Skip to content

אושרה הצעת החוק לפתיחת אזורי הגיור בכל רחבי המדינה

את הצעת החוק יזם ח"כ אלעזר שטרן (התנועה). שרת המשפטים לבני: "גאה מאוד בהצעת החוק". מנכ"ל עמותת חדו"ש, הרב אורי רגב: "חוק שטרן אינו הפתרון למחדל הגיור הגדול אלא גלגל הצלה לממסד האורתודוקסי האטום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעתו של ח"כ אלעזר שטרן ("התנועה"), לפיה ייפתחו אזורי הגיור בכלל הארץ.

על פי ההצעה, יוכל רב עיר להקים בית דין לגיור בשטח הרשות המקומית או היישוב. אם אישר רב העיר כי אדם התקבל לעדה היהודית והמיר את דתו – ייחשב הדבר כתעודת אישור, ללא צורך בכל אישור נוסף. בהצעה נאמר עוד כי יש לשלב את הזרמים השונים ביהדות בעת הגיור, "ברוח המלצות ועדת נאמן".

יוזם החוק, ח"כ אלעזר שטרן (צילום: ויקיפדיה)
יוזם החוק, ח"כ אלעזר שטרן (צילום: ויקיפדיה)

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי הוא גאה מאוד בהצעת החוק שתפתח את שערי היהדות על ידי פתיחת אזורי הגיור. "עולים רבים שעלו לישראל דרך חוק השבות הם לא יהודים על פי ההלכה, אבל הם ממשפחות יהודיות, וחשוב לא פחות – הם רוצים להיות שייכים לעם היהודי", אמרה לבני. "מאות אלפי ישראלים נפלאים, שתורמים למדינה ומשרתים בצבא, שכל רצונם הוא להשלים את האקט הפורמלי ולהפוך ליהודים. אבל במקום לחבק ולקרב אותם אלינו, מערימים עליהם קשיים ומציבים בפניהם מחסומים בלתי אפשריים.

 "הגיור בישראל הפך להיות נוקשה ואטום", אומרת שרת המשפטים. "הוא מונע מהם לממש את שאיפתם להשתלב ולהיות חלק מאיתנו, והתוצאה עצובה: מעמיק הניכור כלפי היהדות. אריק שרון היה אומר לא פעם בכעס שאפילו אותו הם לא היו מגיירים. הצעת החוק שלנו תחולל את המהפכה הנדרשת: היא תסיר מחסומים ותשיב את היהדות לעם – אלינו".

להצעת החוק מתנגדים הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, הודיעו בשבוע שעבר כי הסיבה להתנגדותם היא בשל הפשרות המופיעות בה לעומת דרישות ההלכה בענייני גיור. מהרבנות נמסר כי הרבנים הראשיים קוראים לחברי הכנסת שלא לפעול בניגוד לדעתם ולתאם את החוק עם הרבנות הראשית, "יש לעשות כל שניתן כדי לשפר את השירות למתגיירים, אך אין להתפשר על דרישות ההלכה בנושא הגיור. הצעת חוק הגיור מעניקה את שיקול הדעת בנושא הגיור לפקידים בלתי מוסמכים, ומסכנת את התוקף ההלכתי של הגיורים בישראל". הרב לאו ביקש מח"כ שטרן להקפיא את הליכי החקיקה עד לגיבוש הסכמה ביניהם על אופי החוק.

גם מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, מתח ביקורת קשה על הצעת החוק: "חוק שטרן אינו הפתרון למחדל הגיור הגדול אלא גלגל הצלה לממסד האורתודוקסי האטום", אמר. "הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים – כשלו כליל באתגר הגיור הלאומי. הם הרחיקו את אחינו העולים חסרי הדת מהיהדות ויצרו פילוג קשה בעם. רבים מאלה המבקשים להתגייר נאלצים לשקר ולהעמיד פנים שהם מתכוונים להיות דתיים ברוח האורתודוקסית".

רגב מציין כי "גם הצעתו של ח"כ שטרן אינה פתרון מספק. הפתרון איננו יכול להיות הנצחת המונופול האורתודוקסי על הגיור, והסתפקות בהרחבת שורות המגיירים מקרב הממסד האורתודוקסי. הפתרון חייב להיות הכרה של המדינה בגיורי כל הזרמים המרכזיים בעם היהודי ופתיחת שערים רחבים לגרים.  רק אז יש סיכוי שנצליח להתמודד עם מחדל הגיור הגדול".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן