Skip to content

300 מיליארד דולר: תרומת האינטרנט לכלכלת אפריקה

זהו הסכום שיתווסף לתוצר המקומי הגולמי של היבשת בעוד עשר שנים. עם מיליארד בני אדם שחיים באפריקה, ועם פתיחות הולכת וגדלה למערב, מי צריך מיליארד סינים כדי להצליח?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנתון מגיע מחברת הייעוץ האסטרטגי הבינלאומי מקינזי, הטוענים כי ה-iGDP, התוצר המקומי הגולמי האינטרנטי, יתרום לתוצר המקומי הגולמי של כלכלת יבשת אפריקה, סכום של כ-300 מיליארד דולר בשנת 2025.

במונחים כלכליים, אפריקה רחוקה מהפוטנציאל האמיתי שלה. כיום, מתוך אוכלוסיה של מיליארד בני אדם, רק 16% – כ-167 מיליון בני אדם, גולשים ברשת האינטרנט. 67 מיליון משתמשים בטלפונים חכמים, 51.6 מיליון משתמשים ברשת החברתית פייסבוק. תרומת ה-iGDP עומדת כיום רק על 18 מיליארד דולר בלבד.

האינטרנט עשוי לעודד את כלכלת אפריקה (צילום: ויקימדיה)
האינטרנט עשוי לעודד את כלכלת אפריקה (צילום: ויקימדיה)

מונח ה-iGDP, שהומצא על ידי מקינזי, בא כדי לבחון את התרומה של רשת האינטרנט כחלק יחסי מתוך התוצר המקומי הגולמי ה-GDP. בדומה ל-GDP, ה-iGDP לוקח בחשבון את כל הפעילויות הקשורות ברשת האינטרנט ושירותיו: צריכה פרטית, הוצאה ציבורית, השקעה פרטית ומאזן מסחרי.

מדינות אפריקה שרשת האינטרנט תורמת הכי הרבה לכלכלתן

סנגל עומדת בראש עם iGDP, שעומד על 3.3%, וקניה עם iGDP של 2.9%. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את אתיופיה עם 0.6% ואנגולה עם 0.5%. רק לשם השווא,ה iGDP של הודו וגרמניה עומד על 3.2% ושל צרפת על 3.1%.

השימוש באינטרנט במדינות העולם, אפריקה בצבעים בהירים (ויקימדיה)
השימוש באינטרנט במדינות העולם, אפריקה בצבעים בהירים (ויקימדיה)

בהשוואה לכלכלות המפותחות, ה-iGDP של אפריקה עומד על 1.1% ואילו של השווקים המפותחים על 3.7%. ה-iGDP של השווקים המתעוררים עומד רק על 1.9%.

ב-14 המדינות שמקינזי בדקה, ה-iGDP נופל יחסית לשווקים מתעוררים ומתפתחים אחרים. מצד אחר, מי שיער לעצמו שעד לפני שנים ספורות מדינות רבות באפריקה שידעו מלחמות אזרחים עקובות מדם, יהפכו אט אט לחלק מיבשת טכנולוגית.

במקינזי מעריכים כי בשנת 2025 מספר המשתמשים יעמוד על כ-600 מיליון משתמשים, 50% מכלל האוכלוסייה. 360 מיליון בני אדם ישתמשו בטלפונים חכמים. הערכות האופטימיות עומדות על תרומה לכלכלת אפריקה שתעמוד על 75 מיליארד דולר ממסחר אלקטרוני ותרומה של 300 מיליארד דולר לכלכלה.

הגאות וההשפעה הכלכלית החזקה שתהיה לרשת האינטרנט על התוצר המקומי הגולמי של אפריקה תלויות בשינוי הכלכלי שעוברת אפריקה זה עשור.

ראשית, אפריקה הופכת יותר ויותר לתלויה ברשת האינטרנט והסלולר. כיום יותר תשתיות של רשתות סלולר ואינטרנט מוקמות באפריקה ומאפשרות להמוני אזרחים גישה לרשת.

הכנסה פנויה של אזרחי אפריקה

הסיבה השנייה תלויה בהכנסה הפנויה של אזרחי היבשת. ליותר אזרחים קיימת הכנסה פנויה אשר הולכת וגדלה, ולכן יותר אנשים מחפשים דרכים חדשות לצרוך יותר מוצרים. האינטרנט נותן את האפשרות הזאת. יותר תושבים החיים באזורים אורבאניים הם בעלי טלפונים חכמים ובעלי מכשירים עם גישה לרשת, נתון המאפשר לרבים לרכוש מוצרים מקוונים. זהו לא רק תהליך אלא גם מדיניות.

מדינות כמו רואנדה מרוקו ואלג'יריה מתכננות להרחיב את הגישה לאינטרנט מהיר ליותר אזרחים במדינותיהן. הסיבה לכך פשוטה: מחקר שנעשה על ידי מקינזי, הראה כי הרחבת הגישה לרשת ליותר חלקים באוכלוסיה מתואמת חיובית עם תוצר מקומי גולמי לנפש.

כלכלת האינטרנט של אפריקה נמצאת רק בחיתוליה

אפריקה פתוחה יותר למערב וחלק ניכר מהאוכלוסייה היא צעירה ומשכילה. העובדה הזו והעובדה שיותר תשתיות מתאימות נבנות כדי להכניס מספר גדול של תושבים לרשת האינטרנט, הופכות את היבשת לקרקע פורייה לחברות בינלאומיות וחברות הזנק לבוא ולהשקיע כפי שכיום רבות עושות.

יכול להיות שחברות מקומיות לא יוכלו להתמודד עם שטף המידע שיזרום מחוץ לאפריקה ויביא לקריסתן. תסריט שכזה ינבע בעיקר בגלל העדר ידע טכנולוגי.

אך לא משנה מה תהיה התוצאה חברות בינלאומיות רבות יזדקקו לעזרתם של צעירים משכילים אפריקנים רבים, כדי להצליח ולחדור לשוק המתעורר הגדול בעולם שרק ילך ויצמח. כמובן שבדומה למקומות רבים בעולם שחוו צמיחה מסחררת כמו סין והודו, צמיחה גבוהה באפריקה לא עתידה להתרחש לנצח.

אפריקה תצטרך לדעת כיצד לתרגם את הצמיחה הגדולה ליציבות כלכלית שתמשך לאורך זמן. יתר על כן, היא תצטרך לדעת כיצד לגרום לצמיחה ולפוטנציאל האדירים של כלכלת האינטרנט לזלוג לתעשיות אחרות.

הצלחה בענף אחר עלולה לגרור כניסה של מטבע זר לתוך אפריקה ועמו להתחזקות מטבעות רבים ביבשת. התחזקות זו תתכן ותחליש תעשיות רבות אחרות, ועמה את היכולת שלהן להתמודד ולהתחרות עם תעשיות זרות. לכלכלנים רבים מצפה עבודה רבה, למצוא את דרך המלך בין צמיחה גבוהה בתעשיית האינטרנט לבין צמיחתן של תעשיות רבות אחרות, תוך שמירה על יציבות הכלכלה האפריקנית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן