Skip to content

עיריית אילת מצהירה: הושלם פינוי הטיילת

רצף טיילות מטאבה ועד עקבה, מסלול לרוכבי אופניים, טיילת פתוחה ורחבה ושוק מוסדר, יפה, נקי ומגוון – כל זאת מבטיח ראש עיריית אילת עם פינויה של הטיילת מדוכני הרוכלות שמילאו אותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הטיילת באילת לאחר הפינוי. נמנע פינוי בכוח
הטיילת באילת לאחר הפינוי. נמנע פינוי בכוח

עשור של התנהלות משפטית, שהחלה בתביעה שהגישה מדינת ישראל כנגד הרוכלים בטיילת וכנגד עיריית אילת, הסתיים היום (ג') עם השלמת פינוי הדוכנים הלא חוקיים בטיילת. לאחר שלאורך השנים פונו מרבית הרוכלים (כ-140 מתוך כ-210) ורגע לפני שהדוכנים הנותרים מפונים בכוח, הסכימו הרוכלים להתפנות באופן עצמאי, בסיוע פקחי רשות מקרקעי ישראל ובסיוע עיריית אילת, שהעמידה לרשות הרוכלים משאיות, כלים כבדים, מכולות ועובדי תחזוקה של העירייה שסייעו בפירוק הדוכנים.

במסגרת המבצע, שנמשך שלושה ימים וכלל הפעלתם של מפקחים, פועלים, שוטרים ומפעילי ציוד מכני הנדסי, נותקו 72 מבני הדוכנים הבלתי חוקיים מחיבורי החשמל, המים, הגז והביוב – שרובם היו בלתי חוקיים והיוו סכנה בטיחותית. המבנים שנבנו מברזל נהרסו באמצעות ציוד מכני הנדסי, וההריסות פונו. לצד הסיוע פעלה סיירת התיירות בעירייה ממוצאי שבת ועד היום, בשלוש משמרות, על מנת לפקח, להאיץ ולתמוך בכל הליך הפינוי ובה בעת לשמור על ביטחונם ובטיחותם של הנופשים בטיילת וסביבתה. כעת פועלים צוותים של עיריית אילת וקבלני העירייה, על מנת לנקות ולהסדיר מחדש את הטיילת בייעודה המקורי: שטח ציבורי אשר שייך לתושבי אילת ולאלפי התיירים הפוקדים את העיר.

ישראל סקופ, מנהל החטיבה לשמירת קרקע ברשות מקרקעי ישראל, אמר: "אנחנו עוזבים היום את אילת לאחר שהחזרנו לציבור את השטח שנגזל ממנו. אין ספק כי מדובר בניצחון שלטון החוק – בסופו של דבר בית המשפט אמר את דברו והפסיקה שנכנסה לתוקף נאכפה והפכה בידינו לעובדה קיימת. סיומה המוצלח של הפרשה הזאת צריך להוות מסר ברור לעברייני הקרקע המשתלטים על קרקעות הציבור: ישראל היא מדינת חוק, ומפקחי רשות מקרקעי ישראל ערוכים ומוכנים למלא את תפקידם בשמירה על קרקעות הציבור, בין אם באילת או בקרית שמונה".

ניצב יורם הלוי, מפקד המחוז הדרומי של משטרת ישראל, בירך על הפינוי מרצון: "ההסכמה בסופו של דבר על פינוי עצמאי חסכה מיליוני שקלים למשלם המיסים, ומאות שוטרים שהיו אמורים לעסוק בפינוי, התפנו למשימות אחרות בלחימה בפשיעה".

עתה משפונתה הטיילת, החלה העירייה לפעול לטובת הכשרת שוק הרוכלים התיירותי, שיוקם במגרש 40 בסמוך לבית הגשר, בו יופעל שוק רוכלים מזמין ונעים, כיאה לעיר תיירות מובילה. השוק החדש יכלול 59 דוכנים, אותם יפעילו רוכלים שזהותם נקבעה ע"י ועדה בלתי תלויה בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, ביניהם חלק מהרוכלים הפועלים כיום על הטיילת. בחודש הקרוב יוזמנו הרוכלים שנבחרו לחתום על חוזים להפעלת הדוכנים והשאיפה היא, כי השוק החדש ייפתח כבר בינואר 2014. ראוי לציין, כי השוק יכלול דוכנים אחידים והוא יופעל בהפעלה אישית בלבד, תוך התקשרות לשלוש שנים.

דוכני הרוכלים בטיילת באילת, לפני הפינוי. תם עשור של מאבקים
דוכני הרוכלים בטיילת באילת, לפני הפינוי. תם עשור של מאבקים

העיריה מבטיחה לעזור לבעלי הדוכנים שפונו

לצד סיוע וליווי שיינתנו לרוכלים המפונים באמצעות ועדה מיוחדת שהקים לטובת העניין ראש העירייה ואשר תכלול גורמים מהאגף לשירותים חברתיים ואגף הצעירים בעירייה, המרכז לטיפוח יזמות (מ.ט.י) ושירות התעסוקה, תבחן העירייה מוקדי השמה נוספים, בהם תינתן העדפה לרוכלים שפונו מהטיילת, דוגמת השוק העירוני ושוק אמנים, שתיזום העירייה.

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בירך את הרוכלים על הפינוי השקט וחזר על הבטחתו, כי העירייה תעשה ככל שביכולתה, על מנת לסייע לכל בעלי הדוכנים שפונו: "אני שמח שהרוכלים האחרונים שעדיין נותרו בטיילת הבינו גם הם, כי פינויה הינו כורח המציאות וכי מדובר בטובת העיר. מדובר עבור חלק מהרוכלים ברגע לא פשוט ולכן הבהרנו לכל אורך הדרך, כי למרות המאבק המר שנוהל כנגד הפינוי, עיריית אילת תדאג להם לאחריו ככל שנוכל", ציין ראש העירייה והוסיף: "בימים הקרובים נמשיך בעבודות מקיפות לשיקום השטח, ניקיונו והסדרתו מחדש. לצד השבת הטיילת ליעודה המקורי וחשיפת הנוף הטבעי והקסום של ים סוף, אשר נגרע לאורך שנים מהציבור בשל הדוכנים הלא חוקיים, יש בכוונתנו לחנוך שביל הליכה מטאבה ועד עקבה ולהכשיר גם מסלול לרוכבי אופניים. מי שיבקר באילת בחודשים הקרובים, יוכל כבר ליהנות משתי האטרקציות החדשות ישנות- טיילת פתוחה ורחבה ושוק מוסדר, יפה, נקי ומגוון".

לטובת שדרוג הטיילת, שכרה העירייה את שירותיו של אדריכל הנוף חורחה זלצברג, אשר תכנן את הטיילת הצפונית, ששודרגה לא מכבר, מחוף קיסוסקי ועד למרכז פנינת אילת. הכוונה היא ליצור רצף טיילות מטאבה ועד עקבה, לטובת תושבי העיר אילת והמוני התיירים הפוקדים אותה.

[related-posts title="כתבה קודמת על המאבק בבסטות באילת"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן