Skip to content

כמעט כולם בירכו על זיכוי ליברמן, למעט יחימוביץ' שדרשה לערער

ראש הממשלה מיהר להתקשר ולברך את ליברמן, באמצע פגישתו הבוקר עם ג'ון קרי. בשעות הערב פרסם הודעה בה הוא מברך שוב על זיכויו של ליברמן - אך משבח גם את עבודת הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה: "כולנו צריכים להמשיך לכבד את מערכת המשפט ומערכת אכיפת החוק למען חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית". יחימוביץ': "דווקא בתקופה זאת יש […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"17 שנה הסתיימו, זה מאחוריי. אני רוצה להודות למשפחתי ולחבריי שעמדו מאחוריי כל אותן שנים והאמינו בצדק ונתנו לי את התמיכה. אני רוצה להודות לצוות ההגנה, שעשו עבודה מדהימה ואני לא מתכוון להתעסק יותר בסוגיה הזאת. הפרק הזה מאחוריי, אני מתמקד באתגרים שמחכים לנו בפתח. יש מספיק אתגרים".

זו הייתה תגובתו הראשונית של ח"כ אביגדור ליברמן, מיד לאחר שנשמעה החלטת השופטים לזכותו, פה אחד, זיכוי מוחלט. בזירה הפוליטית זכה אביגדור ליברמן לברכות כמעט מכל עבר על זיכויו. אפילו במרצ הגיבו באמירה כי יש לקבל את הכרעת הדין. תגובה יחידה, שמנוגדת לברכות מכל עבר, הייתה תגובתה של יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', שקראה לפרקליטות לערער על פסק הדין. מבית המשפט הלך ליברמן ישירות לכותל כדי להודות על זיכויו.

(צילום: נועם מושקוביץ)
בדרך חזרה למשרד החוץ. אביגדור ליברמן (צילום: נועם מושקוביץ)
(צילום: נועם מושקוביץ)
ליברמן רוצה להביט קדימה: "יש מספיק אתגרים" (צילום: נועם מושקוביץ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו – שהתבשר על זיכויו של ליברמן באמצע פגישתו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי – הפסיק את שיחתו לשעה קלה כדי לברך את שר החוץ לשעבר: "אני מברך אותך על הזיכוי פה אחד ושמח על שובך לממשלת ישראל כדי שנמשיך לעבוד יחד לטובת עם ישראל", אמר לו. גם נשיא המדינה, שמעון פרס, התקשר לליברמן כדי לברכו.

מאוחר יותר, בשעות הערב, פרסם ראש הממשלה תגובה שבה הוא מברך שוב את ליברמן על זיכויו – ובמקביל משבח גם את עבודת מערכת אכיפת החוק והיועץ המשפטי לממשלה. "אני מברך את אביגדור ליברמן על זיכויו פה אחד היום במשפטו", אמר ראש הממשלה. "הדבר הזה מסיים עינוי דין של שנים ארוכות, לא רק לאביגדור ליברמן אלא גם למשפחתו. אנחנו חברים הרבה שנים, עובדים יחד בממשלות ישראל הרבה שנים ואני שמח שאביגדור חוזר לעבוד איתי בשולחן הממשלה.

"אני רוצה להגיד ביום הזה גם משהו על מערכת אכיפת החוק בישראל. מערכת אכיפת החוק והיועץ המשפטי לממשלה עושים עבודה מצוינת, עושים את עבודתם נאמנה אך בסופו של דבר מי שמחליט זה בתי המשפט. אבוי לנו אם הייתה לנו חברה  שכל אישום מסתיים בהרשעה. לכן כולנו צריכים להמשיך לכבד את מערכת המשפט ומערכת אכיפת החוק למען חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית".

בוועד עובדי משרד החוץ מיהרו להגיב: "אנו מברכים את אביגדור ליברמן על זיכויו בדין. כידוע, משרד החוץ נמצא בעיצומו של סכסוך עבודה קשה. היעדרו של שר חוץ במשרה מלאה פגע במעמדו של המשרד והביא לביזור סמכויותיו. אנו מקווים שעם חזרתו לתפקיד יפעל ליברמן להשבת הסמכויות למשרד, לפתרון מהיר של מצוקות העובדים ולקידום הדיפלומטיה הישראלית".

השר נפתלי בנט היה הראשון לברך: "אני מברך את אביגדור ליברמן על הזיכוי המוחלט. הזיכוי בא אחרי עינוי דין של שנים רבות מדי. אני שמח שליברמן יחזור למשרד החוץ, שנוכל לשתף פעולה ושהוא  ישוב לתרום מיכולותיו למען עם ישראל".

השר אורי אריאל: "אני מברך את ידידי אביגדור ליברמן על הזיכוי ובטוח שכעת הוא יוכל לחזור ולתרום למדינת ישראל בכוחות מחודשים. חבל שעבור הצדק הזה חיכה שנים רבות. זהו עינוי דין חמור שאסור לנו כמדינה להסכים אליו ופוגע בדמוקרטיה ובזכות להליך הוגן".

שרת המשפטים, ציפי לבני: ״אני מברכת את אביגדור ליברמן על זיכויו ושמחה בשבילו באופן אישי. אני מכבדת את הכרעת בית המשפט ונותנת אמון מלא במערכת המשפט ואכיפת החוק".

שר האוצר, יאיר לפיד: ״מברך בחום את ח"כ אביגדור ליברמן על זיכויו על ידי בית המשפט".

יו״ר ש״ס, אריה דרעי, שותפו של ליברמן ל"בישול" מועמדותו של משה ליאון לראשות עיריית ירושלים, אמר כי הוא "שמח בשמחתו של ידידי ח"כ אביגדור ליברמן, ומברך אותו ואת בני משפחתו על הזיכוי המוחלט לאחר הסבל הרב שעברו בשנים האחרונות".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון: "אני מברך את חבר הכנסת אביגדור ליברמן עם זיכויו פה אחד במשפטו וחזרתו לפעילות מלאה במערכת המדינית והפוליטית, אל מול האתגרים שמדינת ישראל ניצבת בפניהם".

השר סילבן שלום: אני רוצה לברך את ח׳כ אביגדור ליברמן על זיכויו פה אחד היום בבית המשפט בירושלים. לאחר כל כך הרבה שנות חקירה, שנים מייסרות ומתוחות, מגיעה לח׳כ ליברמן ולבני משפחתו ברכה גדולה מכולנו על שמשפטו הסתיים בזיכוי מוחלט. יש גם מקום לחשבון נפש של הפרקליטות ואני מניח שבימים הקרובים נעסוק בכך כולנו".

שר המודיעין ד"ר יובל שטייניץ: "אני מברך את חברי אביגדור ליברמן על זיכויו המוחלט וסיום הסאגה המשפטית והחקירתית הארוכה, ארוכה מדי. אני מצפה לחזרתו לממשלה בהקדם".

שר הפנים, גדעון סער: "אני מברך את חברי אביגדור ליברמן על זיכויו המלא והמוחלט ושמח בשמחתו. כבר בעת הגשת כתב האישום,שאירעה במהלך מערכת הבחירות האחרונה, אמרתי כי מצערת העובדה שליברמן יועמד לדין על ספיח שולי של תיק החקירה העיקרי שנסגר ושעליו קיימים חילוקי דעות בקרב המשפטנים. הן עינוי הדין שעבר ליברמן והן תוצאת המשפט מחייבים חשבון נפש של התביעה הכללית".

שר התחבורה, ישראל כץ: "ברכות לידידי ח"כ אביגדור ליברמן לרגל זיכויו פה אחד מכתב האישום. הצדק יצא לאור. טוב שיש שופטים בי-ם. אני מכיר את איווט כבר 35 שנים, עוד מלימודינו המשותפים באוניברסיטה העברית, אני מודע ליכולתו וכישוריו ומצפה לשובו לממשלה כדי שיוכל להוסיף ולתרום למדינת ישראל בתקופה מכרעת זו".

יו"ר מר"צ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה: "יש לכבד את הכרעת בית המשפט, ובמקביל לבדוק את התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה, ויינשטיין. זיכויו של ח"כ אביגדור ליברמן היום מחייב לבדוק את התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, שבניגוד לעמדת פרקליט המדינה ופרקליטים בכירים אחרים, העדיף להגיש נגד ליברמן כתב אישום בעניין שולי יחסית, ולסגור את התיק השחיתות החמור נגדו".

רק יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', השמיעה תגובה הפוכה: "אני מאמינה בכל לבי ששופטי בית משפט השלום בירושלים עשו את עבודתם נאמנה ופסקו על פי חומר הראיות שבפניהם", אמרה. "אבל לא יתכן שאדם ששיבש חקירה מעבר לים, חקירה שהושקעו בה מיליונים, לא גילה לשום גורם שמקורבו, שאותו גם קידם, שיבש את אחת החקירות החשובות והיקרות בישראל".

בהמשך הודעתה אומרת יחימוביץ': "ממילא סעיף האישום נראה על פניו כמו טיפה בים אחרי פרשת חברות הקש, שבהן עד אחד נפטר בנסיבות מסתוריות, עד אחד התאבד ועדה נוספת איבדה את זיכרונה, חשבונות עלומים, חברים מפוקפקים ודמי ייעוץ מוזרים בפרשת האי היווני, כל אלה לא הבשילו לכדי הליך משפטי וההפסד כולו של הציבור אשר נותר עם אדם מושחת בעמדת מפתח בכירה. יש להדגיש כי שחיתות ציבורית אינה נופלת מחומרתה של שחיתות פלילית וכאן מדובר באדם מושחת. אני קוראת ליועץ המשפטי בממשלה להורות לפרקליטות להגיש ערעור. אסור להשאיר פרשה כה חמורה בלא שנהפכה בה אבן על אבן ובמיוחד שעה שעל העובדות הקשות אין מחלוקת. טענותיו של ליברמן כי נטפלים אליו הן זעקת הקוזאק הנגזל. מי שעבר עינוי דין היו המשטרה, הפרקליטות, ובתי המשפט שבהם התעלל במשך שנים ארוכות ורדף את חוקריהם הטובים ביותר.

תגובת "הליכודניקים החדשים". "תכירו את ראש הממשלה החדש שלכם"
תגובת "הליכודניקים החדשים". "תכירו את ראש הממשלה החדש שלכם"

"אי אפשר להשתחרר מהתחושה שליברמן הצליח להונות את מערכת המשפט בישראל ולתמרן אותה", אומרת יחימוביץ' בתגובתה. "קריסת התיק בבית המשפט והפער הגדול בין הראיות שבידי המשטרה והפרקליטות, והעדויות שנשמעו בבית המשפט לבין הכרעת הדין, הוא בלתי נתפס. אלה מחייבים את הפרקליטות, כמו במקרה קצב, לשקול מחדש את אסטרטגיית התביעה ולהגיש ערעור. יחימוביץ קוראת לנתניהו שלא לאפשר לליברמן לחזור לתיק החוץ.  זהו שר חוץ שגרם שורה של נזקים לישראל. מדיניות חוץ יוצרת מטבעה בעיות רבות, שר חוץ צריך להחליק אותן. ליברמן מעמיק אותן, ודווקא בתקופה זאת יש להרחיק אותו מהמשרד".

בניגוד ליחימוביץ', תגובתו של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הייתה מתונה בהרבה: "אני מכבד את החלטת בית המשפט ומשאיר לפרקליטות לשקול את המשך טיפולה בתיק", אמר הרצוג. "עם זאת חשוב להבהיר שהמחלוקת שלנו עם אביגדור ליברמן איננה על רקע אישי אלא על רקע פוליטי, מקצועי ואידיאולוגי. ליברמן לא צריך לחזור לתפקיד שר החוץ מכיוון שהיה שר חוץ רע שהסב נזק למדינת ישראל בשורה ארוכה של פרשות והתבטאויות לא מקצועיות ולא דיפלומטיות. למעשה מי שסוקר את שנותיו של ליברמן במשרד החוץ לא יכול לרשום הישג משמעותי אחד. תפיסותיו המדיניות רעות ומזיקות לישראל ועל כך המחלוקת".

מעניינת הייתה גם תגובתה של ח"כ מרב מיכאלי (עבודה): "ביני לבין ליברמן הפוליטיקאי פעורה תהום גדולה, ענקית", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "אני חלוקה באופן מהותי על חלק גדול מדעותיו, התבטאויותיו ומעשיו. אבל היום אביגדור ליברמן, לראשונה מאז נבחר לכנסת, לפני 14 שנה, לא מצוי תחת חקירה או עומד לדין. ועל כך, מר ליברמן, היו"ר שלי בוועדת החוץ והביטחון, אני מברכת אותך, וודאי את המשפחה שלך.

"ואני רוצה להגיד לך עוד דבר: אני מקווה בשבילי ובשבילנו שממחר, עכשיו כשאתה פנוי, תעבוד כדי לזכות באמון הציבור שבמידה רבה אבד לך, למרות הזיכוי, שהזיכוי לא יהפוך אותך לשיכור כוח אלא לפוליטיקאי ואיש ציבור מחויב", אומרת עוד ח"כ מיכאלי. "חובת ההוכחה עכשיו היא עליך, להוכיח לציבור הישראלי שאחרי כל העננות, אתה ראוי לאמונו. אני מקווה שתקרא את הדברים שאמר ראש המטה לבטחון לאומי, יעקב עמידרור, ושתהיה שר חוץ שיפעל לקבלתה של ישראל בעולם ולא לבידודה הגובר והולך, ושתפעל להביא לנו שלום".

תגובה יוצאת דופן היתה גם לקבוצה המכונה "הליכודניקים החדשים": "הדרך היחידה של אביגדור ליברמן לראשות הממשלה עוברת בפריימריז בליכוד", אמרו "הליכודניקים החדשים". "אם אתם לא רוצים אותו כראש ממשלה, תתפקדו".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן