Skip to content

להיעצר מול כלא סהרונים. בעקבות הצדק

אל רחבת הכורכר הקטנה מגיעה מכונית וממנה יוצאים בשקט חמישה פעילי זכויות אדם. השקט הזה יגדיר אותם במהלך השעות הקרובות. את הקבוצה מוביל עידו נווה, פעיל ותיק למען זכויות הפליטים בארץ. כוונתם לגרום למערכת ולציבור בישראל להבין את הבעייתיות שבכליאת אלפי אנשים ללא דין. הקבוצה הגיעה במטרה להיעצר ולהיכלא. כתבה מצולמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חם בדרום הארץ. מאוד חם, למרות שכבר סתיו.

בכלא סהרונים כלואים כ-1,800 פליטים אפריקנים. חלקם הגיע לחפש הזדמנויות עבודה שלא קיימות במדינתם, חלקם ברח מזוועות מלחמה. משותפת לכולם העובדה שהם כלואים בכלא הזה, במקום חם מאוד, ללא ערכאה משפטית שתגן עליהם. הם מגיעים לשם לאחר שנתפסו ע"י משטרת ההגירה או בעקבות פשעים שביצעו. ללא מתן גזר דין הם נכלאים בלי שידעו מתי ישוחררו. השיטה הזו תופסת לכל מי שעבר את גבול המדינה שלא כחוק, ללא יד שבודקת מי באמת ברח מייסורי תופת, מי הוא באמת פליט.

לפני בית הכלא שממה מדברית. רק כביש ארוך מפריד בינה לבין גדרות התיל והחומות. מדי פעם מגיע אוטובוס מספר 44 ועוצר בצידי הדרך. אין אפילו תחנת עצירה מסודרת. אין גם חניה מסודרת למבקרים המעטים שמגיעים. אל רחבת הכורכר הקטנה מגיעה מכונית וממנה יוצאים בשקט חמישה פעילי זכויות אדם. השקט הזה יגדיר אותם במהלך השעות הקרובות. את הקבוצה מוביל עידו נווה, פעיל ותיק למען זכויות הפליטים בארץ. כוונתם של הפעילים לגרום למערכת שכולאת את הפליטים, ויותר חשוב, לציבור בישראל שלעיתים לא רואה בהם בני אדם – להבין את הבעייתיות שבכליאת אלפי אנשים ללא  דין. הקבוצה הגיעה במטרה להיעצר ולהיכלא. זו פעולת המחאה השקטה שלהם.

(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)

לאחר שיצאו מהמכונית, מחזיקים בידם שקיות עם מעט הדברים שהביאו איתם למעצר, הם מחזיקים ידיים ומתבוננים לרגע לעבר גדרות התיל מהצד השני של הכביש. קצין שב"ס הבהיר להם שאם ימשיכו בדרכם, הם יעצרו. הקצין מחייך לעברו של עידו, הוא מכיר אותו מפעולות המחאה הקודמות שלו מול הכלא. אבל בדיוק לשם כך הם הגיעו עד לשם.

השמש נמצאת מאחוריהם וצלה הארוך של המחאה שלהם מקדים אותם אל השומרים המחכים להם לפני הכניסה לכלא, חגורים באפוד מלא וקסדה, מוכנים לכל הרמת יד או קול. ההתרחשות מחוץ לגדרות הכלא לא נעלמה כנראה מעיני הכלואים, כי לפתע נשמעות צעקות מתוך הכלא וסדין לבן מונף מחוץ לאחד החלונות.

(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)

בשקט ולאט הולכים המוחים אל השומרים. כשהם מגיעים אליהם, הם מוזהרים שוב. עידו מודיע לקצין האג"ם של הכלא שאין בכוונתם לזוז מהמקום עד שייעצרו, ושאין בכוונת הפעילים לנקוט בשום פעולה אלימה כלפי מי מעובדי שב"ס או המשטרה. זו לא הפעולה הראשונה מסוג זה שעידו מוביל. הוא יודע בדיוק מה יקרה בהמשך אולם הנחישות על פניו ועל חבריו למחאה חזקה.

החושך כבר יורד והאוויר מתקרר. כל המעורבים מחכים בשקט לניידות המשטרה שיבואו לקחת את משמרת המחאה למעצר. בשקט. כי אין באמת מה להגיד.

[related-posts title="מאמרים נוספים"]

1 Comment

  1. דניאלה יואל
    26 בנובמבר 2013 @ 7:33

    מעוניינת להיות בקשר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן