Skip to content

פרשיות ריגול מחבלות ביחסי אוסטרליה ואינדונזיה

על פי מידע שדלף באמצעו אדוארד סנאודן, קנברה האזינה לשיחות טלפון של נשיא אינדונזיה, הגברת הראשונה, ועוזריו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יודהויונו - זה כואב
יודהויונו - זה כואב

אוסטרליה האזינה לשיחות טלפון של נשיא אינדונזיה, הגברת הראשונה ועוזריו – כך עולה ממידע שדלף מדיווחיו של אדוארד סנאודן, האיש שהתפרסם בהדלפת מידע סודי על תכניות המעקב של הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית. ההאזנה לנשיא האינדונזי התרחשה בשנת 2009, במהלך כהונת ממשלת אוסטרליה הקודמת. ראש הממשלה הנוכחי, טוני אבוט, הביע חרטה על "כל מבוכה" שגרמו דיווחי התקשורת, אך הודיע שלא יתנצל.

ואילו נשיא אינדונזיה, סוסילו במבאנג יודהויונו, אמר ש"המעשה מכאיב" וכי אוסטרליה "ממזערת" את המריבה, אך ג'קרטה תבחן את שיתוף הפעולה בין המדינות.

טוני אבוט "רואה בנשיא יודהיונו ידיד אמת של אוסטרליה, למעשה אחד מטובי חברינו בעולם כולו", ומיהר להוסיף, "איני מאמין שמישהו מצפה מאוסטרליה להתנצל על איסוף מידע סביר והגיוני, כשם שאיני מצפה מארצות או ממשלות אחרות להתנצל על מבצעי איסוף מידי סבירים שלהן".

אינדונזיה החזירה את שגרירה מקנברה ביום שני, ובכוונתה לזמן לשיחת הבהרה את שגריר אוסטרליה בג'קרטה. על פי המסמכים המודלפים, סוכנויות הביון של אוסטרליה סימנו בשנת 2009 את יודויונו, אשתו, סגן הנשיא ושרים בכירים אחרים כמטרות לציתות טלפוני.

הגילויים האחרונים הם האחרונים בסדרה שהחמיצה את יחסי שתי בעלות הברית. מוקדם יותר החודש הביעה ג'קרטה זעם על דו"חות שלפיהם שימשה שגרירות אוסטרליה באינדונזיה חלק מרשת ריגול אמריקנית באסיה.

היום צייץ נשיא אינדונזיה ש"מעשים אלה של ארה"ב ואוסטרליה הזיקו לבטח לברית האסטרטגית עם אינדונזיה", וכי ארצו תבחן את "סדר היום המשותף למדינות". הוא הביע "צער" על כך שאבוט "המעיט בחשיבות הציתות לאינדונזיה, ללא שום חרטה".

ראש ממשלת אוסטרליה אמר אתמול בפרלמנט של ארצו ש"ממשלת אוסטרליה לעולם אינה מגיבה בענייני מודיעין ספציפיים… כל הממשלות אוספות מידע וכל הממשלות יודעות שכל הממשלות האחרות אוספות מידע", הוא אמר.

אבוט - כולם עושים את זה
אבוט - כולם עושים את זה

בינתיים מתברר שלמטבע יש שני צדדים וכי גם אינדונזיה ריגלה, או ניסתה לרגל, באוסטרליה. בשנת 2004 הודה מי שהיה ראש שירותי הביון של אינדונזיה בראיון טלוויזיה, שארצו צותתה לתקשורת אזרחית וצבאית אוסטרלית, ולשיחות טלפון של פוליטיקאים. ארצו גם ניסתה לגייס מרגלים באוסטרליה.

לדברי גנרל הנדרופריונו, הכול ידעו ששני הצדדים מצותתים זה לזה במהלך המשבר בטימור המזרחית. "אנו רוצים לדעת מה באמת אומרים עלינו. אפשר לומר שזהו סוד ציבורי. אתה יודע", הוא אמר למראיין, "אבל כל הציבור יודע. זאת פעילות מודיעין שגרתית".

אוסטרליה ואינדונזיה הן שותפות סחר גדולות ואוסטרליה זקוקה לשיתוף פעולה אינדונזי בנושא מבקשי המקלט המגיעים אליה, מאחר שרבים מהם עושים את דרכם בספינות שעוברות באינדונזיה. מוקדם יותר החודש סירבה אינדונזיה לבקשה אוסטרלית לקבל ספינת מבקשי מקלט, שהיתה בדרכה לאיי פסחא האוסטרליים ונקלעה לקשיים טכניים אחרי שיצאה את אינדונזיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן