Skip to content

אומ"ץ נגד יו"ר רשות השידור: בעיות ניהול חמורות

יו"ר תנועת אומ"ץ אריה אבנרי פונה במכתב למבקר המדינה יוסף שפירא ושוטח את טענותיו על "בעיות ניהול חמורות" ברשות השידור. עיקר טענותיו נגד התנהגות יו"ר הרשות אמיר גילת, שלדבריו פועל נגד האינטרסים המקצועיים של השידור הציבורי. להלן המכתב המתעלם לחלוטין ממחדלי הנהלת רשות השידור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במכתב למבקר המדינה יוסף שפירא שוטח יו"ר תנועת אומ"ץ אריה אבנרי את טענותיו על רשות השידור. אפשר לראות במכתבה של תנועת אומ"ץ חלק ממאבק רווי השמצות המתנהל יותר משנה בין הנהלת רשות השידור, ובראשה המנכ"ל יוני בן מנחם ועוזרו הבכיר זליג רבינוביץ', לבין היו"ר אמיר גילת. מאבק שבמהלכו לא היסס מי מן הצדדים להוריד כפפות. מאבק זה הגיע לשיאו בניסיונות של גילת להביא להדחת ההנהלה שממילא אינה זוכה לאמון מצד רוב עובדי הרשות.

אמיר גילת (צילום: ציפי מנשה)
אמיר גילת (צילום: ציפי מנשה)

מחדלי ההנהלה אינם נופלים מאלה של היו"ר, כפי שהם מוצגים במכתב של אומ"ץ. מחדלים אלה כוללים ניסיונות בלתי פוסקים לכפות על קול ישראל לקבל שדרנים-מגישים מקורבי ההנהלה מן הטלוויזיה להגשת תכניות רדיו יוקרתיות ובהן "הכל דיבורים" – מהלכים שהובילו באחרונה לקרע עם עיתונאי קול ישראל וזוהי רק דוגמא אחת.

על התנהלותו של זליג רבינוביץ' וריבוי תפקידיו כתב מבקר המדינה ועל שורת ההדחות והמינויים הכושלים ברשות השידור, הנובעים רובם ככולם מנפוטיזם וממערכת יחסים של שמור לי ואשמור לך, נכתבו כבר תלי תלים. לפיכך, יש לקרוא מכתב זה של אומ"ץ בצורה ביקורתית ולהיות מודעים לכך שלכל מטבע יש שני צדדים.

מעניין במיוחד להתבונן במכתב ששיגרה אומ"ץ על רקע העובדה שהטקס של אומ"ץ זכה לסיקור ולשידור מורחב ברשת ב' ובערוץ 1, והיו"ר אריה אבנרי אף זכה להציג את פועלו בתכנית רדיו שלמה.

להלן מכתבה של חברת אומ"ץ כלשונו.

הנדון: בעיות ניהול חמורות ברשות השידור

 בהמשך לפניותינו  הקודמות בעניין המתרחש בהנהלת רשות השידור אנו מבקשים להביא לידיעתך מידע חדש המצביע על הדרדרות נוספת בניהול הבכיר של הרשות בגלל מעורבותו הבלתי תקינה של יו"ר הרשות ד"ר אמיר גילת, המחייבת לעניות דעתנו את התערבותך המידית.

בשל חוסר הבהירות לגבי סמכויות הניהול והפיקוח, האנרכיה הניהולית ברשות השידור נמשכת.

בהודעה שהעביר יו"ר רשות השידור וצוטטה בעיתונות ב 29.10.13 אומר ד"ר אמיר גילת: "אני סבור, כפי שאמרתי בתום הפגישה עם השר, שבימים אלה חייבת המליאה להיות מלוכדת סביב המטרה המרכזית – הצלת רשות השידור ועלינו, כנושאי משרה, להמשיך ללא חת לפקח באופן הדוק על פעילות ההנהלה. דווקא בעת הזאת, שבה נבחן מחדש עתידה של רשות השידור, לחיזוק הפיקוח יש חשיבות עליונה".

מבדיקה שערכה אומ"ץ עולה שבפועל היושב ראש ד"ר אמיר גילת אכן מהדק מאוד את הפיקוח על ההנהלה ובפועל פולש לתחומים שאינם באחריותו ומבקש לעקוף את הצוות המקצועי.

יוני בן מנחם (צילום: ציפי מנשה)

הבעיה הקשה ביותר היא שבשל התערבותו כ"מפקח" בנושא גיוס פרסומות לרדיו יגרום ד"ר גילת נזק כספי של שמונים מיליון שקל. היושב ראש אינו מסתפק בפיקוח בתחום זה אלא מקבל החלטות אופרטיביות בניגוד לחוות הדעת של אנשי המקצוע.

כך, למשל, בישיבת הוועד המנהל האחרונה העלתה ההנהלה צורך דחוף בקליטת עשרה אנשי תוכן לרשת ב' ולערוץ הראשון במקום עובדים שפרשו לאחרונה. הוועד המנהל קיבל את הבקשה ואישר אותה לביצוע מיידי. היושב ראש אמיר גילת התנגד ויתר חברי הוועד המנהל אישרו את הבקשה. מהבדיקה שערכה התנועה עולה שתהליך הגיוס החל והופסק לפתע כשהגיעה הודעה מהיושב ראש שהוא החליט להקפיא את קליטת העובדים עד לדיון בסוגיה במליאת רשות השידור. באותו עניין, למרות הנוהל הברור והבקשות של ההנהלה לקיימו, מסרב היושב ראש לקיים ישיבות ולאשר הארכות שירות לעובדים נחוצים. משמעות הדבר שפרויקטים מיוחדים, כמו למשל הדיגיטציה של החומר הארכיוני, נתקעים.

לוח המשדרים של הערוץ הראשון לא אושר למרות שהוגש בזמן ולמרות העובדה שאנשי המקצוע שקדו על המשימה ביסודיות והתחשבו בבקשות ועדת התוכן של רשות השידור. בטענה שהוא מחפש לוח משדרים יותר יצירתי דוחה היושב ראש את האישור ומעלה בכל ישיבה בקשה אחרת שאינה בת ביצוע מידי, בעיקר בשל מחסור במשאבים. בנקודה זו חשוב להבהיר שבניית לוח משדרים חייבת להישען על משאבי אנוש ותקציבים.

מסיבות השמורות עם היושב ראש הוא מקפיד מאוד על מימוש המכסות של סרטים ותכניות שמפיקים גורמי חוץ (הפקות שהתוצרים שלהן מגיעים לאחר שנה או שנתיים), כל זאת על חשבון הפקות ושידורים שיכולים לצאת אל הפועל ידי עובדי הערוץ הראשון ובשל כך נאלצת ההנהלה לשבץ את החומר הזמין שנמצא ובשעות רבות מדי ביממה משדרת שידורים חוזרים.

היו"ר יזם והקים את ועדת האתיקה של רשות השידור שאין בה שום ייצוג לאנשי מקצוע והכוונה לעיתונאים. הוועדה התבקשה על ידי היושב ראש לבנות מחדש את הקוד האתי של  רשות השידור. בראש הוועדה עמדה חברת המליאה שבינתיים התפטרה, הד"ר בלהה כהנא. הוועדה בנתה מסמך בסיוע חוקרים מהאקדמיה בתחום תקשורת אך ללא התייעצות עם ההנהלה. לאחר שהמסמך נדחה בישיבת המליאה העלה אותו היושב ראש מבלי לתת על כך התראה מראש ובפורום מצומצם מאוד של המליאה הוא העביר את האישור על המסמך. השבוע כינס היושב ראש ישיבה של ועדת התוכן וועדת האתיקה בהשתתפות אנשי האקדמיה שניסחו את המסמך. בישיבה זו דחק היושב ראש לקבל החלטות שאינן תואמות ולעיתים אף הפוכות למה שכתוב במסמך.

לסיכום התמונה הקודרת עלינו לציין כי יו"ר הרשות מתערב באופן בוטה גם  בענייני ניהול  בדרג הזוטר ביותר וכתוצאה מכך נוצרים פלונטרים חדשים .

אומ"ץ מבקשת את התערבותך לגישור בין ההנהלה למוסדות רשות השידור ברוח הצעתנו הקודמת על מנת למנוע את המשך ההידרדרות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן