Skip to content

רשות המסים תפסה עשרות מעלימי מס ביישובי הצפון

במבצע נגבו מחייבים יותר מ-33 מיליון שקל. קבלן מיפיע הסביר, כי אינו מדווח למס הכנסה מפני שהוא נמצא בפשיטת רגל. בעלת חנות תכשיטים מבית שאן טענה: "אני סובלת ממחלת השכחה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות עובדי רשות המסים פשטו בשבועיים שחלפו על עסקים בצפון הארץ, במבצע חוצה מחוזות שניהל ניסן משה, פקיד שומה נצרת. מתוך כ-700 ביקורות, נמצא כי בכ-14% מהעסקים בעלי העסק לא רשמו הכנסות, כאשר באזורים מסויימים האחוז היה גבוה יותר משמעותית. במשך המבצע נגבו מחייבים יותר מ-33 מיליון שקל.

מבדרי מס הכנסה בביקורת בשוק הפתוח בנצרת. צילום: רשות המסים
מבדרי מס הכנסה בביקורת בשוק הפתוח בנצרת. צילום: רשות המסים

בכל תחום אפשרי

הביקורות בוצעו כמעט בכל תחום עיסוק אפשרי, אך דגש מיוחד הושם על ענף הבנייה – שם אכן נמצאו מקרים רבים של עבירות מס בהיקפים גדולים. כך, למשל, במהלך ביקורות שביצעו מבקרי פקיד שומה צפת, נמצא קבלן עבודות צבע ממג'דל שמס מבצע עבודות צבע ביישוב בית הלל בשווי 12 אלף שקל. בבדיקה התגלה, כי הוא ביצע עבודה נוספת ללקוח אחר מאותו ישוב בסכום של 15 אלף שקל ושאין לו תיק במס הכנסה והוא אינו מנהל ספרי חשבונות; אך מה שהפתיע את הבודקים המנוסים הייתה תשובתו לשאלה, שחזרה על עצמה בקרב קבלנים, מדוע אין לו תיק ברשות וספרי חשבונות?: "אני עדיין בודק האם זה משתלם לי".

הגדיל לעשות קבלן אחר מכפר יפיע, שנמצא על ידי מבקרי פקיד שומה עפולה, בעודו מבצע עבודות בנייה ביישוב גבעת האלה. מתשאול בעל המבנה ובדיקת החוזה ביניהם התברר, כי הוא קיבל תמורה העבודה 392 אלף שקל, שלא היו לו תיק ברשות או ספרי הנהלת חשבונות אך חוצפתו הייתה כפולה – הוא הסביר שאינו יכול לפתוח תיק במס הכנסה מפני שהוא נמצא בפשיטת רגל.

מבקרי פקיד שומה טבריה מצאו גם הם בעל עסק לעבודות גינון מכפר כמא שפשט רגל בעבר כאשר ניהל חברה בתחום הגינון, אך זה לא הפריע לו להמשיך לעבוד עצמאית בעבודות גינון ללא דיווח למס הכנסה.

מתוך העסקים שבהם נמצאו ליקויים חמורים, הסתיימה במהירות חקירתם של שני בעלי עסקים שכבר נעצרו על ידי פקיד שומה חקירות חיפה והצפון: במהלך מבצע סרבני דוחות נעצר אלון אמנון, בן 33 מגבעת שמואל, מנהל ובעלים של חברת ש.א. קוסמטיקה, שלא הגיש דוחות שנתיים בשנים 2011-2012, בהן הכנסות החברה שלו עמדו על יותר מ-20.7 מיליון שקל. בעל העסק השני הוא אשר דרעי, בן 47 מנשר, שנמצא מוכר דברי מאפה מרכבו בשוק הפתוח בנצרת עלית. המבקרים מפקיד שומה נצרת ביצעו קניית ביקורת אצלו שלא נרשמה וכאשר הזדהו, סירב דרעי לשתף פעולה. בעזרת עובדי יחידת החקירות הוא זוהה והתברר, כי הוא עובד בשווקים הפתוחים מזה כמה שנים, ללא תיק במס הכנסה ואינו מנהל ספרים. מבדיקה מול ספקים המוכרים לו דברי מאפה התברר, כי מאז 2008 הוא רכש דברי מאפה בסכומים של כ-4 מיליון שקלים, שאותם מכר במחיר גבוה מכך ומעולם לא שילם על כך מסים. כאמור, דרעי נעצר ושוחרר בערבות להמשך חקירה בעניינו.

תירוצים יצירתיים

תירוצים יצירתיים לא חסרו גם הפעם: בעלת עסק לתכשיטים ותיקים מבית שאן טענה שלא רשמה קניית ביקורת סמויה כי היא סובלת ממחלת השכחה, טענה דומה לזו של בעל עסק לצילום מחצור הגלילית שאמר: "אני עובד לבד ולפעמים אני שוכח כמה כסף קיבלתי". גם עובדי פקיד שומה צפת נתקלו בהסברים מעניינים: כאשר הזדהו במשרדו של רופא שיניים מקריית שמונה, הבחינו בו מזדרז להשליך מסמכים לפח. המבקרים התעקשו לקבל את כרטיס המטופל והניירת העסקית שהייתה צמודה לכרטיס, וכך התברר כי "הרופא הטוב", לא רשם תשלומים בסכום של 10,000 שקל. ההסבר? "הלקוח הוא בן הזוג של האסיסטנטית ועדיין לא סוכם איך נתחשבן איתו".

בכפרים וביישובים שנבדקו על ידי מבקרי פקיד שומה נצרת נמצא אחוז גבוה במיוחד של מעלימי הכנסה – 39% מבעלי העסקים שנבדקו. בעל חנות לחומרי בניין מכאבול הסביר את אי רישום קניית הביקורת הסמויה בסך 50 שקל בכך ש"בטעות" רשם 5 שקלים והשמיט את האפס.

משה אשר: מס אמת – מגביר השוויון בנטל

מנהל רשות המסים, משה אשר: "המבצע התבצע כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת ההנחייה למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה. אין סיבה שאזרחים שומרי חוק ייאלצו לשאת בנטל כלכלי כבד יותר בשעה שאחרים בוחרים לעבור על החוק. אנו פועלים במטרה לגבות מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל – שהוא ראוי גם בתחום המס".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן