Skip to content

סימני הרוח: מסכנות מסוכנת

תוכניות הריאליטי "אקס פקטור" ו"הכוכב הבא" מספקות הזדמנות ללמוד על עצמנו דבר מה חשוב – עד כמה אנו מוכנים לקחת אחריות על עצמנו. וגם הזמר ההוא מלמד שיעור טוב את כולנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוכניות הריאליטי השונות מספקות הצצה להתנהגות האנושית. מי שהמחקר אודות העולם הפנימי שלנו מרתק אותו מוצא בתוכניות הללו את מגוון דפוסי ההתנהגות הקיימים וכל זה באופן ישיר וכמעט בלתי אמצעי.

"הכוכב הבא" ו"אקס פקטור" הן שתי תוכניות ריאליטי מוזיקליות חדשות, המקבלות השבוע את תשומת הלב שלנו. מדוע? משום שמי שצפה באודישנים של שתי התוכניות הללו לא יכול היה להימנע מההרגשה כי אנו חיים למעשה בשני עולמות בו זמנית.

שופטי אקס פקטור: רמי פורטיס, משה פרץ, עברי לידר, שירי מימון
שופטי אקס פקטור: רמי פורטיס, משה פרץ, עברי לידר, שירי מימון

ללמוד ולהתפתח במקום לכעוס ולהיעלב

הכוונה אינה להבדלים בין השופטים המנחים והקונספט של התוכנית, אלא להבדלים בין תגובות המשתתפים שלא עברו את שלב האודישן. אלו נחלקו לשני סגנונות עיקריים הנבדלים זה מזה באופן בולט.

מצד אחד היו רבים ששידרו באופן ברור את הרגשות שלהם: הם היו מאוכזבים, פגועים, כואבים, חלקים יותר וחלקם פחות. היו אופטימיים ביניהם והיו פסימיים. היו כאלה שאף הסכימו עם חלק מהביקורת שהם קיבלו מהשופטים.

מצד שני היו אלו שמרגע שקיבלו את הדחייה, הם התחילו לבקר את השופטים. הכפישו אותם, קיללו אותם, גימדו את ההצלחה שלהם, הפכו אותם מהר ככל האפשר ללא רלוונטיים.

התגובות הללו נבדלות זו מזו באופן מהותי: יש את אלה הלוקחים אחריות על הרגשות שלהם, מוכנים לעבור את מה שהם עוברים רגשית, בתקווה שילמדו מזה להמשך המוזיקלי שלהם; ויש את אלה שנעלבים, שלא לומדים, שהמסכנות אליה הם נכנסים הופכת להיות מסוכנת עבור הסובבים אותם. במקרה זה, השופטים.

הפער הגדול בין שני סוגי התגובות אינו רק מצביע על קיומם של שני עולמות בעולם אחד; הוא גם מציג את האופן בו אנו פועלים בתוכנו. למעשה, זו הזדמנות להיכנס פנימה ולבדוק את עצמנו מחדש: באילו מצבים בחיים אנו נעלבים, מתקרבנים, באים בטענות לאחרים ונמנעים מלבדוק את עצמנו?

זוהי בדיקה עצמית חשובה שכן ההסכמה ללמוד היא זו שמאפשרת לנוע, לגדול ולהתפתח. להאשים אחרים מטשטש באותו הרגע את תחושת הכישלון, אך בטווח הארוך משאיר אותנו באותו מקום של חוסר הצלחה.

הזדמנות או פיתוי?

בתוך זה התפוצצה פרשת הזמר המפורסם, שעל פי החשד שכב עם קטינה אחת, אולי יותר, יש האומרים בדירה שנשכרה במיוחד לצורך החגיגות. שמו של זמר קצת פחות מפורסם נכנסה גם היא לפרשייה הזו.

גם אם יתברר שהצעירה בת 18 והם רק דיברו כל הלילה והחזיקו ידיים, חשוב וכדאי להתייחס לסיטואציה הזו כאילו מדובר בבעילת קטינה. לא בשביל לפגוע בהצלחה של הזמר אלא כדי ללמוד שיעור חשוב לחיים, גם אם אנחנו לא זמרים ולא מצליחים.

אז מה השיעור? זוהי, כך עשוי להתברר, דוגמא מצויינת לפיתויים שיש לנו בחיים ולמחיר שאנו עלולים לשלם עליהם.

החיים בנויים מרצף של הזדמנויות ופיתויים. כלומר, הזדמנויות לבטא את עצמנו בעולם ולממש את מי שאנחנו, הזדמנויות הכרוכות לרוב בהשקעה, בסבלנות, בהתמסרות. כל זה אל מול פיתויים למלא את החוסר הפנימי שלנו בכל מיני דברים חיצוניים שאנו לא ממש צריכים.

בחיים של כל אחד מאיתנו זה קורה בדברים קטנים וגדולים. למשל אוכל – הוא יכול לשמש הזדמנות לספק לגוף את מה שהוא צריך כדי שנחיה חיים טובים, או פיתוי שיענה על החסכים הרגשיים שלנו וידרוש מאיתנו מחיר בריאותי כזה או אחר.

פיתוי במהותו לוקח אותנו מעצמנו; אם אנו הולכים אחריו אנו ממלאים חסך רגשי כזה או אחר באותו הרגע, אבל שוכחים את המחיר שיש לשלם מאוחר יותר.

באופן טבעי, ככל שאנו מצליחים יותר בחיים הפיתויים שלנו גדולים יותר. כפי שאותו זמר מפורסם מלמד אותנו, ככל שאנו מצליחים בחיים המחיר על ההיענות לפיתוי עלול להיות גדול יותר.

* הכותב הינו מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן