Skip to content

האבא של האח הגדול או כסף מול עקרונות

היישום אותו מתכנן מ' מסוגל ל"הקשיב" לשיחות של כל אדם שנקלט במצלמת וידאו גם ללא מיקרופון, לזהות שפה, את מוצא הדוברים, מצב אמוציונלי ואפילו במקרים מסוימים דברי אמת ושקר. זהו יישום שמערכות הביטחון בעולם יניחו עליו שתי ידיים אם רק תהיה להם ההזדמנות ויוכל לסייע במלחמה בטרור, אבל ברגע שיפול לידיה של מערכת ממסדית כלשהי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
האבא של האח הגדול - צילום: עמית מנדלזון

הוא חי בזבל, יותר מ-12 שנה שהוא יורק דם כדי להרוויח את לחמו, מלחמת קיום שגררה את כל המשפחה למעמקים עד שהביאה לפירוקה. מאבק מתמיד עם הבנקים, חובות ובסופו של דבר בדידות אפורה בגלות, כמו רבים וטובים אחרים. יש לו כישורים, יש לו ניסיון, יש לו את כל מה שצריך… כמעט.
המצב כפה עליו שינוי מקצוע, חיים בדוחק, אבל… חיים.

יש לו גם קלף מנצח ביד, קלף בעייתי במיוחד, קלף שקשה לו להשתמש בו, כי הדילמה המוסרית חזקה מהצורך הנואש בכסף. כל חייו היה ייזם היי טק ומפתח, אבל מעולם לא העז לשלוף את הקלף ההוא. כי מה שהוא יכול לבנות עלול לחסל לכם את מה שנשאר מהפרטיות שלכם, ולא חשוב לידי מי יפול הידע.

לא, לא מדובר בסיפור דמיוני, הדילמה אמיתית והיא מונחת לפניכם, אלו שאמורים להיות קורבנותיה. תגובותיכם והערותיכם רצויות ויתקבלו בברכה!

זה לא סוד שבכל ערי אירופה וארה"ב מוצבות מצלמות וידאו. במקומות רבים בעולם התנהל קרב מאסף בין חסידי זכויות האדם (השמאל) וחסידי הביטחון (הימין) על הצורך בהן. הראשונים טוענים שמדובר באח הגדול, האחרונים טועני שמדובר בביטחון הציבור. הראשונים טוענים שמדובר בתרגיל של הממשלות כדי לתחוב אפן בחייהם הפרטיים, האחרונים טוענים שזה ירתיע פושעים.

הוסיפו למדורה את הפרנויה האמריקנית וסקנדל הציתותים ועשרות יישומי המעקב שפותחו כדי לחדור לפרטיות הציבור באמתלה של "ביטחון". בתוספת החדירה המתמדת לפרטיות הציבור מסיבות פיננסיות גרידא של ענקיות האינטרנט – תקבלו בעיה.

הנושא איננו זר לגולה שלנו (נקרא לו מ' כדי להקל על העניין). בעברו פיתח יישומי אבטחה והוא מתמחה בתחום הווידאו הדיגיטלי. השנים והניסיון הזיזו אותו לצד השמאלי של המפה והיום הוא מודע היטב לבעיית הפרטיות ומכיר את הנושא מקרוב, אבל מודע היטב גם לבעיית הביטחון, לפחות ברמה הגלובלית היינו, טרור.

מ' המחיש לי בצורה מאוד פשוטה כיצב אפשר לבנות תוכנה שמצד אחד תחסוך הון עתק לענף הבידור, תספק כלי סוציאלי ממדרגה ראשונה לציבור, תאפשר תקשורת ממרחקים בין דובר שפה אחת לשפה אחרת, בלי שיצטרכו ללמוד זה את שפתו של זה. אבל מצד שני, במוקדם או במאוחר, תשים קץ לפרטיות הציבור.

"טכנולוגיה אי אפשר לעצור, וכל טכנולוגיה מתחילה ככלי יקר וייעודי למשתמשים ספציפיים והופכת במהירות לכלי לשימוש של כל אדם ברחוב" הוא אומר ונאנח. "פעם חשבתי שזה דבר טוב, היום אני כבר לא כל כך בטוח".

היישום אותו מתכנן מ' מסוגל ל"הקשיב" לשיחות של כל אדם שנקלט במצלמת וידאו גם ללא מיקרופון, לזהות שפה, את מוצאם של הדוברים, מצבם אמוציונלי, ואפילו במקרים מסוימים דברי אמת ושקר. יישום שמערכות הביטחון בעולם יניחו עליו שתי ידיים אם רק תהיה להם ההזדמנות ויוכל לסייע במלחמה בטרור, אבל ברגע שיפול לידיה של מערכת ממסדית כלשהי – אין ספק שייעשה בו גם שימוש שלילי.

"אין לי כל בעיה לסייע במלחמה בטרור, אבל אני לא רוצה לראות תחנות משטרה מפזרות הפגנות ומעמידות לדין אנשים, שמוחים באופן לגיטימי, על פי מידע שמקורו במערכת שלי. מצד אחר, ויתור על בניית המערכת פירושו ויתור על מתן כלי לתקשורת בין אישית ברמה שתחסל פערי תרבויות, ועוד לא אמרתי מילה על הצורך האישי שלי להתחיל לחיות כמו בן אדם ולספק לבנותי את צרכיהן".

מה שהכי מדכא הוא שמניסיון עבר גיוס כספים מקרנות הון סיכון משמעותו מלחמת גוג ומגוג על אקזיט מהיר, שישאיר יישום רגיש כל כך בידיים פרטיות ועמוסות כסף, כדי לעשות עוד כסף על חשבון הציבור ופרטיותו. אלטרנטיבה אחרת, בעייתית לא פחות, היא לעבוד עם גוף ביטחוני, שיעשה שימוש במערכת למטרות ביטחון גרידא עד לרגע שינחו אותו לתת למשטרה להשתמש בה ומכאן מהלאה לא ירחק היום בו היא תופנה אל הציבור הרחב וחופש הדיבור יקבר קבורת חמור".

אחרי שחיסל מ' את כל הספקות שלי לגבי הההיתכנות של המערכת, ועם ההיכרות האישית שלי עם ענף ההיי טק, ברור לי שמדובר באבא של האח הגדול מצד אחד ובחוליה החסרה לתקשורת גלובלית מצד שני. ורק מתי מעט מחזיקים בידע רחב מספיק ליישם אותה. הדילמה של מ' מובנת, נשאלת השאלה האם אפשר למנוע את קיומו של היישום הנ"ל.

"תיאורטית כמובן שאפשר", הוא עונה לי, "זוכר את המצלמה האינפרא אדומה של סוני, זו שמצלמת בלילה? הרי רשמית אסרו על שיווקה מיד אחרי שהתברר שהיא מסוגלת לצלם מתחת לבגדים. אבל כל ילד יכול לפרק מצלמה שחור לבן עתיקה, להסיר את הפילטר הקיים להכניס פילטר שחור ויש לו מצלמה כזו. ייתכן שיוציאו יישום כזה מחוץ לחוק לשימוש אזרחי, אבל בטוח שלא יוציאו אותו מהחוק לשימוש ביטחוני… ואז פשוט ישנו את המושג 'שימוש בטחוני', לנוחיות השלטונות".

הדילמה של מ' קשה במיוחד, שכן השנים הקשות והקשיים הפיננסיים פגעו בין היתר בבריאותו והחשש לעתידן של בנותיו הפך אותו פגיע מתמיד. "הבעיה היא שליישום הזה יש צדדים חיוביים רבים שאינם קשורים לחדירה לפרטיות או סוגיות ביטחון וניתן לעקר את המערכת כדי למנוע שימוש בלתי רצוי, אבל לא לאורך זמן".

– "למה עכשיו?" אני שואל אותו.

"עייפתי חביבי, נמאס לי להתרוצץ סביב הזנב של עצמי. הגעתי למצב שבו לא מעניין אותי כלום יותר, מצד אחד אין אתגרים יותר, מצד אחר אין עבודה, הבנות גדלות אל תוך ואקום כלכלי ותראה איך אני חי? אני מתחיל לשאול את עצמי האם אני לא סתם אידיוט עם עקרונות, ואני לא אוהב את התשובה".

"אתה לא פוחד שהמידע שבידך ייפול לידיים לא רצויות?", אני שואל.

"ואיך בדיוק זה יקרה? אתה מכיר אותי לא מהיום, אני לא רושם כלום, הכל בגולגולת הקשה הזו" הוא אומר ומקיש על קודקודו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן