Skip to content

השחור משחור של שאטו לגרזט

מחוז קאהור שבדרום צרפת מתמחה בזן הענבים מלבק – הכהה מאוד ופחות מוכר במחוזותינו • עתה יינות היקב של שאטו לגרזט הנודע מגיעים לארץ • מומלץ לחכות להם בטרם השתייה, אבל בהחלט שווה לחכות להם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רשת חנויות היין, "דרך היין", החלה לייבא לארץ את יינות שאטו לגרזט, אחד מן היקבים הנודעים במחוז קאהור (Cahors) שבדרום מערב צרפת. היינות כבדים, מלאים, עשירים, אלגנטיים ומיוצרים ברובם מזן המלבק (המכונה גם אוקסורואה). אבל הקסם הגדול שלהם – המחיר הסביר וההוגן.

שאטו לגרזט בלב מחוז קאהור בדרום מערב צרפת
שאטו לגרזט בלב מחוז קאהור בדרום מערב צרפת

מעולם התכשיטים לקסם היין

היקב, הצעיר יחסית לרוב יקבי צרפת, בבעלותו של אלן דומיניק פראן – לשעבר, איש שיווק בחברת התכשיטים והשעונים 'קרטייה', שטיפס בדרגות עד שהתמנה למנכ"ל הרשת העולמית. בשנת 1980, עם פרישתו מהחברה זכה למצנח זהב מכובד וקנה אחוזה מן המאה ה-15 בדרום מערב צרפת, כאמור בלב מחוז קאהור. פראן שיפץ את האתר, ואחד משכניו סיפר לו כי השדות מסביב ניחנים בסגולות – אם יגדל שם כרמים.

פראן גייס את מישל רולאן בשנת 1989 (יועץ יין צרפתי ואחד מיועצי הכרמים המפורסמים בעולם), ותוך שנים ספורות בלבד, איכות היינות המופקים במקום החלו לקטוף פרסים וציונים גבוהים ממבקרי היין בעולם (מבקר היין הנודע, רוברט פארקר, העניק לבציר 2001 את הציון 95).

כיום, היקב מייצר כ-450,000 בקבוקים והיתרון הבולט, כי המחירים סבירים ביחס ליינות היוקרה של צרפת, אם כי מעט יקרים לנפת יין פחות מוכרת זו בדרום צרפת. המכנה המשותף באופי היינות הוא עומס עצום של פרי שחור, ריבתיות, פטל, אוכמניות וברקע תחושה עדינה של טבק ודיו (כנראה ממקור החביות). יחד עם זאת, היינות מאוד קטיפתיים ומשתלבים נהדר במנות גדושות בשר. אלו עם המחירים הזולים יותר (50% מתפוקת היקב) מיועדים לשתייה כיום, ואילו ככל שהמחיר קופץ, ראוי לשמר ולבגר את היין לשנים הקרובות בטרם פתיחתו.

טעימה – שאטו לגרזט

שאטו לגרזט, פרפל 2011 (Chateau Lagrezette, Purple) – יין בסיסי המייצג את המחוז הדרום מערבי בצרפת. מיוצר מ-85% ענבי מלבק והשאר מרלו, והוא משמש כמבוא לטעמי האזור. צבעו סגול כהה ביותר, הרבה פרי שחור המשתלב בעץ המגיע בחבית. מאוד ידידותי, והכבוד הגדול מאוד מגיע מהמחיר המאוד משתלם, 65 שקל.

שאטו לגרזט, שבלייה דה לגרזט 2008 (Chevalier de Legrazeete) – יין היין מורכב מ-90% מלבק, והשאר מרלו וטאנאט. צבעו כהה ושחור, כשהבשומת הניחנת היא מעט ירוקה ומינראלית. אף מורכב, עתיר פרי שחור הבולט אל מול הווניל והטבק המגיעים מהחבית. יין לאוהבי הבשר, מורכב מאוד אך עם מרירות שתתאזן לאחר הפתיחה. יין לשמירה של חמש עד שש שנים, שגם הוא, בהחלט שווה את מחירו – 110 שקל.

שאטו לגרזט 2009 – יין הדגל של היקב, המורכב מ-87% מלבק, 12% מרלו והשאר מענב הטאנאט. בשומת של מוקה, הרבה עץ, פרי שחור ותבלינים. בפה חשים בעוצמה המלאה של הענב, פרי שחור כהה וריבתיות, ספייסי, אלגנטי, מתוחכם ובלתי מרוסן. יין לשמירה של חמש עד שש שנים. 220 שקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן