Skip to content

הולכי רגל וילדים לא מוגנים בדרכים

לקראת יום הילד הבינלאומי שיחול מחר, מתפרסמים נתונים המצביעים על עלייה של 42% במספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים בערים. מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה מתריעה כי רוב כלי הרכב המיובאים אינם עומדים בתקנות ההגנה על הולכי רגל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת יום הילד הבינלאומי החל ב-20 לנובמבר, חושפת עמותת אור ירוק את הנתונים המדאיגים לפיהם עשרים ילדים בגילאי 0-14 נהרגו בשנת 2012 בתאונת דרכים בערים, שישה ילדים הרוגים יותר לעומת שנת 2011.

גם מספר הילדים שנפצעו קשה עלה בצורה משמעותית: בשנת 2012 נפצעו קשה 161 ילדים בתאונות דרכים שהתרחשו בערים ואילו בשנת 2011 נפצעו קשה 126 ילדים, עלייה של כ-28% במספר הילדים פצועים קשה. בסך הכל נפגעו בשנת 2012 1,756 ילדים בתאונות דרכים שהתרחשו בתוך הערים.

ניידת הדרכה לנסיעה בטוחה (מקור: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)
ניידת הדרכה לנסיעה בטוחה (מקור: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)

בממוצע, מדי שנה בעשור האחרון נפגעים כ-2,200 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בערים ונהרגים כ-25 ילדים בממוצע בשנה (הנתונים נכונים לשנים 2003-2012).

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ילדים פגיעים יותר לתאונות דרכים ממרבית האוכלוסייה ולכן על המדינה להשקיע משאבים בכדי לשמור על חייהם. יש לבנות יותר פסי האטה ומעברי חצייה מוגבהים, בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים כמו בתי ספר גני ילדים, מתנ"סים וגני משחקים. במקביל יש להגביר את ההסברה והמודעות לחשיבותם של חגירת חגורות בטיחות לילדים ולהושבתם במושבי בטיחות – גם ברכבי הסעות. כמו כן המדינה חייבת להשקיע בחינוך לבטיחות בדרכים כבר מגיל הגן בכדי שכללי הזהירות בדרכים יושרשו בהם מגיל צעיר".

התפלגות הנפגעים הצעירים (0 עד 14) בשנת 2012 עפ"י ערים:

• בירושלים נפגעו 219 ילדים בתאונות דרכים מהם שני ילדים נהרגו ו-36 נפצעו קשה.
• בתל אביב נפגעו 102 ילדים בתאונות דרכים מהם 10 נפצעו קשה.
• בחיפה נפגעו 90 ילדים בתאונות דרכים מהם ילד אחד נהרג וילד נוסף נפצע קשה.
• בראשון לציון נפגעו 59 ילדים בתאונות דרכים .
• בבאר שבע נפגעו 56 ילדים בתאונות דרכים מהם שני ילדים נהרגו ושלושה נפצעו קשה.
• בנתניה נפגעו 56 ילדים בתאונות דרכים מהם ילד אחד נפצע קשה.
• בבני ברק נפגעו 47 ילדים בתאונות דרכים מהם שבעה נפצעו קשה.

אוכלוסיית הילדים היא אחת משלוש האוכלוסיות הפגיעות ביותר בתאונות דרכים, יחד עם צעירים וקשישים. ילדים הם נמוכים וקשה לראותם מבעד למכוניות, הם פזיזים, לא מודעים לסכנות ולא מכירים את חוקי הכביש ולכן לא ניתן לצפות את התנהגותם.

באופן קבוע, שיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי: נכון לשנת 2012, ישראל נמצאת במקום הראשון והלא מחמיא בשיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים – (6% מכלל ההרוגים). כדי לצמצם את היפגעותם של ילדים, יש להגביר את ההסברה בגני הילדים ובבתי הספר על הסכנות שבכביש ולחנך כבר מגיל צעיר לבטיחות בדרכים.

על המדינה להשקיע משאבים בסביבת גני ילדים, בתי ספר ומתנס"ים על מנת שאלו יהיו בטוחים עבור הילדים. יש לבנות פסי האטה, להתקין שלטים ותמרורים המתריעים כי ישנם ילדים בדרך. על המשטרה להגביר את האכיפה והנראות בסביבה שיש בה ריכוז גבוה של ילדים, כדי להרתיע נהגים מלנסוע במהירות שאיננה מתאימה לתנאי הדרך.

בכינוס השנתי להנדסת רכב שנערך בשבוע שעבר, ציין אבנר פלור- מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, כי "מרבית כלי הרכב המיובאים לישראל אינם עומדים בתקנון ההגנה על הולכי רגל".

נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, קרא בדאגה לאכיפה והגברת ההגנה על הולכי רגל. אנוך אף ציין שלא ירחק היום ויבואנים יתבעו בתביעות יצוגיות על הבאת כלי רכב המסוכנים להולכי רגל ולא על פי התקן האירופאי לבטיחות הולכי הרגל בדרכים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן