Skip to content

ספרה של מלאלה יוספזאי יוחרם בבתי ספר פרטיים בפקיסטן

הספר מעורר חששות אבל גם השראה. "פקיסטן היא מדינה אידאולוגית. האידאולוגיה הזאת מבוססת על האסלאם.... בספר זה יש הערות רבות המנוגדות לאידאולוגיה שלנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלאלה - פוגעת ברגשות הדת
מלאלה - פוגעת ברגשות הדת

"פדרציית בתי הספר הפרטיים של פקיסטן", המייצגת לדבריה 152,000 מוסדות חינוך ברחבי המדינה, החליטה שהספר "אני מלאלה" עלול להשפיע "לשלילה" על תלמידים שיקראו אותו כי אינו מכבד דיו את האסלאם. מלאלה יוספזאי היא התלמידה שנורתה בראשה על ידי הטליבאן לאחר שקראה לבנות לרכוש השכלה.

הספר לא ייכלל בתוכנית הלימודים ולא יימצא בספריות בתי הספר של הפדרציה, שבתי הספר הטובים במדינה מסונפים אליה. גם הממשלה אינה מתכוונת ללמד אותו בבתי הספר הציבוריים.

"הפדרציה חשבה שעלינו לבחון את הספר, ואחרי שבחנה אותו הגיעה להחלטה שהוא אינו ראוי לילדינו, בפרט לא לתלמידינו", אמר מירזא קשיף, נשיא הפדרציה. "פקיסטן היא מדינה אידאולוגית. האידאולוגיה הזאת מבוססת על האסלאם…. בספר זה יש הערות רבות המנוגדות לאידאולוגיה שלנו".

הספר שנכתב על ידי התועמלנית לחינוך הנוער שנורתה בשנה שעברה בידי הטאליבן, והעיתונאית הבריטית, כריסטינה לאמב, עורר התרגשות רבה כשיצא לאור בחודש שעבר. הנערה בת 16 מספרת את קורות חייה בעמק סוואט – שאביה ניהל בו בית ספר פרטי – בימי שלטון הטאליבן, על הבלוג האנונימי שפרסמה ב-BBC ועל המערכה שהיא מנהלת לחינוך בנות.

אלא שבפקיסטן זכה ספרה של מלאלה לתגובות מעורבות. רבים במדינה טוענים שהמערב מנצל אותה לצרכיו. הטאליבן מאיים לתקוף חנויות ספרים שיחזיקו אותו במלאי. קאשיף, שלדבריו 25 מיליון ילדים פקיסטנים לומדים בבתי ספר פרטיים, טען שמלאלה מגינה בספר על כתבי הסופר סלמן ראשדי מטעמי חופש הדיבור, וכי היא לא כיבדה את הנביא מוחמד בכינוי "השלום עליו". כמו כן הוא חש שחלקים גדולים בספר לא נכתבו על ידה, מאחר שהיא מתייחסת לאירועים מלפני לידתה.

החרם הוכרז בעיצומה של מחלוקת ציבורית בפקיסטן על מעשיה של מלאלה, ועל כך שבית ספר פרטי מפורסם בעיר לאהור החל להעביר שיעורי הדרכה מינית. "ההחלטה להחרים את הספר היא תוצאה של מערכת השמצה מכוונת נגד מלאלה והספר על ידי מבקרים מן הימין", אמרה בינה שאח, סופרת ומחנכת מקראצ'י. "הספר מעורר בלבול גמור שזרעיו נטמנו בכוונה במוחות מבוגרים באמצעות השיח הימני הזה".

עיקר התומכות במלאלה בפקיסטן הן תלמידות בתי ספר. אבל תלמידות בית ספר יוקרתי בלאהור, ששכר הלימוד בו הוא כמאה וחמישים דולרים בחודש, הביעו עליו דעות מעורבות. זונאש ראזה, 15, אמרה שהיא תומכת במלאלה, אך מאמינה שנאומה בעצרת האו"ם הזיק לשמה הטוב של המדינה. "העולם שומע גם כך סיפורים רבים על שחיתות בפקיסטן והמעשה רק יחמיר עוד את הדימוי הזה", אמרה. וימנה אפזאל, 16, אמרה שמלאלה מעוררת השראה בנערות בכל רחבי המדינה ושהיא חשפה את חשיבות ההשכלה.

"ההחלטה (על החרם) שגויה לחלוטין והיא מזימה להראות שמלאלה היא בובה של ארצות הברית", אמרה תלמידה אחרת. "ראיתי בטלוויזיה אנשים הטוענים שמלאלה מתחזה וכי הפציעות שספגה (מירי אנשי טאליבן) אינן אמתיות, אבל אני לא מסכימה אתם. היא גיבורה, ומקור השראה".

מתזכיר שפרסם לאחרונה ארגון "יוניצף" עולה, שפקיסטן ניצבת בפני אתגרים רבים במאמציה לחנך את צעיריה. למעשה, מספר ילדי פקיסטן שאינם לומדים בבתי ספר שני רק לניגריה. המצב חמור בפרט לגבי ילדות באזורי הכפר. באזורי השבטים המרוחקים על גבול אפגניסטן, ילדה אחת מתוך חמש אולי לומדת בבית ספר. שיעור יודעות קרוא וכתוב בקרב הנשים הבוגרות במדינה מגיע ל-45%, בהשוואה ל-70% בקרב הגברים.

מירזא קשיף, נשיא פדרציית בתי הספר הפרטיים, אמר שיותר ממחצית ילדי פקיסטן לומדים בבתי ספר פרטיים. חצי מהתלמידים הם בנות ושיעור המורות עומד על 90%. לדבריו, אם תסכים מלאלה לשנות את ספרה, הפדרציה תשקול את החלטתה. הוא הכחיש שהחרם נובע מחרדה מפני התקפות. "אנו התומכים הגדולים ביותר של מלאלה. בתי הספר הפרטיים נסגרו במחאה (אחרי שהיא נורתה). כולנו תומכים בה, אנחנו לא נגדה. היא בתנו", אמר. "אם תבחן את הדברים האלה ותנקוט צעדים לא לפגוע ברגשות מוסלמים, נקדם את הספר בברכה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן