Skip to content

סקר של הליגה נגד השמצה: מתחזקת מגמת הבדלנות בארה"ב

רוב האמריקנים - 48% - אומרים כי אם ישראל תתקוף את איראן, על ארה"ב להישאר נייטראלית. רק 40% אומרים כי על ארה"ב לתמוך בישראל. רוב הציבור האמריקני (53%) מתנגד לפעולה צבאית נגד סוריה, גם אם יתברר שהנשיא בשאר אל אסאד לא יהרוס את מצבורי הנשק הכימי. רק 40% תומכים במהלך צבאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סקר חדש שנערך מטעם הליגה נגד השמצה, בנושאים הקשורים למדינת ישראל, תהליך השלום במזרח התיכון ואיראן – מעלה כי מגמת הבדלנות בקרב הציבור האמריקאי מתחזקת. הציבור האמריקאי ממשיך אומנם לגלות תמיכה חזקה ומתמשכת בישראל – ועם זאת, מצביע הסקר על יחס אמביוולנטי ברמה הלאומית, לגבי הדרך הטובה ביותר להתקדם בסוגיה של מאמצי איראן לפתח פצצה גרעינית.

בית עלמין צבאי אמריקני. מגמת הבדלנות מתחזקת (צילום: צבי זינגר)
בית עלמין צבאי אמריקני. מגמת הבדלנות מתחזקת (צילום: צבי זינגר)

בכל האמור בעמדות כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מספר הנשאלים שהביעו סימפטיה כלפי הצד הישראלי היה גדול פי שלוש מאלו שהביעו סימפטיה כלפי הצד הפלסטיני. 76% מן הנשאלים –  האחוז הגבוה ביותר בשנים האחרונות –  ציינו כי ניתן לסמוך על מדינת ישראל כבעלת ברית משמעותית של ארה"ב. 64% אמרו כי הם מאמינים שמדינת ישראל רצינית בכוונותיה להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. סקר דומה שנערך בשנת 2009, העלה כי 67% מן האמריקאים האמינו אז כי ישראל היא בת ברית משמעותית של ארה"ב.

"סקר עדכני זה בקרב הציבור האמריקאי מוכיח כי אמריקנים ממשיכים לראות בישראל את בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון, כמו גם שותף בעל נכונות בתהליך השלום עם הפלסטינים", אמר אברהם פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "הסימפטיה בקרב הציבור אמריקאי לצד הישראלי בסכסוך רושמת שיא של כל הזמנים".

לצד תמיכה חזקה בישראל הופיעה עמדה אמביוולנטית באשר למעורבותה של ארה"ב באזור. רוב ניכר בקרב הציבור האמריקאי – 62% – אמר כי על הצד הפלסטיני והישראלי להגיע להסכם שלום עם מעורבות אמריקנית מינימלית. 29% בלבד ציינו כי אי אפשר שהדבר יקרה ללא מנהיגותה ומעורבותה של ארה"ב.

רוב זעום של חמישים אחוזים, לעומת 41%, תומך בפעולה צבאית המכוונת למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני, במידה שתידרש כזו. רוב זעום של 46%, לעומת 42% מאמין כי על הסנקציות נגד איראן להישאר תלויות ועומדות עד שהאיראנים יוותרו על תכנית ההתחמשות.

 באשר לשאלה כיצד על ארה"ב לנהוג במידה שמדינת ישראל תתקוף את איראן במטרה לעצור את תכנית הגרעין, השיבו 40% כי על ארה"ב לתמוך בישראל, 48% השיבו שעל ארה"ב להיות נייטרלית ותשעה אחוזים ציינו כי על ארה"ב להתנגד לכך.

בה בעת, נמצא כי הציבור האמריקאי נותן אמון מועט בלבד באיראן: 81% אמרו כי אינם נותנים אמון באיראן כשהיא מצהירה שלא תפתח נשק גרעיני; 74% ציינו כי הם אינם מאמינים שאיראן תפעל בהתאם להתחייבותה כלפי העולם להימנע מפיתוח נשק גרעיני.

"בסקר זה אנו עדים לשתי מגמות. מצד אחד, מדינת ישראל במצב טוב מתמיד מבחינת העמדות כלפיה בציבור האמריקאי" אמר אברהם פוקסמן. "מצד שני, הסימנים כאן ובהקשרים אחרים מראים כי הציבור האמריקני מעוניין בהפחתת המעורבות האמריקאית באזור המזרח התיכון. עמדה זו אינה נובעת מרגשות שליליים כלפי מדינת ישראל, אך עשויות להיות לה השלכות שליליות מבחינת המדינה היהודית".

ממצאים עיקריים ביחס למצרים וסוריה

•  באופן לא מפתיע, בהתחשב בהתנגדות הכללית לסיוע חוץ, הציבור האמריקאי תומך בהפחתת הסיוע האמריקאי למצרים. הסקר מצא כי 67% מן האמריקאים יתמכו בהחלטה של ארה"ב להפחית את הסיוע הצבאי למצרים. 27% ציינו כי לדעתם ארה"ב איננה צריכה להפחית את הסיוע הצבאי.

•  כשנשאלו מי יעשה "עבודה טובה יותר" בהנהגת מצרים, הצבא או האחים המוסלמים – ששים וארבעה אחוזים 64% מן האמריקאים השיבו כי "אף אחד מן השניים" לא יהווה מנהיגות חיובית למדינה. שבעה אחוזים בלבד ציינו כי מנהיגות האחים המוסלמים תהיה טובה למצרים ושבעה עשר אחוזים 17% סברו כי הנהגת הצבא  תהיה טובה יותר למדינה.

• ביחס לסוריה, הציבור האמריקאי מתנגד לפעולה צבאית נגד סוריה, גם במידה שהנשיא בשאר אל אסאד לא יהרוס את מצבורי הנשק הכימי. היחס בין תומכים למתנגדים הוא 53% למתנגדים לעומת 40% לתומכים.

• רוב משמעותי – 64% מול 26% מן הציבור האמריקאי – מתנגד לניסיון להדיח את הנשיא אסאד מן השלטון.

הממצאים לגבי סוריה ומצרים כאחד, מהווים אינדיקציה להיעדר הרצון של בארה"ב במעורבות אמריקנית במזרח התיכון.

הסקר בוצע ע"י חברת Marttila Strategies, חברה העוסקת בחקר דעת קהל וממוקמת בערים וושינגטון DC  ובוסטון. החברה, שערכה סקרים אחרים בעבר עבור הליגה נגד השמצה, ערכה סקר טלפוני זה בקרב 1754 מבוגרים. המדגם הבסיסי עמד על 1200, בתוספת דגימת יתר של 143 אפרו-אמריקנים ו-127 היספאנים, משמע דגימת היתר עמדה על יותר מ-300 לכל קהילה.

לתוצאות הסקר מרווח טעות של 2.8 אחוזים וזאת ביחס לשאלות שהשיבו עליהם כל 1200 המשתתפים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן