Skip to content

השווקים הגלובליים סיימו חודש חזק של עליות

בעיית האבטלה ממשיכה להטריד את קובעי המדיניות הכלכלית באירופה. חודש אוקטובר בוול סטריט ננעל בשיאים חדשים, כאשר מדד S&P 500 קבע שיא כל הזמנים חדש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חודש אוקטובר בבורסות העולם התאפיין בעליות שערים חדות, זה החודש השני ברציפות. הגיאות בשווקים הפיננסיים נרשמה חרף תנאי חוסר הוודאות ששררו סביב הזירה הפוליטית בארה"ב, שהתדרדרו עד לכדי שיתוק פעילות ממשל אובמה ואיימו על יציבותה של הכלכלה הגלובלית. בתום 16 ימי השבתה, סוגיות העלאת תקרת החוב ותקציב הממשל האמריקני אושרו ברגע האחרון, ובכך נחסכו מהשווקים הפיננסים זעזועים מיותרים בדמות – חדלות פרעון של ארה"ב. נציין, כי הפתרון אליו הגיעו הצדדים, זמני בלבד וסוגיות מהותיות אלו צפויות לחזור למרכז הבמה כבר בתחילת השנה הבאה.

באירופה נמשכה מגמת ההתאוששות של הפעילות העסקית, שבאה לידי ביטוי בשיפור במספר רב של מדדים ואינדקטורים כלכליים. יחד עם זאת בעיית האבטלה ממשיכה להטריד את קובעי המדיניות ביבשת, שעדיין לא הצליחו להציג מענה הולם לבעיה בוערת זו. המשקיעים בבורסות אירופה העדיפו להתמקד בהתפתחויות החיוביות ולאו דווקא באלו השליליות, מה שבא לידי ביטוי בעליית שערים של מרבית המדדים המובילים. את העליות החדות ביותר רשמו הבורסות באיטליה וספרד, שבעבר נזקקו לסיוע כספי מחברותיהן בגוש האירו כדי להימנע מחדלות פרעון. בורסות המזרח הרחוק הצטרפו למגמה החיובית בשווקי המערב, כאשר הבורסה בהונג קונג הובילה את המגמה החיובית כשעלתה ב-2.4% במהלך החודש האחרון.

בישראל, חודש אוקטובר המשיך את המגמה החיובית שנרשמה בספטמבר – החודש בו יצאו המדדים המובילים (ת"א 25 ו-ת"א 100) מהקיפאון בו שררו מאז תחילת השנה, כשהוסיפו לערכם 1.83% ו-1.69% בהתאמה. מתחילת השנה העלייה של שני מדדים אלו מסתכמת ב-8.65% ו-10.74%.

ישראל

הנתונים הכלכליים שפורסמו במהלך החודש המשיכו לשקף את המשך הצמיחה האיטית של המשק: הצמיחה של המשק ע"פ נתוני הלמ"ס צפויה להסתכם השנה בשיעור של 3.4%, בדומה לצמיחה שנרשמה ב-2012. האומדן מתבסס על נתונים של שלושת החודשים האחרונים והערכות לחודשים הנותרים השנה, על סמך נתוני מגמה קיימים. לעומת זאת, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה, כי המשק הישראלי יצמח בשנת 2013 ב-3.8% ובשנת 2014 הצמיחה תואט ל-3.3%.

תיק הנכסים שבידי הציבור נותר כמעט ללא שינוי בחודש ספטמבר כשהסתכם ב-2.795 טריליון שקל. מפילוח ההשקעות ניתן לראות, כי רכיב ההשקעה במניות בארץ עלה ב-1.2% לרמה של 419 מיליארד שקל, זאת בעוד שהאפיק המנייתי בחו"ל נותר כמעט ללא שינוי ברמה של 205.4 מיליארד שקל.

היצוא הישראלי ממשיך בנסיגה: בעשרת החודשים הראשונים של השנה היצוא ליעדי הסחר העיקריים (אירופה, ארה"ב ואסיה) סובל ממגמת ירידה, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

על אף התחזקותו של השקל אל מול הדולר ועל רקע הצמיחה האיטית של הכלכלית העולמית, הוועדה מוניטרית של בנק ישראל, בראשותה של הנגידה הנכנסת, ד"ר קרנית פלוג, הותירה את הריבית במשק ברמה של 1%. זאת לאחר שבחודש הקודם הורידה את הריבית ב-0.25%.

ארה"ב

חודש אוקטובר בוול סטריט ננעל בשיאים חדשים, כאשר מדד S&P 500 קבע שיא כל הזמנים חדש, זאת בזמן שאיום חדלות הפרעון של ארה"ב המשיך לשרור עד אמצע החודש. בשל השבתת ממשלת ארה"ב, רבים מנתוני המאקרו המרכזיים לא פורסמו בזמן, כך שעיקר תשומת לב המשקיעים הופנתה לדוחות הכספיים של החברות הציבוריות. להערכתנו, פגיעה ברציפות הדיווחים עלולה לייצר עיוותים בדוחות הבאים.

פרט לאי פרסום נתוני מאקרו, פורסמו הערכות לפיהן שיתוק פעילות הממשל תביא לפגיעה בצמיחת התוצר ברבעון השלישי של השנה. בינתיים, אחת ההשפעות המידיות והמהותיות של ההשבתה באה לידי ביטוי בגידול בדורשי דמי האבטלה. תביעות האבטלה החדשות, הסתכמו בשבוע החולף ב-340 אלף, כ-5,000 מעבר לתחזית הממוצעת. העלייה בתביעות האבטלה בתקופה האחרונה העלתה את הממוצע של ארבעת השבועות האחרונים ל-356 אלף. דו"ח התעסוקה לחודש ספטמבר סיפק עדות נוספת להתמתנות בפעילות המשקית כשהתברר כי נוספו למשק רק 148 אלף משרות בעוד שהצפי היה לתוספת של 180 אלף משרות. כמו כן, ספר הבאז' המעודכן סיפק תמונה פושרת בנוגע לקצב התאוששות הכלכלה האמריקנית ב-18 המחוזות של הפד'.

יש לציין, כי ההשבתה בת 16 הימים של הממשל, העיבה על הצמיחה הכלכלית במרבית המחוזות. מדד הייצור התעשייתי (ISM) הפתיע בחודש אוקטובר כשעלה ל-56.4 נקודות – זאת בעוד שהאנליסטים ציפו כי המדד ירד מ-56.2 נקודות ל-55 נקודות. עיקר השיפור נרשם בסעיף הזמנות חוזרות.

אירופה

האבטלה בגוש האירו ממשיכה להתבצר ברמות שיא ופתרון לא נראה באופק. מצוקת האבטלה המשיכה גם החודש להוציא מפגינים רבים במדינות שונות למחאות נגד אוזלת ידם של קובעי המדיניות ביבשת. בשבוע האחרון בחודש החולף פורסם כי שיעור האבטלה עלה לשיא של 12.2%. במקביל, נתוני המאקרו והיציאה הרשמית של גוש האירו מהמיתון, בו שהה במשך שבעה רבעונים ברציפות, דחפו את מדד המניות האיזורי STOXX 600 לשיא של חמש שנים. כמו כן, מבין נתוני המאקרו שפורסמו, בלט האומדן השלישי והאחרון- מדד מנהלי הרכש (PMI) המצרפי (תעשייה ושירותים) באיחוד האירופי, שהצביע כי בחודש ספטמבר המדד עלה לרמה של 52.2 נקודות מ-51.5 נקודות. מדובר ברמה הגבוהה ביותר ב-27 החודשים האחרונים.

הכותב הוא ממחלקת המחקר של אינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן