Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 29.11.2013

כסף וצביעות, סיפורים קצרים יוצאי דופן ואשה אחת אחת מרשימה במיוחד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית השמחה / אידית וורטון  נדמה שוורטון היא אחת מאותן סופרות שהרלוונטיות שלהן לא תאבד לעולם. המעמדות החברתיים, הפערים הלא הגיוניים ביניהם והצביעות הנדרשת על מנת להתקדם אל המעמדות הנחשבים, אלו הנושאים שהעסיקו אותה בכתיבתה אך גם מחוצה להם. וורטון נודעה בפעילות החברתית הענפה שלה, בעיקר בסיוע לפליטים, חסרי בית וחסרי תעסוקה בתקופת מלחמת העולם הראשונה. לילי בארט, צעירה אמריקאית יפהפייה שהוריה איבדו את כל רכושם ברגע מועברת לחסותה של קרובת משפחה. על אף שהיא יודעת שעל מנת להישאר חלק מהחברה הגבוהה היא תהיה חייבת למצוא לעצמה בעל עשיר ומיוחס, ליבה לא מאפשר לה את הצביעות הדרושה לשם כך. בית השמחה הוא אחד הרומנים המוקדמים של אדית וורטון וזה שהקנה לה את מעמדה בין גדולי הספרות האמריקאית של תקופתה.

בית השמחה מאת אידית וורטון, הוצאת כתר, תרגמה מאנגלית: עידית שורר, 382 עמ'

עשרה בדצמבר / ג'ורג' סונדרס  אחד השמות המדוברים ביותר בספרות האמריקאית העכשווית ורק אנחנו עדיין לא שמענו עליו.       ספרו השישי, כמו רוב קודמיו, גם הוא אסופת סיפורים קצרים וגם עליו מורעפים שבחים אין קץ. הניו-יורק טיימס כתב עליו שמדובר בספר הטוב ביותר שתקראו השנה והטיים בחר בו לאחד ממאה האנשים המשפיעים בעולם. בין היתר נימק המגזין את בחירתו בכך שמדובר בכותב הסיפורים הקצרים הטוב ביותר בשפה האנגלית. אז בשעה טובה, סונדרס יכול להתחיל להשפיע גם על קוראי עברית.

עבור כל מי שמעריך באמת סיפורים קצרים מדובר בבשורה נהדרת בעיקר כי עוד לפני שמחליטים אם אוהבים את סונדרס יותר או פחות קל להבחין שמדובר בדבר מעט שונה. אולי אפילו יותר ממעט.

עשרה בדצמבר מאת ג'ורג' סונדרס, הוצאת כתר, תרגם מאנגלית: אמיר צוקרמן, 224 עמ'

פורצת הדרך מעג'מי / נדיה חילו  סיפורה האישי של מי שכיהנה כחברת הכנסת הערביה השניה בסך הכל (והנוצרית הראשונה) הוא סיפור רחב הרבה יותר. חילו, אחת הלוחמות החברתיות המשמעותיות ביותר בחברה הערבית-ישראלית מביאה דרך סיפור משפחתה, מהוותיקות במשפחות הערביות של יפו את ההיסטוריה הפלסטינית ישראלית בשנים שלפני קום המדינה.

מעטים הספרים שהביאו מיד ראשונה, מעיניים ערביות, בעברית, את הקונפליקט הכל כך מורכב של ערביי ישראל ומספר לישראלים על תקופת טרום הקמת המדינה. על אף תמונת העבר הלא פשוטה שמשרטטת חילו נדמה שלרגעים קל להידבק ברוחה האופטימית השורה על לא מעט חלקים מן הספר הראוי הזה.

פורצת הדרך מעג'מי מאת נדיה חילו, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 167 עמ'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן