Skip to content

ביקורת קשה בממשלה על ההסכם בז'נבה: "הסכם רע"

ליברמן: "מדינת ישראל תצטרך לעשות הערכה מחדש. יש צורך בהערכת מצב. כנראה נצטרך לקבל החלטות, כשכל האופציות על השולחן". הרצוג: "ההסכם שנחתם הלילה בין המעצמות לאיראן הוא עובדה קיימת ועל ישראל להתאים עצמה למצב החדש". אובמה: ההסכם הוא צעד חשוב ראשון לקראת פתרון מקיף לסוגיית הגרעין ומסכל את האפשרות שאיראן תשיג פצצה גרעינית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביקורת קשה בממשלה על כל חלקיה, על ההסכם שנחתם לפנות בוקר בז'נבה בין ששת המעצמות לבין איראן.

"מה שהושג אמש בז'נבה אינו היסטורי. זאת טעות היסטורית". כך הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ההסכם שנחתם בג'נבה בין איראן לששת המעצמות.

"היום העולם הפך למקום הרבה יותר מסוכן, משום שהמשטר המסוכן ביותר בעולם עשה צעד משמעותי להשגת הנשק המסוכן ביותר בעולם", אמר נתניהו. "בפעם הראשונה המעצמות המובילות בעולם הסכימו להעשרת אורניום באיראן, תוך כדי התעלמות מהחלטות מועצת הביטחון שהן עצמן הובילו.

"סנקציות שדרשו שנים ארוכות להפעילן ושמקפלות בתוכן את הסיכוי הטוב ביותר לפתרון בדרכי שלום – הוסרו תמורת ויתורים איראניים קוסמטיים שניתן לבטלם תוך שבועות", אמר ראש הממשלה. "ההסכם הזה והמשמעויות שלו מאיימות על מדינות רבות וכמובן ישראל בתוכן. ישראל אינה מחויבת להסכם זה. המשטר באיראן מחויב להשמדת ישראל ולישראל הזכות והחובה להגן על עצמה בכוחות עצמה מול כל איום. אני מבקש להבהיר כראש ממשלת ישראל: ישראל לא תתן לאיראן לפתח יכולת גרעינית צבאית".

 קודם לכן אמרו גורמים בלשכת ראש הממשלה כי ההסכם מאפשר לאיראן להמשיך ולהעשיר אורניום, משאיר לאיראן את כל הצנטריפוגות שמאפשרות לה לייצר את החומר הבקיע לנשק גרעיני ואף אינו מביא לפירוק הכור באראק. אותם גורמים הדגישו כי הלחץ הכלכלי שאיראן מצויה בו, יכול היה להביא להסכם טוב בהרבה, שמפרק את יכולות הגרעין של איראן.

צעד ראשון לקראת הסכם כולל עם איראן. אובמה (צילום: הבית הלבן)
צעד ראשון לקראת הסכם כולל עם איראן. אובמה (צילום: הבית הלבן)

בפיו של נשיא המדינה שמעון פרס, שהתייחס היום בפני כלי התקשורת הבינלאומיים להסכם שנחתם אמש בין מדינות המערב לאיראן, נשמעה הבוקר נימה שונה. שלא כמו ראש הממשלה, אמר הנשיא: "זהו הסכם זמני ולא קבוע – את תוצאותיו ואת המשכו נוכל לדון רק על פי תוצאות ולא על פי מילים בלבד".

הנשיא המשיך ואמר: "כמו כל העמים גם אנחנו מעדיפים פתרון דיפלומטי על פני כל פתרון אחר. אך אני רוצה להזכיר את דבריו של הנשיא אובמה: עדיף פתרון דיפלומטי אך אם הוא לא יצליח, האלטרנטיבות תהיינה הרבה יותר גרועות והרבה יותר קשות. אני פונה לעם האיראני: איננו אויביכם ואתם לא צריכים להיות האויבים שלנו. מעולם לא איימנו עליכם – מדוע אתם מאיימים עלינו? אין בזה צורך. בחרו גם אתם בשלום אמת, תהפכו את איראן למדינה אחראית שאיננה עוסקת בטרור, איננה מנסה ליצור איום גרעיני, איננה מדברת בגסות ובאיומים על עמים אחרים, הרי איש לא מאיים עליכם ואתם לא תהיו מאוימים אם לא תאיימו".

שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב להסכם שנחתם עם איראן, בראיון לגלי צה"ל, אמר כי מדובר ביצירת מצב חדש לחלוטין. "האחריות לעתידו של עם ישראל היא בידי ממשלת ישראל בלבד. הממשלה חייבת לקחת אחריות ולהחליט מה קורה מעתה והלאה", אמר השר ליברמן.

לדבריו, יש פה הכרה בחותם הלגיטימי של איראן כביכול להעשיר אורניום וזה למרות הפרות בוטות של כל החלטה אפשרית. ברגע שהם ייכנסו למרוץ חימוש גרעיני אז כך יעשו כל מדינות האזור".

ליברמן טען עוד כי בידי האיראנים יש די חומרים, כדי  ליצור מספר פצצות. "צריך להבין שזה מביא אותנו וגם את הסעודים למציאות חדשה. זו לא רק דאגה שלנו אלא של כל המדינות האזור. מדינת ישראל תצטרך לעשות הערכה מחדש. יש צורך בהערכת מצב. כנראה נצטרך לקבל החלטות, כשכל האופציות על השולחן".

"ניצחון דופלומטי גדול לאיראן". אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"ניצחון דופלומטי גדול לאיראן". אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)

במשדר "הבוקר הזה" ברשת ב' אמר ליברמן אומר כי ההסכם הוא ניצחון דיפלומטי גדול לאיראן, ומחייב את ישראל לעשות הערכה מחדש נכוח שינוי המציאות. ליברמן אמר לאריה גולן כי יהיה על ישראל לקבל החלטות לא פשוטות, וכי כל האופציות מונחות על השולחן. הוא הוסיף כי האחריות על גורלו של העם היהודי ומדינת ישראל מוטלת אך ורק על ממשלת ישראל. לשאלה אם ארצות הברית בגדה בנו השיב ליברמן בשלילה ואמר כי וושינגטון מתמודדת עם אתגרים רבים. הוא הדגיש כי ארצות הברית היא הידידה הגדולה ביותר של ישראל.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, השוהה בקנדה, אמר: "העסקה שנחתמה לפני שעות אחדות בז'נבה אינה הישג מערבי אלא כניעה למתקפת חיוכים ונועם איראנית, ולהונאה איראנית שמטרתה להרוויח זמן מבלי שתוכנית הגרעין הצבאי תיפגע באופן ממשי. ההסכם הוא טעות היסטורית, שמאפשר לאיראן להיכנס למשפחת העמים למרות היותה מפעל הטרור הפעיל והמשגשג ביותר בעולם, אשר שולח את זרועותיו הקטלניות וחסרות המעצורים ברחבי הגלובוס, בראש ובראשונה נגד מדינות המערב, גם בזמן שנציגי המשטר יושבים אל השולחן בז'נבה.

שר הביטחון בלחיצת יד משולשת' CACUG AGCR' עם מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל ועם שר ההגנה הקנדי רוברט ניקולסון. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בלחיצת יד משולשת, בשבוע שעבר, עם מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל ועם שר ההגנה הקנדי רוברט ניקולסון. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"פרויקט הגרעין האיראני מאיים לא רק על ישראל או על מדינות המזרח התיכון, אלא גם על שלום העולם כולו", אומר שר הביטחון. "להשאיר בידיו את היכולת להמשיך בתוכנית הגרעין, משמעות הדבר היא שהעולם היום הוא מקום פחות בטוח. במקום להסיג את התוכנית לאחור, מרוויח המשטר בטהרן זמן, אשר מצד אחד יאפשר לו להמשיך לחתור לעבר פצצה גרעינית, ומצד שני יקבל אוויר לנשימה בזכות הקלה בסנקציות.

"עד לפני שעות אחדות ניצב המשטר בטהראן בפני לחץ כלכלי כבד שאיים על המשך קיומו ויכול היה להוביל אותו לבחור בהישרדותו על פני המשך הפרויקט, אך עתה, בשל העדפת שיקולי טווח קצר וחוסר נחישות של המערב, המשטר האיראני מקבל לגיטימציה להמשך פרויקט הגרעין הצבאי ולהמשך פעילות הטרור חובקת העולם שלו, תוך הסרת הבידוד הבינלאומי וחיזוק כלכלתו", אמר השר יעלון.

שר המודיעין, ד"ר יובל שטייניץ, אמר: ״התיקונים שהוכנסו ברגע האחרון רחוקים מלהניח את דעתנו, וההסכם היה ונשאר הסכם גרוע שיקשה על השגת פיתרון הולם בעתיד. כמו ההסכם הכושל עם צפון קוריאה, גם ההסכם הנוכחי עשוי דווקא לקרב את איראן להשגת הפצצה. ישראל אינה יכולה לקחת חלק  בחגיגה הבינלאומית המבוססת על הולכת שולל איראנית ועל מרמה עצמית".

שטייניץ הוסיף: ״למרות האכזבה, נמשיך להתעקש על עמדותינו ולעבוד עם ידידינו בארה"ב ובעולם כולו על מנת לחתור לפתרון מקיף שיכלול את פירוק אמיתי ומלא של תשתיות הגרעין הצבאיות של איראן״.

שר האוצר, יאיר לפיד, שנועד היום בלשכתו שבירושלים עם שר החוץ הנורבגי בורגה ברנדה, התייחס בתחילת הפגישה להסכם שנחתם עם אירן. "אנחנו מודאגים פעמיים:  פעם אחת מההסכם שאנחנו מכירים את פרטיו, הם לא יותר טובים ממה שחשבנו קודם. זה לא עניין אקדמי בשבילנו, זה איום קיומי על מדינת ישראל. ההסכם נעשה עם אנשים שההונאה היא מקצועם", אמר לפיד.

"חלקה השני של הדאגה מתייחס לצורך שלנו לרכוש מחדש את הקשבתו של העולם", אמר שר האוצר. "איבדנו את אוזנו של העולם, הוא לא מקשיב לנו. עלינו לדאוג שהוא יקשיב לנו, ובמקביל לשקם משהו מהאינטימיות שיש ביחסינו עם ארצות הברית. בכל זאת מדובר בהסכם ביניים של שישה חודשים. אנחנו צריכים שבסוף ששת החודשים האלה, יהיה הסכם שמבחינתנו אפשר יהיה לחיות איתו. לכן אנחנו צריכים לרכוש מחדש את הקשבתו ואהדתו של העולם ובזה נעסוק עכשיו".

שר הכלכלה נפתלי בנט: "קמנו הבוקר למציאות שבה בזנווה נחתם הסכם רע, רע מאד. ההסכם הרע שנחתם מעניק לאיראן בדיוק את מה שרצתה – גם הקלה משמעותית בסנקציות וגם שמירה על החלקים המשמעותיים ביותר בתכנית הגרעין שלה.

"אם בעוד חמש שנים תתפוצץ מזוודה גרעינית בניו יורק או מדריד, זה יהיה בגלל ההסכם שנחתם הבוקר. המערכה עוד ארוכה, ונמשיך לפעול בכל מימדי הפעולה. חשוב שיידע העולם: ישראל לא תהיה מחויבת להסכם שמסכן את קיומה".

יצחק (בוז'י) הרצוג: "על ישראל להתאים עצמה למצב החדש" (צילום: ציפי מנשה)
יצחק (בוז'י) הרצוג: "על ישראל להתאים עצמה למצב החדש" (צילום: ציפי מנשה)

תגובתו של היו"ר הנבחר של מפלגת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הייתה שונה לחלוטין ברוחה: "ההסכם שנחתם הלילה בין המעצמות לאיראן הוא עובדה קיימת ועל ישראל להתאים עצמה למצב החדש", אמר הרצוג. "יש ללמוד את ההסכם לפרטיו ויתכן שאף גלומה בו תפנית חיובית בסוף התהליך. המעצמות חיזקו מאוד את הפרטים שבהסכם אבל נותר סימן שאלה משמעותי לגבי סוף התהליך בעוד שישה חודשים וכאן טמונה חולשתו.

"בנושא זה הדאגה הישראלית היא מוצדקת", אומר הרצוג, "ולפיכך על נתניהו לעשות הכל כדי לתקן את הנזק שנגרם מהעימות הפומבי עם ארה״ב ולעשות כל מאמץ כדי לחזור למערכת יחסים אינטימית ושקטה עם הנשיא אובמה ויתר מנהיגי המעצמות כדי לוודא שתוצאתו הסופית של ההסכם בעוד חצי שנה תהיה הפסקת תכנית הגרעין האיראנית לחלוטין".

השר עמיר פרץ אמר במשדר "הבוקר הזה" של קול ישראל, כי ההסכם יוצר מצב חדש באזורנו, ומשנה את מנופי הלחץ שהופעלו עד כה נוכח ההתעצמות הגרעינית של איראן. לדבריו, "עלינו לפתח דרכי פעולה ולבחון כיצד אנחנו והקהילה הבין-לאומית מייצרים מנופים חדשים לאור המציאות החדשה". לדברי פרץ, יש לבדוק מה דרכי האכיפה והפיקוח בהסכם, ולהקים כח משימה מיוחד לששת החודשים הבאים כדי להשיג את המידע הנכון.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל: "ישראל היתה ותישאר תמיד תלויה בעצמה. ההסכם בזנוו׳ה מקדם היום את איראן לגרעין יותר מאי פעם והכל בחסות בינלאומית. באיראן הבוקר חוגגים על מה שהעולם כולו יבכה בעתיד".

יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין: "היום, יותר מתמיד אנחנו נאלצים להבין שאין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו. אמש נחתם הסכם רע שמותיר לאיראן להמשיך ולפתח את פצצת האטום שתסכן את מדינת ישראל והעולם כולו. לא ירחק היום בו שש המעצמות שחתמו על ההסכם המביש יבינו שטעו. 70 שנים אחרי הפשע הגדול בתולדות האנושות, לנו לא נותר אלא לקוות שההיסטוריה לא תחזור על עצמה".

ח"כ עומר בר-לב (העבודה), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר על הסכם הביניים עם איראן, כי צריך לבחון את ההישגים בהשוואה לאלטרנטיבה ולא בהשוואה לחלומו של ראש הממשלה שאינו מציאותי. "כשבוחנים את ההישגים כמו פירוק מאגר האורניום שהועשר ל-20%, צמצום מספר הצנטריפוגות, עצירת בנית מתקן המים הכבדים ובמקביל המשך הסנקציות על יצוא הנפט והבנקים האיראנים, לעומת אלטרנטיבה של תקיפה צבאית עתה, ברור שההסכם שהושג עדיף בהרבה. במקביל על ישראל להמשיך ולפעול בזירת המודיעין וההכנות הצבאיות כאילו לא נחתם הלילה הסכם. על ראש הממשלה כעת להפשיל שרוולים ולתקן את המערכה הדיפלומטית הכושלת שלנו עד כה ולהפוך לשחקן המעורב באופן קונסטרוקטיבי בשלב הבא בהסכם עם איראן. בד בבד, עלינו להמשיך לתחזק ולפתח את היכולת הצבאית הישראלית ולשים אותה על השולחן  במידה שאיראן תחרוג מההסכמים".

יושבת ראש סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד: "צ'מברליין אמר בערוב ימיו: אם רק היטלר לא היה משקר לי, הכל היה נראה אחרת. איראן, ממציאת משחק השחמט, עשתה שח למערב. ליידי אשטון וג'ון קרי מקלים את הסנקציות בלי לדרוש פירוק של צנטריפוגה אחת – איראן תוכל לייצר פצצה מתי שתחפוץ".

ההסכם שהושג משתרע על פני ארבעה עמודים והוא תקף למשך חצי שנה. במסגרתו התחייבה איראן להקפיא את פעילותה הגרעינית תמורת הקלה בעיצומים. איראן התחייבה שלא להעשיר אוראניום לדרגה של יותר מ-5%, לנטרל אורניום המועשר לדרגה של 20%, וכן לעצור את הפעילות במתקן באראק.

כמו כן אומרים במערב כי איראן הסכימה להפסיק את פעילות הסרכזות החדישות ולאפשר לפקחי האו"ם גישה למתקניה בנתנז ובפורדו. היא תקבל בתמורה הקלות בעיצומים שערכן הכלכלי נאמד בשבעה מיליארד דולרים, בהן גישה ליותר מארבעה מיליארד דולרים ממכירות נפט. בנוסף תקבל איראן הקלות בעיצומים על התעשיה הפטרוכימית שלה, על תעשיית הרכב ועל הגישה לזהב ולמתכות יקרות אחרות. המעצמות גם התחייבו שלא להוסיף עיצומים חדשים בתקופת ההסכם.

סעודיה הזהירה אמש כי אם המערב לא יסכל את תוכנית הגרעין של איראן היא לא תשב בחיבוק ידיים. שגריר סעודיה בלונדון, מוחמד בן עבדל עזיז, אמר בריאיון ל"טיימס" הבריטי כי אם לא יצליחו המעצמות לעצור את תוכנית הגרעין, הן ישאו בתוצאות של העסקה שרקחו עם האיראנים. השגריר הסעודי הדגיש כי מבחינת ארצו, כל האפשרויות עודן פתוחות כדי להתמודד עם סכנת הגרעין האיראני. הוא ציין כי המדיניות שהונהגה בעבר – לנקוט רגיעה עם איראן בכל הקשור לתכנית הגרעין שלה – לא צלחה, ולהערכתו היא גם לא תצליח בעתיד.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר לפנות בוקר כי ההסכם הוא צעד חשוב ראשון לקראת פתרון מקיף לסוגיית תכנית הגרעין של איראן, ומסכל את האפשרות שתשיג פצצה גרעינית. לדבריו, אם איראן לא תעמוד בהתחייבויותיה, תבטל ארצות הברית את ההקלות בעיצומים ותגביר את הלחץ עליה.

שר החוץ של ארצות הברית קרי, אמר בז'נבה כי ההסכם יקשה על איראן להשיג פצצה גרעינית, ישיב לאחור את תכנית הגרעין וישפר את ביטחונן של ישראל ושל בעלות ברית אחרות של וושינגטון. קרי ציין כי ארצות הברית אינה מסירה מעל השולחן את האיום בפעולה צבאית נגד איראן, אך הנשיא אובאמה סבור כי יש למצות תחילה את המהלכים הדיפלומטיים. קרי הדגיש כי ההסכם אינו מכיר בזכותה של איראן להעשיר אוראניום, גם אם הפרשנים אומרים אחרת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן