Skip to content

היעד שהותקף בסוריה זניח, לא כך המסר לוושינגטון ודמשק

מערכות הנ"מ שהותקפו באזור לטקיה בליל יום רביעי מיושנות ובהחלט יתכן שכלל לא היו מיועדות להעברה לידי החיזבאללה. יעד התקיפה היה אחר לחלוטין ונועד בראש ובראשונה להצהיר, שירושלים אינה מתרשמת מפסטיבל החיבוקים והלגיטימיות לממשל הנשיא אסד ויותר מכך, אזהרות העבר לנשיא הסורי שרירות וקיימות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
16 - F נושא האיגרת (באדיבות Peter Tsang Chung )
16 - F נושא האיגרת (באדיבות Peter Tsang Chung )

סיפור מזרח תיכוני מוכר מספר על אב שמדי יום היה נוהג לסטור לבנו. כשנשאל לפשר המעשה השיב: "אם הבן עשה מעשה רע היום בבית הספר, אז הוא יודע שזה מגיע לו. ואם לא עשה, אז זה יזכיר לו להיזהר".

כך בדיוק אפשר לראות את התקיפה שבוצעה בליל יום רביעי, כשהבן הוא כמובן הנשיא אסד הבן. ירושלים הצהירה בקול רועם כי היא אינה מתרשמת כלל מההנחות שמקבל לאחרונה הנשיא אסד בעולם ובכלל זה מארה"ב. כבר כמעט ונשכח רצח העם הנוראי בשנתיים האחרונות, ואף השימוש המחריד בגז נגד אזרחיו שלו. כבר כמעט נשכחה העובדה ש"הסכמת" הנשיא אסד לפירוקו מנשק כימי, התקבלה אך ורק בשל איומם של טילי הטומהוק האמריקניים.

גם מיקום יעד התקיפה אינו מקרי כלל ועיקר. העיר לטקיה משמשת כבירת המיעוט העלאווי השליט, ולא מן הנמנע שעיר זו תהפוך בעתיד לבוא לבירתה של האוטונומיה או מדינת המיעוט העלאווית, אזור גאוגרפי מצומצם שיכיל אז את עיקר כוחו ומערכות הנשק של הצבא הסורי העכשווי.

ירושלים רצתה להבהיר בליל יום רביעי, הן לדמשק הן לוושינגטון, שאל לו לנשיא הסורי לטעות ולחשוב שבכיסו פוליסה בינלאומית חדשה המגוננת עליו, בשל שיתוף הפעולה שנקט בנושא השמדת הנשק הכימי. זאת ועוד, התקיפה נתנה תוקף מחודש לאזהרות שהושמעו מירושלים בעבר באשר להעברת אמל"ח סורי לידי החיזבאללה. רצתה לומר ירושלים: היזהר אסד במעשיך. אנו פועלים גם ללא תאום ו/או אישור אמריקני. עינינו פקוחות, אוזנינו כרויות, ולא נסכים לשום הפרה של חוקי המשחק שאנו קבענו.

באשר להדלפות האמריקניות המאשרות את עצם ביצוע התקיפה על ידי חיל האוויר הישראלי, הרי שכל בר דעת מבין על נקלה מי מעוניין, מי מסוגל ומי ביצע בפועל את התקיפה. חרף זאת גם ירושלים וגם דמשק ממלאות פיהן מים, כל אחת מסיבותיה שלה. מבחינת ירושלים המסר/האזהרה, הועברו באמצעות המטוסים התוקפים ואין שום צורך להכביר מילים. דמשק, שכבר איימה בעבר שלא תמשיך להבליג באם ימשכו התקיפות, מעדיפה לעצום עיניים ולא לסבך ולהחמיר עוד יותר את המצב העגום שבו נמצא השלטון ממילא.

דווקא ההדלפות האמריקניות, ולא בפעם הראשונה, ראוי שיגרמו לדאגה רבה בירושלים. הדלפות אלו הינן בפרוש בגדר נעיצת סכין בגבה של ישראל והן עלולות לדחוק את הנשיא אסד לפינה ולהביאו בעתיד להגיב (גם אם בחוסר רצון) לתקיפות הבאות שמן הסתם עוד יבואו.

———————————————————————————————————————

דודי (דוד) ירון, סופר ומרצה, סא"ל מיל' בחיל האוויר. מחבר רומנים צבאיים עתידיים. בימים אלה יצא לאור ספרו החמישי "העם האיראני מעניק בזאת", רומן מתח אקטואלי העוסק בפעולה התקפית איראנית בלב לונדון.

1 Comment

  1. אלי
    1 בנובמבר 2013 @ 16:21

    ניתוח יפה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן