Skip to content

התגייסות עולמית לסיוע לנפגעי הטייפון בפיליפינים

האו"ם קורא לעזרה, ספינות אמריקניות ובריטיות נושאות סיוע בדרכן לאזור האסון ש-10,000 בני אדם לפחות איבדו בו את חייהם ומיליוני ניצולים זקוקים בו לסיוע דחוף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ג'ורג' וושינגטון בדרכה לפיליפינים
ג'ורג' וושינגטון בדרכה לפיליפינים

ארצות הברית שיגרה נושאת מטוסים וספינות צי נוספות ובריטניה משחתת כחלק ממאמץ הסיוע הבינלאומי לנפגעי הטייפון בפיליפינים, אך כוחות החילוץ מתקשים להגיע אל המחוזות לייטה וסמאר המנותקים מאז ראשית הסופה.

נשיא הפיליפינים, בניניו אקינו, הכריז על מצב אסון לאומי ומזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, תיאר את תמונות החורבן כ"שוברות לב". האו"ם יפעיל תכנית סיוע הומניטרי בהיקף נרחב והקצה 25 מיליון דולרים "למימון מאמצי סיוע חירום".

הטייפון פגע פגע בשישה איים במרכז הפיליפינים וכ-720 אלף איש פונו מבתיהם מהאזורים המועדים לשטפונות ומפולות בשל הגשמים. ההערכות המטאורלוגיות גורסות כי הסופה שהכתה במדינה היא החזקה ביותר שהכתה בעולם מאז אוקטובר 1979. נכון לעכשיו, רוב מקרי המוות התרחשו כתוצאה מטביעה או מקריסת בניינים. "היאן" או "יולנדה" פגעה במחוזות החוף לייטה וסמאר ביום שישי. משם היא פנתה מערבה דרך שישה מאיי מרכז הפיליפינים. קצין חיל האוויר, קפטן אנטוניו טמאיו, כינה את המחזה בעיר טקלובן, אחד מהאזורים שנפגעו קשה ביותר, מזעזע. "אנו זקוקים לעוד תרופות. איננו יכולים להזריק חיסונים נגד טטנוס, כי אין לנו", אמר.

שטפונות, הרס ומפולות. טייפון היאן
שטפונות, הרס ומפולות. טייפון היאן

בינתיים קשה לאכוף סדר באזורים הפגועים ומאחר שהסיוע אינו מגיע ואנשים מחפשים מזון ומים, מתפשטת בהם ביזה. הממשלה הודיעה שכלי רכב משוריינים נשלחו לרחובות טקלובן להרתיע בוזזים: "כלי הרכב סובבים בעיר כדי להראות לאנשים, בפרט לאלה שכוונותיהם רעות, שהשלטון חזר", אמר שר הפנים, מאר רוחאס.

ארצות הברית הודיעה שנושאת המטוסים ג'ורג' וושינגטון וספינות צי אחרות יגיעו אל הפיליפינים "בתוך 72 שעות. במידת הצורך, ספינות ומטוסים אלה יוכלו לספק סיוע הומניטרי, אספקה וטיפול רפואי בתמיכה במאמצי ממשלת וצבא הרפובליקה של הפיליפינים".

ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, הודיע שמשחתת הצי הבריטי "דרלינג" תצא בקרוב מסינגפור אל אזור האסון ותגיע אליו בעוד חמישה ימים. מדינות אחרות התחייבו לסיוע כספי והומניטרי, יפן בסך עשרה מיליון דולרים, אוסטרליה תשעה וניו זילנד מיליון אחד. גם סין והאיחוד האירופי התחייבו לסיוע כספי.

על פי דיווחים מהעיר טלקובן, חיילים מחלקים בה מזון לחלק מהתושבים וגם נחתים אמריקניים הגיעו אל העיר. מספר קורבנות הטייפון אינו ידוע עדיין, בוודאי יותר מ-10,000, ואחד מאנשי הסיוע הנמצאים בעיר תיאר: "גופות מפוזרות במקומות רבים. הדבר הראשון שעל צוותי התגובה לעשות, כאשר יצליחו להגיע לאזורים אלה, הוא לטפל בקבורת הגופות כדי למנוע מגיפות".

התקשורת בפיליפינים מבקרת קשות את הרשויות, בעיקר את הנשיא בניניו "נוינוי" אקינו, על כישלונם בהתכוננות לטייפון, ולאלה שיבואו כנראה בעקבותיו. היא קוראת לנשיא "לנטוש את הפוליטיקה" ולהתרכז במאמצי החילוץ.

נתיב החורבן
נתיב החורבן

הרשויות פינו מאות אלפי אנשים לפני הגעת הטייפון, אך מרכזי פינוי רבים – בתי ספר, כנסיות ומשרדי ממשלה – לא עמדו בפני הרוחות, שמהירותן הגיעה לעתים ל-275 ק"מ לשעה, וגלי המים האדירים, שגובהם הגיע ל-15 מטרים. במקומות אחדים נמדדו 400 מ"מ גשם.

מהפיליפינים המשיכה הסופה בעצמה מוחלשת לווייטנאם ולסין.

בראשית השבוע המריא כוח חלוץ של פיקוד העורף וחיל הרפואה בהנחיית שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, והרמטכ"ל בני גנץ. הכוח מונה חמישה משתתפים, ביניהם קציני חילוץ והצלה, קציני רפואה ונציג ממשרד החוץ. כוח זה יגיע לבחון את השטח ויאמוד מקרוב את הצורך במשלחת ישראלית.

 נשיא המדינה שמעון פרס שיגר היום (ג') איגרת תנחומים מיוחדת לנשיא הפיליפינים,ר בניגנו אקינו השלישי, בעקבות סופת הטייפון הקשה שהכתה במדינה. באיגרת התייחס הנשיא פרס גם למשלחת הסיוע הישראלית והביע את תקוותו כי העזרה ששלחה ישראל תקל, אפילו במקצת על סבלם של הנפגעים.

"בשמי ובשם עם ישראל, אני מבקש להעביר את תנחומינו העמוקים ביותר לעם הפיליפיני שנפגע על-ידי ההרס המזעזע בעקבות סופת הטייפון 'האיאן'", כתב הנשיא. "ליבנו יוצא אל המשפחות שאיבדו את יקיריהן באסון הטבע הנורא הזה. תפילותינו איתך, ועם בני עמך בשעת האבל והמצוקה הזו. אנו עוקבים בדאגה אחר ההשפעות המחרידות של הסופה ומקווים שאספקה והציוד שסופקו ע"י מדינת ישראל יעזרו להקל על סבלו של העם הפיליפיני. מירושלים אנו מאחלים לכם כוח ועוז-רוח".

אתמול שלח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, איגרת תנחומים ובה כתב לנשיא הפיליפינים: "בשם ממשלת ישראל והעם בישראל, אני מביע תנחומים למשפחותיהם של הנספים בטייפון הנוראי, ושולח איחולי החלמה מהירה לפצועים. אני מקווה שהסיוע הישראלי יעזור להקל את סבלם של אלה שנפגעו מהטרגדיה האיומה הזאת". כתב נתניהו באיגרת. "מחשבותינו ותפילותינו שלוחים אליך ואל העם הפיליפיני בשעה קשה זאת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן