Skip to content

יחיאל קדישאי, האיש שליווה את מנחם בגין עשרות שנים, הלך לעולמו

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת אבל ובה הביע צער עמוק על פטירתו של יחיאל קדישאי, מעמודי התווך של התנועה הלאומית. "יחיאל היה צנוע, חכם, שנון ומסור כל כולו לארץ ישראל ולעם ישראל. הוא היה סמל לאהבת המולדת והנכונות להקרבה עצמית למענה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יחיאל קדישאי, מי שהיה ראש לשכתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, הלך היום לעולמו בגיל 90. יחיאל קדישאי היה האדם המקורב ביותר לבגין ז"ל וליווה אותו במשך עשרות שנים, באופוזיציה וכראש ממשלה. קדישאי שמר על קשר עם בגין, עד למותו, גם לאחר שפרש מראשות ממשלת ישראל. בערוב ימיו עסק קדישאי בהנצחת מורשתי של בגין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יחיאל קדישאי ז"ל (צילום: באדיבות לשכת ראש הממשלה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יחיאל קדישאי (במרכז) ז"ל (צילום: באדיבות לשכת ראש הממשלה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת אבל ובה הביע צער עמוק על פטירתו של יחיאל קדישאי, מעמודי התווך של התנועה הלאומית.

"יחיאל היה צנוע, חכם, שנון ומסור כל כולו לארץ ישראל ולעם ישראל. הוא היה סמל לאהבת המולדת והנכונות להקרבה עצמית למענה", אמר ראש הממשלה. "פגשתי אותו רק לפני חודשים בודדים ושוחחנו על התפקיד המרכזי שמילא בשנותיו כמנהל לשכתו של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין. הוא ליווה את מנחם בגין ז״ל בכל דרכו, במדבר הפוליטי ובהנהגת המדינה וסייע לו בתבונה ובמחויבות שאין לה שיעור. קדישאי שהיה מזכיר סיעת חירות, וחבר של תנועת הליכוד היה נאמן לערכי הלאום, ונכון לכל משימה שהוטלה עליו. ליחיאל היתה נשמה יהודית ולב חם. כולם אהבו אותו ובצדק. רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו לרעייתו המסורה אסתר (במבי) ולכל בני משפחת קדישאי".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין ספד הערב למנהל לשכת רוה״מ לשעבר, מנחם בגין ז״ל, ומזכיר תנועת החירות בכנסת, יחיאל קדישאי שהלך הערב לעולמו. ״קדישאי היה אדם ששירותו הציבורי כאיש אמונו של מנחם בגין ז"ל תרם תרומה עמוקה למדינת ישראל לבטחונה ולשלומה. יחיאל ברח מן הכבוד והיה מאותם אנשים מופלאים שנאמנות וצניעות היו סגולותיהם וסימן ההיכר שלהם. באחד הראיונות האחרונים לתקשורת, לפני שלושה חודשים, אמר דברים צלולים ונכוחים שלטעמי ראויים לשמש נר לרגלנו: ׳אנחנו צריכים לעמוד על זכותנו להיות חופשי בארצנו – כולל יהודה, שומרון וכל המקומות שהם שלנו. אנחנו כאן בכוח הזכות, ולא בזכות הכוח׳. תנחומי לאשתו האהובה אסתר ולבנו״

גם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' הביעה צער על פטירתו של יחיאל קדישאי, "איש מסור וישר דרך שהיה מופת לשירות ציבורי וממלכתי".

בהודעה שפרסמה יחימוביץ' נאמר: "קדישאי ליווה את מנחם בגין המנוח בנאמנות אין קץ בשנותיו הארוכות בהנהגת האופוזיציה ואחר-כך כששימש כראש הממשלה בצמתים היסטוריים מכריעים. הכרתי אותו אישית כעיתונאית ותמיד התפעלתי מתכונותיו הייחודיות".

קדישאי נולד בשנת 1923 בפולין ועלה לארץ ישראל באותה שנה. היה חניך בית"ר וחבר האצ"ל מ-1940. ב-1942 התנדב לבריגדה היהודית שפעלה במסגרת הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. באירופה רכש בחשאי נשק עבור המחתרת. לאחר שהשתחרר ב-1946 נשאר באירופה ופעל שם במסגרת האצ"ל להעלאת ניצולי השואה לישראל. ב-1948 חזר לארץ ישראל באונייה "אלטלנה". היה שליח בית"ר בדרום אפריקה. שימש כמזכיר סיעת החירות ב-1964 ובשנת 1977 עם היבחרו של מנחם בגין לראשות הממשלה, מונה למנהל לשכת ראש הממשלה וכיהן בתפקיד עד להתפטרותו של בגין בשנת 1983. עמד בראש ארגון שסייע למשפחות השכולות של חללי האצ"ל.

 לאחר פרישתו בספטמבר 1983 ניתק בגין את עצמו מכלל המערכת ושמר על קשר רק עם ראש הממשלה יצחק שמיר, דן מרידור, יחיאל קדישאי ועזריאל נבו‏. הסבר שהועלה היה שהקשתה עליו הסתבכותה של ישראל בלבנון, מספר הקורבנות הגבוה שגבתה מלחמת לבנון, מסקנות ועדת כהן והביקורת הציבורית, אך קדישאי שלל הסבר זה. בשנה וחצי האחרונות לחייו עבר בגין להתגורר בדירה ברחוב גליקסברג מספר 4 בתל אביב, מאז רק מספר מצומצם ביותר של אנשים היו מבקריו הקבועים, בהם משפחתו הקרובה, דן מרידור, השר לשעבר יעקב מרידור וצבי הורוביץ. יחיאל קדישאי, אשר היה חבר קרוב לבגין ואיש סודו, היה מגיע אליו כמעט מדי יום בהביאו אליו את עיתוני היום.

 בשנת 2005 היה קדישאי בין משיאי המשואות בטקס הדלקת המשואות.

 בבחירות לכנסות 17, 18, 19 הוצב קדישאי במקומות האחרונים והסמליים ברשימת הליכוד.

 בשנותיו האחרונות עסק קדישאי בהתנדבות בענייני ציבור ובהנצחת מורשתו של בגין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן