Skip to content

השיח' ראאד סלאח הורשע בהסתה לאלימות

בתום שש שנות מאבק משפטי הורשע הבוקר מנהיג הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית בעבירה של הסתה לאלימות. בית המשפט זיכה אותו מסעיף שעסק בהסתה לגזענות. דובר התנועה: "אנחנו מבינים את החלטת בית המשפט אבל גם הוא חלק מהממסד הישראלי ואין בהחלטה צדק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית משפט השלום בירושלים הרשיע הבוקר (חמישי) את מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, השיח' ראאד סלאח, בעבירה של הסתה לאלימות. בית המשפט זיכה אותו מעבירה של הסתה לגזענות. השופטת שלומית לומפ קבעה עם זאת,  כי דבריו של סלאח, נשוא הסעיף בכתב התביעה שעסק בהסתה לגזענות, "מקוממים ככל שיהיו חוסים תחת הזכות לחופש ביטוי".  בכך באה אל תומה התנהלות משפטית בת שש שנים.

על פי כתב האישום, הגיע סלאח ומאות מתומכיו באמצע פברואר 2007 לירושלים העתיקה. נגד סלאח הוצא אז צו הרחקה בבית משפט השלום בבירה, לפיו נאסרה נוכחתו בעיר העתיקה או במרחק 150 מטר ממנה. בשל כך הגיע השיח' לרחוב בן דייה בוואדי ג'וז בעיר. שם, מעל במה ארעית, הוא נשא דברים באמצעות רמקול על הכוונה לבנות בית מקדש יהודי על הר הבית ואמר: "כמה שהוא חצוף, וכמה שהוא שקרן, מי שרוצה לבנות בית למען האלוהים, לא יתכן שיבנה בית למען האלוהים כשדמנו עוד על בגדיו ודמנו במזונו, ודמנו במשקהו, ודמנו עובר מגנרל טרורסטי אל גנרל טרוריסטי אחר… הרגעים הכי יפים בגורל שלנו זה כשנפגוש את אלוהים כשאהידים בשטחו של מסגד אל-אקצה".  

השייח' ראאד סלאח (צילום: ויקימדיה)
הסתה או מחאה? השיח' ראאד סלאח (צילום: ויקימדיה)

בכתב האישום שהוגש על ידי עו"ד זוהר גיאת מפרקליטות מחוז ירושלים צוין כי בנאומו של סלאח הייתה קריאה למעשה אלימות ועידוד אלימות וכן רצון להסית לגזענות. לפי כתב האישום, סלאח אמר גם: "עכשיו אנחנו בשטח הזה המבורך… אילולא ההפרעות והשיבושים שפקדו אותנו על ידי הכיבוש הישראלי שיסולק בעזרת האל כמו שסולקו אחרים כמותו בעבר… אתם שמסיתים נגדנו, אל תתנו לדרגות שמונחות על כתפיכם להטעות אתכם. הדרגות האלה והכוכבים שמונחים על כתפיכם נעשו מגולגלות השאהידים שלנו. אלא הן דרגות בושה ולא דרגות פאר… מי מביניכם שהורג יותר מאיתנו מקבל קידום לדרגות יותר גבוהות". 

בדבריו על היום בו "תטוהר" ירושלים מנוכחות ישראל אמר: "באותו יום יטוהרו כל רחובות ירושלים הקדושה מדמם של החפים מפשע, אשר חיילי הכיבוש הישראלי התירו את דמם והוציאו את נשמתם". הוא ציין בדבריו, כי על פי האסלאם יישמרו בכבוד בתי תפילה והמקומות הקדושים ליהודים. בתום התפילה שנשא השיח', החל הקהל להתפרע וליידות אבנים לעבר כוחות המשטרה שהיו בקרבת מקום. כתוצאה מכך נפצעו שלושה לוחמי מג"ב.

בפרקליטות ביקשו ליחס לראאד סלאח עבירות הסתה לגזענות על כך שאמר בנאומו: "אנו לא הרשינו מעולם לעצמנו ללוש את הלחם בארוחה של שבירת הצום בחודש הרמדאן המבורך בדמם של הילדים. ואם יש מי שרוצה הסבר יותר מורכב, אז שישאל מה היה קורה לחלק מהילדים של אירופה שדמם היה מתערבב בבצק של לחם הקודש". 

הפרקליטות טענה שבכך כיוון ראאד את דבריו לעלילות הדם ההיסטוריות בעניין ערבוב דם ילדים במצות בפסח. עורך הדין אביגדור פלדמן, פרקליטו של סלאח, טען מנגד כי מדובר בדברים עמומים ובמושגים שיכולים להשתייך גם לנצרות וכי הדברים נאמרו במחאה על הרג ילדים במסעות הצלב באירופה. פלדמן הסביר כי "מדובר בדברים שיש קושי בהבנתם, שכן הנאשם בלל בהם מושגים הן מהדת הנוצרית והן מהדת היהודית ומשכך מדובר באמירה עמומה. לשיטתו, הדברים נאמרו כמחאה על הרג ילדים במסעות הצלב באירופה. פלדמן הסביר כי זו דוגמה כיצד אפשר "בשם הדת לעבור עבירות חמורות דוגמת הרג חפים מפשע".

השופטת קבעה כי הדברים אינם בהירים מספיק וכוללים בלבול בין דתות שונות וכי לא הוכחה במקרה זה עבירה של פרסום הסתה לגזענות. השופטת הוסיפה כי הנימוק להרשיע את סלאח בעבירה של הסתה לאלימות בא גם על רקע קריאתו לצאת לאינתיפאדה. היא ציינה כי לאורך כל הנאום חזרו המילים "דם" ו"שהידים". עוד אמרה, כי חופש הביטוי הוא ערך עליון בדמוקרטיה אך אין מדובר בחופש ללא גבולות וכי על המדינה להגן על אזרחיה ועל כוחות הביטחון מפני אלימות או טרור ולכן היא לא יכולה לסבול אמירות שיש בהן משום קריאה לפגיעה במדינה ובכוחות הביטחון.  

 נאזי נוג'ידאת, דובר הפלג הצפוני, הגיב להכרעת הדין בתום הדיון: "אנו לא רואים בדברים הסתה לאלימות. השייח' ימשיך לפעול נגד ההשתלטות הישראלית במקום. אנחנו מבינים את החלטת בית המשפט, אבל גם הוא חלק מהממסד הישראלי ואין בהחלטה צדק".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן