Skip to content

"הכנסת לא תוכל להמשיך בלי יו"ר בוועדת החוץ והביטחון"

כך הודיע יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, לראש הממשלה - לפני יציאתו לרומא. הכנסת דנה היום במצב שבו עדיין לא נבחר יו"ר לוועדה, מאז זוכה אביגדור ליברמן במשפטו וחזר למשרד החוץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הודעתי לראש הממשלה לפני נסיעתו, שהכנסת לא תוכל להמשיך במצב הנוכחי, בלי יו"ר לוועדת החוץ והביטחון". כך אמר היום יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בדיון שנערך במליאת הכנסת, בנושא אי מינוי יו"ר לוועדת חוץ וביטחון. ח"כ אדלשטיין הדגיש כי מינוי יו"ר לוועדה זו חיוני הן להמשך עבודתה השוטפת של הכנסת והן למצבי חירום שעלולים להתרחש.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין: "הכנסת לא תוכל להמשיך כך" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין: "הכנסת לא תוכל להמשיך כך" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

מאז זוכה במשפטו אביגדור ליברמן, היו"ר הקודם של הוועדה – ומאז שחזר למשרד החוץ – אין יושב ראש לוועדת החוץ והביטחון – ואת הדיון בנושא זה יזמו ח"כ  איתן כבל (העבודה) וח"כ ניצן הורוביץ. "ליקוי שחייב לבוא על פתרונו – זו מילה מכובסת", אמר ח"כ כבל. "זה חייב להיעשות מיד. חס וחלילה אם נדרשת  פעולה כזו או אחרת שתדרוש כינוס ועדה, אנחנו מוצאים את עצמנו ללא ועדה. צריך לחשוב ברצינות על תיקון שיו"ר הכנסת ייכנס בנסיבות כאלה לנעלי יו"ר הוועדה. כמי שבאמת לא אוהב את התערבות הכנסת במקום הממשלה, אני נזהר שלא להתערב במי יהיה היו"ר – כי זו חרב שעלולה להתהפך לכיווננו. אך יחד עם זאת אי אפשר לתת לסאגה הזו להמשיך. מציע להציב אולטימטום תוך שבוע או כמה שיו"ר הכנסת יחליט, שאם לא יבוא פתרון – הכנסת תתערב".

ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "שום נר ריחני לא יוכל לפוגג את הריח הרע שמפיצה הממשלה בהתנהלותה. אי מינוי יו"ר לוועדה, מבטא את ההתנהלות הקלוקלת של הממשלה בחזיתות השונות".

אולטימטום של שבוע. ח"כ איתן כבל (צילום: דן בר דוב)
אולטימטום של שבוע. ח"כ איתן כבל (צילום: דן בר דוב)

ח"כ ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד-ביתנו): "נוצר רושם בציבור לפיו יש אפשרות שהממשלה לא רוצה שתהיה ועדת חוץ וביטחון מסודרת, שלא תצטרך לתת תשובות לשאלות". הוא פנה ליו"ר הכנסת אדלשטיין, "אני יודע שהייעוץ המשפטי קובע שאין בסמכותך לחייב את הממשלה לעשות את המוטל עליה. לא יכול להיות מצב שכנסת ישראל תתנהל כשאין ועדה המחויבת בעניינים יומיומיים לא רק לפקח אלא גם לאשר לצה"ל את תקציב הביטחון. זה מחייב אותנו לבוא לממשלה לדרוש שתמצא פתרון להתנהלות הוועדה".

"נוצר רושם שהממשלה לא רוצה שתהיה ועדת חוץ וביטחון מסודרת". ח"כ רובי ריבלין (צילום: ציפי מנשה)
"נוצר רושם שהממשלה לא רוצה שתהיה ועדת חוץ וביטחון מסודרת". ח"כ רובי ריבלין (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ מאיר שטרית (התנועה) השמיע עמדה נוספת: "תומך בדברי ריבלין. 32 שנה שאני בכנסת ואיני זוכר מצב כזה שלא היה יו"ר לוועדה. גם בכנסת הקודמת דאגו שהיו"ר יוחלף באותו היום שסיים תפקידו. המצב חמור והוויכוח בין יש עתיד לליכוד, הוא דבר פתיר שיש להכריע בו". הוא קרא לראש הממשלה "להכריע" והציע ליו"ר הכנסת לכנס את הוועדה ולבחור יו"ר זמני לוועדה".

עוד לפני הדיון דרש ח"כ עומר בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון, מיו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי להביא באופן מיידי לבחירת יו"ר ועדת חוץ וביטחון ולכנס דיון במשט הצפוי ביום שישי הקרוב מעזה. במכתב שהוציא בנושא לח"כ הנגבי ושנשלח גם לכלל חברי הוועדה וליו"ר הכנסת, טען בר-לב כי המצב של אי כינוס הועדה זה קרוב לחודש ימים אינו סביר."אי כינוס הועדה הוא פריבילגיה שלא יכולה להשתמר בידינו. שווה בנפשך, מצב בו מתרחש אירוע ביטחוני שיש לתת עליו את הדעת או שמא מתקבלת החלטה צבאית שמחייבת את המחוקק לעמוד על טיבה. במציאות הביטחונית בה נמצאת ישראל, תרחישים אלו אינם בלתי אפשריים.

דורש לכנס את ועדת החוץ והביטחון. ח"כ עומר בר-לב (צילום: ציפי מנשה)
דורש לכנס את ועדת החוץ והביטחון. ח"כ עומר בר-לב (צילום: ציפי מנשה)

"רק היום, נחשפתי בעיתון לכך שעשרות פעילים מעזה ומחו"ל צפויים לצאת למשט מכיוון עזה לעבר כלי השיט של חיל הים", כתב ח"כ בר-לב. "אין זה סביר שמידע כזה נגלה לחברי הוועדה דרך העיתונות וחובה במקרה מעין זה, לכנס את הוועדה".

בר-לב אף הוסיף: "יש טעם לפגם בהתנהלות הממשלה והכנסת וכאשר מדובר על ועדה בעלת אחריות כבירה כמו ועדת החוץ והביטחון, אני חושב שצריך להיעשות בדק בית ולבחון כיצד ניתן למנוע הישנות של מקרים כאלו בעתיד על ידי מינוי יו"ר זמני או הארכת כהונת היו"ר עד למציאת מחליף".

במכתב נוסף, ביקש הבוקר בר-לב לכנס את ועדת החוץ והביטחון לדון במשט הצפוי להיערך מעזה ובהיערכות מערכת הביטחון אליו והפקת הלקחים שנעשתה מהטיפול במשט המרמרה.

גם התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לראש הממשלה, בנימין נתניהו וליו"ר ועדת הכנסת, חה"כ צחי הנגבי בדרישה למנות יו"ר לוועדה. התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה, כי תפקידה של הוועדה הוא לפקח ולבקר את מדיניות הממשלה בכל הנוגע למדיניות החוץ, לכוחות הביטחון ולביטחון המדינה: "לא ניתן להכביר מילים בצורך הבוער בקיומן של ישיבות סדירות ותפקודה של הוועדה במדינה כשלנו. ובוודאי שלא מתקבלת על הדעת העובדה כי הוועדה משותקת מכל פעילות מזה כחודש ימים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן