האבטחה הצה"לית ב-13 יישובים בעוטף עזה והחיילים העבירו את האחריות על האבטחה לידי התושבים. אמש הפגינו תושבי היישובים במושב נתיב העשרה נגד ההחלטה והחזירו במחאה את נשקיה של כיתת הכוננות.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן