Skip to content

לשחק עם המדע

תערוכות מדעיות אינטראקטיביות, בהן תערוכות על הגרעין, גן משחקים מדעי-טכנולוגי, בריכה מדעית ומתחם מיוחד לגיל הרך, ממתינים לכם בפארק קרסו למדע בבאר שבע. בחנוכה יתקיים בו גם ההפנינג המדעי "אור ומדע"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משפחות, קבוצות ויחידים שמחפשים פעילות פנאי חוויתית, שמשולבת בערכים תרבותיים חינוכיים, ימצאו עניין בביקור בפארק קרסו למדע.

פארק קרסו למדע בבאר שבע, עם המזרקה המדעית. בפארק מוצגות שלוש עשרה תערוכות חדשניות ומרשימות שמנגישות נושאים מדעיים. ( צילום באדיבות פארק המדע)
פארק קרסו למדע בבאר שבע, עם המזרקה המדעית. בפארק מוצגות שלוש עשרה תערוכות חדשניות ומרשימות שמנגישות נושאים מדעיים. ( צילום באדיבות פארק המדע)

הפארק שהוקם בהשקעה של 160 מיליון שקל על ידי קרן רש"י, עיריית באר שבע ומשרד החינוך בשיתוף עם מפעל הפיס ומשפחת קרסו, נפתח לפני מספר חודשים בלב העיר העתיקה בבירת הנגב. הפארק משתרע על פני 17 דונם ומציע פגישה חוויתית ובלתי אמצעית עם המדע.

מניסיונה של כותבת שורות אלה, אפשר לבלות שם יום שלם מגוון ומרתק. הפארק הוא פרויקט לאומי המציג בגאווה את הדרך המדעית וההצלחה של מדעני ישראל וחוקריה בתחומים מדעיים וטכנולוגיים. הלמידה החוויתית בפארק היא באמצעות משחק ושלל פעילות מגוונת של ניסוי, תהייה וגילוי. היא מעוררת עניין, מציתה את הדמיון, מלהיבה, מרגשת, מסקרנת ומאתגרת. מדובר בלמידה שמתבססת על אינטראקטיביות בין המבקרים למוצגים, כאשר המבקר הופך מצופה סביל לחלק פעיל ובלתי נפרד מהמתרחש סביבו. כל מוצג מתוכנן ומעוצב כ"משחק" מעורר מחשבה. כדי להעצים את החוויה וכהשלמה לפעילות באולמות התצוגה, משתתפים המבקרים גם בביצוע ניסויי מעבדה אמיתיים המהווים חוויה מרתקת נוספת.

בתערוכה "צופן החיים" בפארק המדע: המיצג "זום אל מכונת החיים". נושאים מדעיים פשוטים ומורכבים מובאים דרך זוויות ייחודיות ושונות
בתערוכה "צופן החיים" בפארק המדע: המיצג "זום אל מכונת החיים". נושאים מדעיים פשוטים ומורכבים מובאים דרך זוויות ייחודיות ושונות. (צילום באדיבות פארק המדע)

אופיו הארכיטקטוני המיוחד של הפארק משווה לו מראה ייחודי ומעניין שמחבר בין עבר לעתיד. התערוכות מוצגות במבנים מהתקופה המנדטורית והעותומנית, שניצבים זה לצד זה ובמבנה תת קרקעי חדש.

תערוכות שעושות הבדל

בפארק מוצגות שלוש עשרה תערוכות חדשניות ומרשימות שמנגישות נושאים מדעיים פשוטים ומורכבים דרך זוויות ייחודיות ושונות. הנושאים רלוונטיים כולם לתופעות הנוגעות לחיי היומיום.

תערוכה שמעוררת עניין רב היא "גרעין המדע", שהוקמה בשיתוף עם הקריה למחקר גרעיני והוועדה לאנרגיה אטומית. התערוכה נועדה לפזר את המסתורין והחששות בנושא הגרעין והקרינה, תוך שהיא מאפשרת הצצה מקרוב לכור הגרעיני, חושפת את סודות הגרעין ואת שימושיה השונים של האנרגיה האטומית למטרות חיוביות וחיוניות כמו רפואה, תעשייה והפקת אנרגיה. כאן, למשל, תוכלו לראות באמצעות בדיקות שעושות שימוש באנרגית הגרעין, את מבנה עינכם וצילום של לבכם.

בתערוכה "אור וחוש הראייה", תגלו מדוע יש לנו שתי עיניים, מה באמת אנו רואים ואיך העין שלנו מבצעת זאת. התערוכה מציגה את האנטומיה של העין והקשר עם המוח, ממחישה את מהירות התגובה לגירוי ויזואלי ובוחנת האם ניתן לאמוד מרחק בעין אחת.

את מה שקיים מאחורי ה-LIKE בפייסבוק, ה-SMS, הטלוויזיה, הרדיו וכל אמצעי התקשורת שבסביבתנו, תגלו בתערוכת התקשורת. התערוכה פורשת בפנינו, בין השאר, את התפתחות אמצעי התקשורת, השפעת ערוצי התקשורת השונים על חיינו ואופני שידור וקליטת מידע.

על צופן החיים-המטען הגנטי, תוכלו ללמוד בתערוכה שמציגה, בין היתר, את השפעת הביולוגיה המולקולרית והגנטיקה על חיינו וזאת בהתייחסות לתורשה,הנדסה גנטית ורפואה.

בתערוכה "קול וחוש השמיעה", תגלו כיצד ניתן באמצעות הקול וחוש השמיעה לאתר כיוונים, להעריך מרחקים, ליהנות מצלילים ולתקשר עם הסביבה. התערוכה עוסקת באופן ומהות הפקת הקול וקליטת פענוח המסרים.

התערוכה "מכניקה ומנגנונים" מעבירה באופן מוחשי שימושים יומיומיים שונים הנסתרים מעיננו ונמצאים ברכיבים, מנגנונים ומכונות. בתערוכה "אנרגיה" תגלו כיצד זו באה לידי ביטוי במגוון דרכים: פעולות גופנו, הפעלת מכשירים, תהליכים בטבע, בסביבה וביקום.

"עולם אתהייטק" הוא מתחם מיוחד לפעוטות וילדים בגיל הרך, עשיר בגירויים תחושתיים, תנועתיים ומשחקים בנושאים מדעיים טכנולוגיים
"עולם אתהייטק" הוא מתחם מיוחד לפעוטות וילדים בגיל הרך, עשיר בגירויים תחושתיים, תנועתיים ומשחקים בנושאים מדעיים טכנולוגיים. (צילום באדיבות פארק המדע)

לשבב שנמצא בכל מכשיר אלקטרוני וחשמלי מוקדשת התערוכה "עולמו של צ'יפ". כאן תצאו למסע מרתק בעולמו המיוחד של הצ'יפ ותלמדו על חייו המופלאים בעולם הטכנולוגי. "הגנת הצומח" היא תערוכה ייחודית ומסקרנת שהוקמה בשיתוף חברת מכתשים אגן, המייצרת חומרי הדברה. התערוכה ממחישה כיצד מדע וטכנולוגיה שימושיים משתלבים כדי לפתור את אחת מבעיותיו המורכבות ביותר של העולם – יצירת מזון.

במדענים מהעולם תפגשו בתערוכת שטרות כסף מרחבי העולם. התערוכה עומדת על חשיבותם והשפעתם העצומה של המדענים, שנבחרו בראי ההיסטוריה האנושית, וזאת בשילוב הערך האמנותי של השטרות עליהם הם מופיעים. בתערוכה "שדרת הנובל" תפגשו את כל הנובליסטים היהודים והישראלים ואף תוכלו לראות את עצמכם במראה מיוחדת כמדענים עתידיים.

"עולם אתהייטק" הוא מתחם מיוחד לפעוטות וילדים בגיל הרך, עשיר בגירויים תחושתיים, תנועתיים ומשחקים בנושאים מדעיים טכנולוגיים. "קסם הקוסמוס" היא תערוכה שעוסקת במבנה היקום דרך עבודותיהם של אמנים ישראלים.

בית ספר לילדי הבדואים

במבנה הטורקי מוצגת תערוכה העוסקת בהיסטוריה שלו. המבנה נבנה ב-1906 ושימש כבי"ס לילדי הבדואים. עם הקמת המדינה שימש את קצין העיר ובמהלך עשרים השנים האחרונות היה נטוש עד ששוקם ע"י המועצה לשימור אתרים.

פארק המדע בלילה עם המבנה הטורקי, שנבנה ב-1906 ושימש כבי"ס לילדי הבדואים
פארק המדע בלילה עם המבנה הטורקי, שנבנה ב-1906 ושימש כבי"ס לילדי הבדואים. (צילום באדיבות פארק המדע)

"הגן המדעי" הוא תערוכה ייחודית המוצגת בחלל פתוח תחת כיפת הרקיע. התערוכה כוללת מיצגי ענק פיסוליים ומשחקים שמאפשרים למבקרים לבחון נושאים מדעיים וטכנולוגיים, תוך שהם משחקים במיצגים השונים ולוקחים חלק פעיל בהתנסות חווייתית ומהנה. על המיצגים נמנית בין היתר בריכה מדעית. סילוני מים דינמיים הנישאים לגובה של 3.5 מטרים מהווים אלמנט פיסולי דינמי וכל מבקר יכול לשנות את גובהם כרצונו.

נוסף לתערוכות יש בפארק גם חנות משחקי מדע, בית קפה ואודיטוריום בו מוקרנים סרטים מדעיים תלת ממדיים.

מחיר הכניסה הוא החל מ-60 שקל למבוגר ו-54 שקלים לילד מגיל 5.

הפארק והתערוכות נגישים לבעלי מוגבלויות והוא פתוח בכל ימות השבוע כולל שבת, למעט ימי שישי. מי שרוצה לבלות בבאר שבע יותר מיום אחד, יכול ללון ב"בית יציב", מלון הצמוד לפארק שמגיש גם ארוחות.

בחנוכה בתאריכים 4-5 לדצמבר בין השעות 9:00-17:00 יתקיים בפארק הפנינג משפחתי "אור ומדע לכל המשפחה". בנוסף לתערוכות הקבע יתקיימו, בין היתר, מעבדת אור וראייה, סדנאות לנרות אכילים, סדנאות לחנוכיות וסביבונים בהקשר מדעי ושחקנים שיגלמו דמויות מדענים ויציגו את המצאותיהם.

פארק קרסו למדע רח' העצמאות 79 באר שבע (ליד פיקוד דרום).

טל' 6252600-08. www.sci-park.co.il.

רבקה יניב היא כלת פרס זיו לעיתונות ובעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן