Skip to content

יבול שיא של אופיום באפגניסטן, יותר משני מיליון דונם שתילי פרג

היבול צפוי לעלות ב-36 אחוז על זה של השנה שעברה ועל כלל הביקוש העולמי. עיקר ההתרחבות בשטחי גידול הפרג ניכרת במחוז הלמנד, שחיילי בריטניה נשלחו אליו להיאבק בייצור האופיום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אחווה בשדות האופיום של הלמנד
אחווה בשדות האופיום של הלמנד

סוכנות האו"ם לסמים ולפשיעה מדווחת שעיקר ההתרחבות בשטחי גידול הפרג ניכרת במחוז הלמנד, שחיילי בריטניה נשלחו אליו להיאבק בייצור האופיום, ועתה הם בדרכם החוצה ממנו.

מנהל סוכנות האו"ם בקאבול, בירת אפגניסטן, ז'אן-לוק למייה, אמר שסביר שהייצור יגדל עוד בשנה הבאה, לנוכח האי-ודאות השוררת עם נסיגת רוב הכוחות הזרים במדינה ולקראת הבחירות לנשיאות.

הוא אמר שהכלכלה השחורה הופכת חשובה יותר מהעסקים הלגיטימיים, המחירים גבוהים והביקוש יציב ועולה כתוצאה מכספי הסיוע הרבים שהוזרמו למדינה, גם כדי לפתח גידולי שדה אחרים. "כל עוד אנחנו חושבים במונחים קצרי טווח, על פתרונות מהירים למאבק בסמים, אנו נידונים להיכשל שוב ושוב", אמר למייה. לדבריו, היו לאחרונה כמה הצלחות במאבק, לרבות מאסר כמה ממובילי סחר הסמים, אך יידרשו שנים רבות לטפל במשבר הסמים באפגניסטן, אפילו אם המדיניות תשתפר.

אזורי גידול הפרג צמחו השנה ברבע יחסית לשנה שעברה וייצור האופיום צפוי לצמוח ב-49% ל-5,500 טונות, יותר מכלל הביקוש העולמי. חצי מאזורי הגידול מצויים במחוז הלמנד. אבל גם שני מחוזות צפוניים שהוכרזו בעבר נקיים מאופיום – פריאב ובאלך – חזרו לסורם.

הדו"ח של האו"ם קורא לתגובה מתואמת ומקיפה לבעיה: "אם בעיית הסמים לא תזכה ליחס רציני יותר של פעילי הסיוע, הפיתוח והביטחון במדינה, וירוס האופיום יחליש עוד את התנגדות קורבנו, הסובל ממילא מרמות חיסון נמוכות עד מסכנות כתוצאה מפיצול, מחלוקות, פטרונות, שחיתות ופטור מעונש", נכתב בדו"ח.

מצד אחר, קובע הדו"ח, אפשר להתעודד משיפור בפעילות המשטרה ששילשה את שיעור תפיסת הסמים ליותר מ-10%, ודוחקת ברשויות האמורות להתמודד עם הבעיה. בשנה שעברה ניכרה ירידה בייצור האופיום באפגניסטן, המספקת 90% מהצריכה העולמית, מפאת פגעי מזג האוויר ומחלות צמחים.

בסך הכול ניכרת מאז שנת 2010 עלייה בגידול הפרג למרות מאמצי הממשלה לחסל את היבול. יותר חקלאים מנסים לגדל אותו מאחר שמחיר האופיום עולה. חלק ניכר מהמגזר החקלאי הזה נשלט בידי ארגונים אסלאמיים קיצוניים, המממנים באמצעותו את פעילותם. החדשות הטובות הן עדויות לכך ששפע האופיום העומד לרשותם מעלה גם את שיעור המתמכרים בקרב היצרנים.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן