Skip to content

האוסטרלים מודאגים: תנועת הג'יהאד הולכת ומתפשטת

משטרת אוסטרליה לכדה שני תאי טרור, שתיכננו לתקוף מטרות צבאיות ואזרחיות במדינה מאת גרשון גירון לפני פלישת ארצות הברית ובעלות בריתה לעיראק ב-2003, ארבעה בלבד מתוך 11 פעילי טרור שזוהו באוסטרליה נולדו בה. מאז צמח המספר ל-15 מתוך 25. את הנתון הזה חשף לאחרונה סם מאלינס, חוקר במרכז למניעת פשע על-לאומי באוניברסיטת וולונגונג. כך מדווח ה"סידני מורנינג הראלד". "עיראק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטרת אוסטרליה לכדה שני תאי טרור, שתיכננו לתקוף מטרות צבאיות ואזרחיות במדינה

מאת גרשון גירון

לפני פלישת ארצות הברית ובעלות בריתה לעיראק ב-2003, ארבעה בלבד מתוך 11 פעילי טרור שזוהו באוסטרליה נולדו בה. מאז צמח המספר ל-15 מתוך 25. את הנתון הזה חשף לאחרונה סם מאלינס, חוקר במרכז למניעת פשע על-לאומי באוניברסיטת וולונגונג. כך מדווח ה"סידני מורנינג הראלד".

הם באו באזיקים, אנחנו הגענו מרצוננו
השייח בנבריקה. מנהיג רוני כריזמטי

"עיראק שמשה נקודת מפנה לרבים מהאנשים האלה", אמר, "חלק מהם היו מעורבים בפעילות קיצונית ברחבי העולם, אך עיראק הובילה אותם למסקנה שארצות מגוריהם הן מטרות ראויות".

מתוך 36 קיצונים שהיו מעורבים ב-16 אירועי טרור מקומיים שחקר דוקטור מאלינס, כולם למעט שניים היו אזרחי אוסטרליה. רובם חיו ביבשת עשר שנים לפחות לפני שנטלו חלק במעשי טרור והם באו מ"רקע שגרתי למדי".

מנהל המרכז הלאומי למאבק בטרור של משטרת אוסטרליה, סטיב לנקסטר, אישר את קיומה של מגמת הקצנה בפעילות האסלאמית במדינה. זאת, שמונה שנים לאחר שקודמו בתפקיד, בן מקדוויט, טען בתוקף ששום איום מקומי כזה אינו קיים. באוסטרליה מתגוררים כיום כ-340,000 מוסלמים.

הסטטיסטיקה תומכת בממצאים של מאלינס. 21 גברים הורשעו בשש השנים האחרונות בעבירות של חברות בתאי טרור בסידני  ובמלבורן. הם נלכדו בשני מבצעים שנוהלו בשיתוף פעולה של המשטרה הפדראלית עם המשטרות של מדינות ניו סאות' ווילס וויקטוריה – והסתיימו בתריסרי הליכים משפטיים, שרק לאחרונה הגיעו לידי סיום. דוברי המשטרה, שהיו מנועים עד כה ממסירת פרטים על המבצעים הללו בשל קיומם של צווי איסור פרסום, פרסמו לאחרונה כי 18 פעילים אסלאמיים מצויים כיום מאחורי סורג ובריח. "אחת אפס לטובתנו", התגאה סגן המפכ"ל לנקסטר.

משתוקק למות קדושים
מקיף עצמו בצעירים חלשי אופי. השייח בנבריקה

חברי התא הקיצוני "פנדניס" שפעלו בסידני היו נאמנים לשייח עבדול נאסר בנבריקה, מנהיג כריזמטי שריכז סביבו מעריצים שהושפעו מהאידיאולוגיה האלימה לה הטיף. חברי התא היו קרובים להרכבת פצצה בטרם נעצרו. כריס מארי, פקד ממשטרת ויקטוריה, שחקר את "פנדניס", אמר שבנבריקה היה המנהיג רוחני הראשון שצמח באוסטרליה. "ארגוני טרור כמו אל-קאעידה העניקו זיכיונות לאנשים מסוגו של בנבריקה, התומך באסלאם קיצוני", אמר, "אלה אנשים המסוגלים להתאים את הזכיונות הללו לסביבתם"

"הוא היה כמו החלילן מהמלין", אמר מארי, "הוא מסוגל להקיף את עצמו בצעירים חלשי אופי ונתונים להשפעה שדבר מה באורחות חייהם הפך אותם חשופים לדמות כבנבריקה".

אבל ארגונו של בנבריקה אינו היחיד שעימו נאלצים האוסטרלים להתמודד. במבצע נוסף עלה בידי המשטרה ללכוד שלושה פעילים מארגון הטרור הסומלי אל-שבאב. השלושה נדונו בדצמבר האחרון לשלוש עשרה וחצי שנות מאסר בגין תכנון לתקוף בסיס צבאי במשימת התאבדות. אחד מהמורשעים, נאייף אל-סעיד, ביקר את בנבריקה בכלאו ביוני 2009, והתביעה טענה שאחד המנועים לפעילות אל-שבאב היה מאסרם של חברי תא "פנדניס".

מפקד יחידת המאבק בטרור של משטרת ניו סאות' ווילס, פיטר דיין, אמר כי חקירת פשעים אלימים וסיכולם דורשת משאבי כוח אדם עצומים ושיתוף פעולה הדוק בין גופי מודיעין שונים. "אנו זקוקים לפי עשרה ממספר האנשים כדי שנוכל לחקור איום רציני", אמר.

סם מאלינס אמר כי פלישת ארצות הברית ובעלות בריתה לעיראק – שהצטיירה כפעולה ללא התגרות קודמת נראית לעין – הגבירה בקרב קיצונים דתיים את התפיסה כי האסלאם מצוי תחת התקפה, ואפשרה לתת-תרבויות תומכות טרור לצמוח באוסטרליה ולהקצין עוד יותר. בה בעת, שיפרו הקיצונים הללו את התשתיות המקוונות שלהם. הם הקימו אתרי אינטרנט מושכי עין ובהם העלו והפיצו סרטוני וידיאו שצולמו באזורי לחימה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן