Skip to content

חדש: רכב ראלי חדש לארז אברמוב

אב טיפוס של רכב ראלי חדש למרוצי מדבר, פרי פיתוח ועיצוב ישראליים, נחשף בכנס Omnidesk 2014 של אומניטק ו-Autodesk. זהו אב טיפוס לרכב ראלי למרוצי מדבר (קטגוריית T13)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רכב ראלי חדש, שפיתח ארז אברמוב והוא אף יתחרה בו, הוצג לראשונה בכנס של אומניטק, נציגת אוטודסק, כלי התכנון שבו השתמשו המעצבים ומתכננים של רכב זה.

פיתוח הרכב הוא פרי של יזמה ורעיונות מבית ארז אברמוב יישום ופיתוח בע"מ. העיצוב נעשה ע"י ימה עיצוב מחקר ופיתוח בע"מ כאשר מעטפת הרכב עוצבה ותוכננה באמצעות כלי התוכנה של חברת אוטודסק: Autodesk Alias ו-Autodesk Sketchbook Pro. הרכב נבנה ע"י ניקולה אקירוב. כל הצוותים הנ"ל חברו יחדיו על מנת לבנות רכב למרוצי מדבר 4X2, המתאים לתקנים בינלאומיים ועוצב כרכב ראלי שמתוכנן להימכר גם כמוצר מוגמר וגם כקיט להרכבה עצמית.

חשיפת הרכב בכנס (צילום יח"צ)

המטרה הייתה להגיע לרכב שיהיה קל ככל האפשרן, אמין ובעל מספר מועט של חלקי מבנה וקליפות חיצוניות. לצורך כך, המרכב והקליפה החיצונית תוכננו כך שיוכלו לקיים את כל הפונקציות למרות שהקליפה החיצונית מורכבת משלושה חלקים בלבד.

האתגר המשמעותי ביותר היה ליצור צורה דינמית ואסתטית שאפשר לפרקה בקלות ובמהירות על ידי שני אנשים מהרכב בשעת מרוץ, וכל זאת על ידי קליפה אחת אחודה ללא כל חלקים – זאת כדי לחזק את המבנה ולעזור בתנאים הדרושים במרוצי שטח קשים.

אתגר נוסף היה בנייה ועיצוב רכב מרוץ במידות full size (גודל מלא) המאפשר נסיעה מהירה בשטח, וזאת במשקל הנמוך ב-1,000 ק"ג מהנהוג ברכבים מהקטגוריה, ובניית רכב 2X4 עם יכולת עבירות שטח גבוהה ביותר, בצמוד ליכולת ניהוג/ תמרון כמו ברכבי 4X4.

העמידה באתגר הצליחה בעזרת תכנון יצירתי של שילדת צינורות, שימוש בחומרים (פלדות) חזקות המאפשרות ירידה בעובי דופן, סה"כ משקל השילדה 170 ק"ג, תכנון מערכת מתלים המאפשרת עקיבה של הגלגלים על פני תוואי השטח, הנמכת מרכז הכובד של הרכב, וחלוקת משקל בין החלק הקדמי לאחורי – 55% חלק אחורי, 45% חלק קדמי (חלוקת משקל המקובלת ברכבי מסלול). כל התכונות הללו מאפשרות יכולת תמרון ושינויי כיוון בצורה יוצאת דופן מהמקובל ברכבי 4X2 .

2X4 בשטח (צילום יח"צ)

מתכנני הרכב אומרים כי במרוצי שטח ובמרוצי סיבולת ישנה חשיבות גדולה ליכולת לטפל במנוע או להחליף גלגל בקלות ובמהירות. למרות המבנה של הקליפה האחודה ישנה גישה נוחה מאוד למנוע, והגלגלים החלופיים חשופים ונשלפים בקלות.

ההשראה לעיצוב הייתה מכוניות הוט-רוד, מכוניות משנות השלושים של המאה הקודמת, ששודרגו למכוניות מרוץ החל משנות החמישים ועד ימינו. העיצוב משמר את הקווים הנקיים והחדים, שמשלבים סגנון ישן עם טכנולוגיה ועיצוב מודרני, ולהתאימה לשטח.

רכב ראלי מסוג זה הינו רכב גדול וגבוה באופן משמעותי מרכב הוט-רוד רגיל. לכן היה צורך ליצור קווים חדים ונקיים, ולחלק את הפרופורציות של הרכב בצורה שונה מהמקובל כדי לשמר את התחושה של רכבים אלו. תהליך הפיתוח הממושך ארך כשנתיים.

התהליך החל בסקיצות רעיוניות, ומיד לאחר מכן עבר למודלים. לאחר מכן הוקפא עיצוב במערכת CAD ששימש כנקודת הפתיחה לפיתוח הקליפות החיצוניות.

תהליך העיצוב היה משולב לכל אורכו בפיתוח של שלדת ומכלולי הרכב, מכיוון שתהליך זה דינאמי מאוד, חלק נרחב מעבודת העיצוב נעשה על שלדת הרכב עצמה.

תהליך הפיתוח של התבניות לחומר המרוכב היה משולב בפיתוח הפרטני של משטחי הרכב. חלק משמעותי מפיתוח העיצוב נעשה בשלב זה על גילוף בפוליסטירן, כאשר ממודל הפוליסטירן המגולף הוכנו העתקים, ומתוכם תבניות לייצור הקליפות החיצוניות. תוכנות אוטודסק בהן נעשה שימוש במהלך תהליך העיצוב והפיתוח הן Autodesk Alias ו- sketchbook pro. התוכנות הנ"ל הן חלק מחבילת הפתרונות של אוטודסק לתחום עיצוב ותכנון רכבים ומאפשרות שילוב של סביבת סקיצה דו ממדית עם תכנון במשטחים ומעבר לסוליד.

Autodesk Alias היא תוכנת העיצוב המובילה בתעשייה ליצירת סקיצות, מידול משטחים והדמיה, המציעה כלים מתקדמים לרישום מהיר ויצירת קונספט ראשוני, מעבר מסקיצה לעיצוב ובניית המודל, ומידול משטחים ברמה גבוהה.

Autodesk Sketchbook Pro – יישום ציור ברמה מקצועית, שהנו קל לשימוש לכל מעצב או אמן.

מפרט כללי של הרכב:
• רוחב- 2.12 מטר.
• אורך – (מרכז גלגלים) 3.23 מטר.
• משקל עצמי כולל שני גלגלי רזרבים וכלי עבודה – 1250 קילו.
• מנוע – טויוטה לקסוס 400 8V 280 כו"ס.
• גיר אוטומטי 4 הילוכים.
• קוטר גלגל – אחורי – 33 אינץ'. קידמי – 31 אינץ'.
• מהלך מתלה – 60 ס"מ מקדימה. 60 ס"מ מאחור.
• שלדה ומערכת מיתלים – שלדת צינורות בנייה עצמית (ארז אברמוב).
• משקל שלדה – 170 קילו.
• מרכב – פיברגלס בנייה עצמית (עיצוב: ימה, בניה: ניקולה אקירוב).
• דלק – שני מיכלים. סה"כ 100 ליטר.
• תצרוכת דלק במירוץ: 1 ליטר ל-3.5 ק"מ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן