Skip to content

הכנסת אישרה: החמרה בקריטריונים לזכאות לסיוע ממשרד הביטחון

הקץ לקומבינות באגפי השיקום של משרד הביטחון? הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: חיילים בשירות חובה, קבע או מילואים יוכרו כנכי צה"ל או כחללי צה"ל - רק אם תנאי השירות שגרמו לחבלה, למחלה או להחמרתה, הם ייחודיים ומיוחדים לשירות הצבאי או הביטחוני. מי שלא יוכר בשל התיקון המוצע – יחולו עליו הוראות חוק הביטוח הלאומי, הנוגעות לנפגעי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שמחמירה את אמות המידה לזכאות, לסיוע מאגפי השיקום והמשפחות במשרד הביטחון.

עפ"י הצעת החוק, של ח"כ עופר שלח (יש עתיד) וקבוצת ח"כים, חיילים בשירות חובה, קבע או מילואים יוכרו כנכי צה"ל או כחללי צה"ל – רק אם תנאי השירות שגרמו לחבלה, למחלה, או להחמרתה, הם ייחודיים ומיוחדים לשירות הצבאי או הביטחוני ואין להם מקבילה בחיים האזרחיים הנפוצים. מי שלא יוכר בשל התיקון המוצע – יחולו עליו הוראות חוק הביטוח הלאומי, הנוגעות לנפגעי עבודה. השינויים האמורים יחולו רק כלפי תביעות עתידיות.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "הקריטריונים לזכאות הורחבו לבלי היכר: בתודעה הציבורית, חלל או נכה צה"ל הוא מי שנפגע עקב הנסיבות והתנאים המיוחדים של השירות הצבאי – בפעילות מבצעית, באימונים, או בנסיבות אחרות הנובעות מייחודיותו של השירות. ואולם בפועל, החלק הארי של חללי ונכי צה"ל המוכרים היום זוכים לכך בשל נסיבות, שאין להן דבר עם מיוחדות השירות. בכך נפגע הבסיס הערכי שעליו מושתתים החוקים השונים, וכן נפגעת יכולתה של מערכת השיקום לטפל בנפגעים שלמענם הוקמה, בשל עומס תקציבי וביורוקרטי בלתי נסבל".

בהמשך דברי ההסבר נאמר:"לדברים יש השלכות מעשיות חמורות ביותר: אגף השיקום במשרד הביטחון קורס. בשנת 1980 עמד מספרם של המטופלים על ידי האגף על כ-27 אלף; היום הוא עומד על למעלה ממאה אלף נכים מוכרים, מתוכם למעלה מ-55 אלף המטופלים על ידי האגף באופן שוטף – זאת בנוסף ל-כ-18 אלף הורים שכולים, אלמנות צה"ל ויתומים. לעובדי האגף, מסורים כל שיהיו, קשה במצב זה להבחין בין נפגעים אמיתיים למתחזים, והעומס מביא לא אחת למצב שבו מי שראויים לכל טיפול ותשומת לב חשים הזנחה ואטימות לב מצד המערכת".

עוד נאמר בדברי ההסבר כי תקציב השיקום – בצד תקציב הגמלאות לפורשי צה"ל – הוא הנתח הצומח במהירות הרבה ביותר בהוצאות הביטחון. ב-1983 עמד תקציב השיקום על כארבעה אחוזים מתקציב הביטחון; בתקציב 2013-2014 יעמוד נתח השיקום והמשפחות על 4.9 מיליארד שקלים, שהם 12.5 אחוזים מתקציב הביטחון השקלי (ללא סיוע אמריקני). יחד עם הגמלאות יגיע הנתח לכמעט 30% מתקציב הביטחון השקלי.

בהמשך דברי ההסבר נאמר: "הצעת חוק זו באה לנסח מחדש את תנאי הזכאות למעמד עתיר הכאב וההוד של חלל או נכה צה"ל. תוכנה מושתת על מסקנות ועדת גורן ועל ההסכם בין ארגון נכי צה"ל ומשרד הביטחון מינואר 2013. אין בה שום פגיעה בתנאים להם זוכים מי שכבר הוכרו כנכי צה"ל, אלמנות צה"ל או משפחות שכולות. כל כולה צופה פני עתיד. להצעת החוק השלכות תקציביות משמעותיות ביותר, כולן עתידיות. היא לא תשנה, כאמור, את מעמדם של מי שכבר הוכרו כנכי צה"ל ושל משפחות החלל ".

 31 ח"כים תמכו בהצעה , שלושה התנגדו לה וחברת כנסת אחת לא הצביעה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזה ועדה תכין את ההצעה לקריאה ראשונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן