Skip to content

עולם הולך ונעלם

המחשבה הראשונה שעברה במוחי כשהודיעו על פטירתו של אריק אינשטיין היתה שהוא פשוט נשבר ביום בו קראו לחשוד בבעילת קטינות "זמר מפורסם". אין ולא היה יותר מפורסם מאריק אינשטיין, אין אדם בישראל שלא שמע אותו שר, אין רשימת נגינה ללא שירים שלו. אין בית ללא תקליט או דיסק שלו וכל ישראלי באשר הוא מפזם לעיתים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתחיל בגילוי נאות: אני מתעב מוזיקה מזרחית – עניין של טעם, הסלסולים מעוררים בי גועל – שוב עניין של טעם, הלבוש הצורה והטקס שמסביב – טעם כבר אמרנו ? המילים שלא ראויות את הדף עליהן הודפסו – תהרגו אותי אבל זה פשוט לא הטעם שלי. מקורה של המוזיקה המזרחית היא במדינות ערב, והפרדוקס החולני הוא שרוב חובבי המוזיקה המזרחי הינם ממשפחות שיצאו ממדינות ערב מצד אחד ומצד שני הם גזענים שונאי ערבים. אבל את התרבות הערבית לא היתה להם שום בעיה לאמץ. לי מעולם לא היתה בעיה לקבל ערבים לחיות איתם בשלום, אבל לא היה לי צורך לקחת מאיש את המוזיקה שלו אפילו לא בהשאלה. אני גדלתי על מוזיקה אחרת שנוצרה בישראל על ידי ישראלים. מוזיקה שתישאר לנצח אבל מחולליה נוטשים אותנו אחד אחד.

המחשבה הראשונה שעברה במוחי כשהודיעו על פטירתו של אריק אינשטיין היתה שהוא פשוט נשבר ביום בו קראו לחשוד בבעילת קטינות "זמר מפורסם". אין ולא היה יותר מפורסם מאריק אינשטיין, אין אדם בישראל שלא שמע אותו שר, אין רשימת נגינה ללא שירים שלו. אין בית ללא תקליט או דיסק שלו וכל ישראלי באשר הוא מפזם לעיתים שיר משיריו.

סמיכות מותו לפרשיית איל גולן מטרידה במיוחד: דור הנפילים הולך ומשאיר אותנו עם דור הנפלים, התרבות היפה שלנו הולכת ונמוגה והמפלצת המכוערת, המסחרית, תרבות של עולם אחר, עולה ורומסת כל דבר טוב. אחד אחד פורשים מאיתנו האיקונים התרבותיים עליהם גדלנו, אנחנו, הורינו, וילדינו, עם מותו של אינשטיין יתכן שילדיהם לא יכירו שום דבר מזה.

מעבר לעובדה שכמו כל ישראלי הכרתי את כל שיריו, החזקתי דיסקים ותקליטים משלו, שברשימת הנגינה שלי עשרות משיריו, אריק אינשטיין החזיק את החיבור ביני לבין הארץ, ביני לבין התרבות עליה גדלתי ועל ברכיה חונכתי. מותו הפך אותו לאגדה, אבל ריסק עוד חוליה בקשר של רבים מאיתנו הגולים, עם הארץ.

לאריק אינשטיין לא היה יחצ"ן סטייל רני רהב, לא מצב אפשרי בכלל, והתוצאה היא שבעשרים השנה האחרונות הלכו שיריו ונמוגו מגלי האתר, וקובעי דעת הקהל החליטו להאכיל אותנו בזבל אתני, להעלות אותנו כמו ברברים לרקוד על השולחנות להעמיס על אוזנינו את הסלסול המזרחי שצרם לרבים מאיתנו. וכל זאת על חשבון גיבורי התרבות שלנו, על חשבון המוזיקה שלכולנו היה קונצנזוס לגביה, אריק אינשטיין היה אשכנזי, לא באשמתו, אבל על שיריו גדלו גם דורות של ספרדיים בדיוק כמו יוסי בנאי הספרדי שדיבר אל כולם. ולמרות נידויו המשכנו לשמוע אותו כולנו באופן פרטי לכן לא שמנו לב למה שבאמת קורה. ולראיה אלפי האנשים שצבאו על ארונו ביום ארור זה.

העולם עליו גדלנו הולך ונעלם, התרבות שלנו הולכת ונמוגה ובמקומה מגיעה תרבות זרה, תרבות של עם אחר ממקום אחר. הוסיפו לזאת את תרבות הכסף ורמה של אולמי חתונות שנדחפת קדימה על ידי תאבי בצע ומערכת שלמה של שיקולים שהתרבות זרה להם. כל זאת על חשבון מה שהיה אותנטי שלנו. גם אם ילדינו ספגו את מה שהנחלנו להם הרי שנשאלת השאלה: מה יקבלו נכדינו?

אריק אינשטיין איננו יחיד בדורו אבל הוא מייצג משהו מיוחד הוא עבד עם עשרות כותבים ומלחינים והעביר הלאה את מילותיהם ומנגינותיהם הוא לא רק שר הוא תפקד כמפיץ כמעט דתי של המוזיקה והשירה הישראלית האותנטית. הוא הלך מאיתנו והשאיר חור ענק, והשאיר את הבמה לאיל גולן ודומיו ולגדודים של יחצ"נים של מוזיקה קלוקלת וזמרים חסרי כשרון. אריק איינשטיין חיבר את הישראלים נתן להם מכנה משותף בחייו ולצערינו גם במותו.

מותו הביא אלפים לכיכר, האם זה ישנה משהו לתרבות הדועכת שלנו? ספק רב, כי לצורך כך יאלצו רבים להשליך את מכשירי הטלויזיה שלהם, והללו רק קונים אותם גדולים יותר. אין כמו כוכב נולד ב-75 אינץ'. את העולם הזה אף אחד כבר לא ישנה…

 

9 Comments

  1. ענת, אלטנוילנד
    29 בנובמבר 2013 @ 22:28

    צריך לעשות סדר, טרמינולוגי, כדי להפסיק את המלחמה המטופשת הזאת. "מוזיקה מזרחית" היא הגדרה רחבה מאד, וכמו שאנחנו לא אומרים "מוזיקה מערבית" כדאי להתחיל, כמו עם אינטליגנטי, לנקוב בתת-קטגוריות.

    אני למשל מאד אוהבת מוזיקה ערבית. ומאד לא אוהבת מוזיקה מזרחית. ויש רבים כמותי. מוזיקה ערבית, משמע שנשענת על המוזיקה הערבית הקלאסית עם טוויסט של היוצר בן זמננו – דיקלה היא אולי הדוגמא הכי בולטת אצלנו.
    ומוזיקה מזרחית לא מחייבת סלסולים בהכרח, אגב.

    כשאמר מה שאמר יהורם גאון ויצאו עליו – הוא, הוא, שהוא ס"ט, סמל המזרחיות – היתה צריכה להיות שם רק מילה אחת שתפריד בין מי שממילא מבין מה הוא אמר ולמי שרק מחפש לצעוק.
    הוא וגם הכותב מעלה (לדעתי הצנועה) התכוונו למוזיקת פופ-מזרחית, שאכן שוטפת אותנו כמו מגיפה רעה.
    אני מתברווזת וסולדת מננסי אג'רם באותה מידה של סלידה מהפרצים למיניהם.

    אבל זה סגנון מוזיקלי שקיים ויש לו מאזינים ככל הנראה, וזכותו של כל אדם, בלי קשר למוצאו לא להעריך את המוזיקה הזו. פופ בהגדרתו לא מתיימר להיות איכותי.

    גולן הוא לא מהגרועים שבזמרי הפופ המזרחי אצלנו, אבל התרבות שהוא מוקף בה מגעילה מאד. והוא כפי הנראה גם אדם די מגעיל.
    אבל אסור לטעות ולהתייחס לכל הזמרים ה"ים תיכוניים" כמקשה אחת. יש ריקים מכל ששרים מוזיקה גרועה עם מילים איומות, ויש אחרים. למשל את שלומי סרנגה אני מאד מעריכה כזמר, שעשה דברים יותר מתוחכמים.

    מי שאוהב מוזיקת פופ פשטנית למילים עילגות, וזה מה שעושה לו שמח, בכיף, שיהיה לו לבריאות. אבל שלא יתקומם כשדנים במוזיקה הזו בפרמטרים של איכות.

    צריך לעשות איזשהו סדר בשיח הזה. כי זה מגוחך כמה אמוציות מיותרות הולכות לאיבוד רק בגלל ניסוח גורף ולא ספציפי.

  2. אנדריי בליצקי
    28 בנובמבר 2013 @ 17:06

    אריק איינשטיין היה זמר גדול ואומן ענק בחסד עליון.
    אבל תגיד לי, מי אתה בכלל שתלכלך על המוזיקה המזרחית? מה הבעיה שלך עם המוזיקה המזרחית?
    אני אשכנזי ואני אומר לך שאני אוהב גם מזרחית וגם את איינשטיין. אני שומע את שניהם.
    ואין לך שום זכות לדבר רע על המוזיקה המזרחית, כי זה מה שמצליח היום, זה מה שאני ועוד רבים אחרים אוהבים, זה ז'אנר מאוד דומיננטי בכל האירועים ובכל החתונות ואף במועדונים. המוזיקה המזרחית היא פסקול של לפחות 60 אחוז מהמדינה ולא רק יהודים אשכנזים ומזרחים אוהבים אותה, יש גם מלא ערבים ודרוזים ובדואים שאוהבים ויש גם ישראלים בארה"ב ובמדינות אחרות שאוהבים.
    ועוד משהו, כשאתה אומר "זמרים חסרי כישרון" אתה יוצא טיפש שלא מבין במוזיקה כלום.
    על תמיר גל שמעת? על אבי ביטר שמעת? על מושיק עפיה שמעת? על עמיר בניון שמעת? על אייל גולן שמעת? על זהבה בן שמעת? עידן יניב, מרגול, נסרין קדרי, איציק קלה, פאר טסי, יואב יצחק, ישי לוי? ועוד המון זמרים.
    זה זמרים שיש להם המון כישרון, שירים עם משמעות, ועובדה הם מצליחים ויש להם הרבה ביקוש, והם עושים מוזיקה מדהימה שמדברת לכל העם. אז תחשוב לפני שאתה כותב שטויות.
    אני ממליץ לך, תלך לפחות פעם אחת להופעה של זמר מזרחי או תראה קצת ערוץ 24 או ערוץ 25 ואז באמת תתחיל להבין במוזיקה.

    • עמית מנדלזון
      28 בנובמבר 2013 @ 19:42

      מצטער לא אוהב את זה, ושום דבר לא ישנה את זה שמעתי מספיק, אני לא מלכלך רק אומר שזה לא לטעמי

      • נעה שפיגל
        29 בנובמבר 2013 @ 10:00

        אם אבי ביטר ותמיר גל נחשבים לכישרון באומנות אז באמת שיאיר לפיד יכול להיות כבר שר אוצר. אה, אופס.

        • עמית מנדלזון
          29 בנובמבר 2013 @ 10:01

          זהירות נעה, לקחתי סיכון כשכתבתי את זה אבל אני כבר מזמן נחשב עוכר ישראל, אבל את עוד זכה ותמימה 🙂

    • יהודה דורנר
      29 בנובמבר 2013 @ 16:19

      מוזיקה טובה נבחנת לא על פי מוצאה, אלא על פי טיבה. אבי ביטר ומושיק עפיה הם לא מוזיקה. לא משהו שאפשר לכנות אותו אוניברסלי. זה לא עניין של טעם, ובזה אני קצת חולק על מנדלזון. על שרה אמנו אמר אברהם שהיתה "יפת מראה".. עניין של טעם, לא ? אז איך בכל זאת מכנים אותה כך ? מספרת הגמרא ששמה הראשון היה "יסכה" "שהכול סוכין ביופיה"… אמנות היא או "טובה" או "רעה" מה הקריטריון ? לא המוצא של הזמר, אלא החומרים עצמם. בז'אנר האוריינטלי יש מוזיקה טובה וגרועה. הרבה יותר גרועה מאשר טובה. מכל אלה שבליצקי לפניי הזכיר, אפשר למצוא אולי אחד שראוי לתואר "מוזיקאי טוב". חנוכה שמח !!

  3. חומי מגרלי
    27 בנובמבר 2013 @ 22:37

    חתיחת גזען ומתועב שכמוך!
    שלא תחשוב לרגע שאת מנאמניו של אריק איינשטין, לא בצניעותיו החכמת, לא באהבת חינם חושלת!
    אתה כולך אפס שרוכב על מות אדם שונה ממך שמחפש צומי!!
    שונא חינם אתה!
    לידיעה: מוסיקה מזרחית היא נחלת כל העדות בישראל, הן באשכנזים והן בספרדים. בכל השמחות המוסיקה המזרחית היא הדומיננטית.
    להבדיל ממך הספרדים ועדות המזרח אהבו מאוד את אריק ושיריו במקביל למוסיקה המזרחית, כיוון זו ישאליות האמיתית! ולא פלצנית, מתועבת וגזענית כמוך!
    בבקשה אל תצייץ יותר! זה לא בריא….

    • עמית מנדלזון
      27 בנובמבר 2013 @ 22:42

      כדאי שתקרא מה כתבתי ולא רק שתי שורות

    • רן
      8 בדצמבר 2013 @ 13:28

      לא גזען ולא מתועב ובאמת אין צורך להתלהם ולהשתמש ב 10 סימני קריאה…
      הצדק איתו רוב המוזיקה המזרחית ירודה\רדודה, משעממת -ושלא נדבר על אוצר מילים של ילד בן שנתיים .
      אולי זו ישראל האמיתית כדבריך – אני לא כל כך בטוח שכולנו פרחים, מרעישים בכח, ווולגרים – יתכן שנסחפנו אחרי חתונות וארועים שמזכירים את סיגנון בני דודינו ,אבל אין ספק שמי שצריך צומי זה אתה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן