Skip to content

לפיד לא יאשר מינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות

האישורים יעוכבו עד להקמת "נבחרת הדירקטורים". מינויים יאושרו רק במקרים מיוחדים. במכתב לשרים כתב לפיד: "המטרה היא לאתר את המועמדים הטובים ביותר לכהונה כדירקטורים בחברות הממשלתיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. נגד מינויים פוליטיים (צילמה: טלי קורל)
שר האוצר יאיר לפיד. נגד מינויים פוליטיים(צילמה: טלי קורל)

שר האוצר יאיר לפיד, המאיץ את תכנית המינויים שלו, הודיע לשרי הממשלה, כי לא יאשר מינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות עד הקמת "נבחרת הדירקטורים". מינויים יאושרו רק במקרים מיוחדים ולאחר התייעצות עם אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות. "המטרה היא לאתר את המועמדים הטובים ביותר לכהונה כדירקטורים בחברות הממשלתיות", כתב לפיד לשרים. 

הליך נגד מינויים פוליטיים

בתחילת החודש הכריז שר האוצר, יאיר לפיד, על מהלך להוצאת המינויים הפוליטיים מהחברות הממשלתיות, וזאת על ידי יצירת נבחרת דירקטורים מקצועיים, אשר מתוכם ימונו הדירקטוריונים בחברות הממשלתיות. בבסיס המהלך עומדת כוונת שר האוצר לנתק את הזיקה הפוליטית הקיימת במינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות.

מכה לשרים הממונים

צעדו של שר האוצר מהווה מכה לכוחם של השרים, כל אחד בתחומו, למנות כל מי שהם חפצים לדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, שמחליטים אחר כך על מינויים בכירים באותן החברות שאליהן הם מונו. השיטה הקיימת מימי ראשית המדינה, שהביאה בעקבותיה מינויים של אנשים "מקורבים" אבל לא מוכשרים, הרחיבה את הנפוטיזם, גרמה להשפעה מזיקה בחברות של מרכזי המפלגות ולא קידמה את החברות הממשלתיות, כפי שראוי להיות. בשיטה החדשה ימנו השרים את המועמדים רק על פי כישוריהם, בסוף התהליך, כפי שייקבע בנבחרת המועמדים.

היום הודיע השר לפיד במכתב לשרים, כי לא יאשר מינויים של דירקטורים בחברות הממשלתיות עד להקמת "נבחרת הדירקטורים", כולל אלו שהוצעו כבר על ידי השרים, אלא במקרים חריגים.

מכתב שר האוצר לשרים

"בימים אלה החלה רשות החברות הממשלתיות בהליך איתור פומבי של מועמדים מקרב הציבור לתפקידי דירקטורים בחברות הממשלתיות והמעורבות ("נבחרת הדירקטורים"). הליך זה, המנוהל על פי נוהל האיתור שפרסמה הרשות, צפוי להמשך מספר חודשים ובסיומו תביא הרשות בפני השרים הממונים הצעה למינוי מועמדים בחברות הממשלתיות והמעורבות לתקופה הנדרשת עד לסוף שנת 2014", כתב לפיד לשרים.

במכתבו ציין, כי "מטרת הליך זה, הנעשה בתמיכתי, היא לאתר את המועמדים הטובים ביותר לכהונה כדירקטורים בחברות הממשלתיות והנני סמוך ובטוח כי הדבר, הנעשה לראשונה בישראל, יביא לשיפור באיכות הדירקטוריונים, לניקוי המינויים מפוליטיקה ובסופו של דבר לשיפור באיכות הניהולית ובתוצאות הכספיות של החברות הממשלתיות.

"לאור זאת, עד להשלמת הליך זה ("תקופת הביניים") בכוונתי להימנע מלהציע ולמנות, או להשתתף במינוי דירקטורים מקרב הציבור בחברות הממשלתיות והמעורבות, לרבות אלו שהוצעו על ידי השרים וטרם הושלם מינויים, אלא במקרים מיוחדים בהם נדרש הדבר, לאחר התייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות בעניין זה.

"אני קורא לך להפנות מועמדים מן הציבור הראויים בעינייך לכהן כדירקטורים למלא שאלון באתר רשות החברות ולהגיש מועמדותם.

"אני מודה לך על ההבנה ושיתוף הפעולה בתהליך המבורך של ניקוי החברות מן התופעה הפסולה של מינויים פוליטיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן