Skip to content

משחקים למען שינוי – Games For Change

השבוע התקיים כנס "משחקים למען שינוי" - הכנס הראשון בישראל שהוקדש למשחקים שמטרתם לגרום לשינויים חברתיים, אזרחיים וחינוכיים. יולה זובריצקי ביקרה בכנס המקצועי ובפסטיבל שליווה אותו והביאה רשמים ותמונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכנס, שאורגן על-ידי חברת "אינטרסקול" ועמותת "Games for Change", השתתפו חברות מובילות מהתעשייה המקומית והגלובלית. הדגש בכנס היה על משחקים כמקדמי חינוך. מטרתם של המארגנים הייתה לעודד ילדים ובני נוער ליצור ולהשתמש במוצרי מחשב דיגיטליים למטרות חינוכיות, תוך הכרה בכוח עולם המשחקים הדיגיטלי ככלי לשינוי חברתי.

בפועל העבודה רבה, שכן כלי הלימוד בבתי הספר של היום רחוקים מהטכנולוגיה והיכולות של המשחקים שבהם הילדים משחקים בבית. כך נוצר מצב שחלק מהתלמידים משועממים ובמקביל – המורים והמחנכים לא עושים שימוש בכלים טכנולוגיים העומדים לרשותם על מנת להפוך את הלימודים לחווייתיים יותר. הטכנולוגיה העכשווית ועולם המשחקים מאפשרים להעביר חומרי לימוד בצורה יעילה יותר, אולם היא נעצרת בכניסה לכיתות הלימוד.

מתוך מצגת של יעל חקשוריאן, צילום:יולה זובריצקי
מתוך מצגת של יעל חקשוריאן. צילום:יולה זובריצקי

שמחתי לגלות, שבחלק מבתי הספר בישראל כבר מיישמים תוכנית כזו. יעל חקשוריאן, מפתחת התוכנית "משחקולוגיה למחוננים", הסבירה את היכולות הנוספות והיתרונות בלימוד דרך משחק: יותר חוויה – כי יש משוב כל הזמן; במשחק יש תמיד הזדמנות נוספת ותמיד אפשר להשתפר; אפשר לבחור זהויות; וזוהי פעילות מתוגמלת. במשחק ניתן להתייחס אל המיוחד והשונה ולתכנן את המשחק באופן שלוקח בחשבון את השוני בין השחקנים (הישגי, חוקר, חברתי ועוד).

ולמה שלא ניקח את זה צעד קדימה? לדוגמה, נשלב גם תקשורת בין ילדים עם מוגבלויות. זה הכל עניין של חשיבה ותכנון מאחורי המשחק.

בנימין פיינשטיין נשיא Games For Change Israel ומייסד "אינטרסקול ישראל". צילום: יולה זובריצקי
בנימין פיינשטיין נשיא Games For Change Israel ומייסד "אינטרסקול ישראל". צילום: יולה זובריצקי

אסי בורק, נשיא "Games For Change" העולמית (בקיצור "G4C"), הצטרף אל משתתפי הכנס באמצעות "סקייפ", על מנת לספר על החזון של עמותת  "Games For Change" ועל יישומו. לדברי בורק, הכנס בישראל הוא רק ההתחלה. הוא כולו תקווה שבעתיד הקרוב התחום יתפתח ויהיה חלק אינטגרלי מהלימודים בבתי הספר. שילוב המשחקים יתרום גם בהיבט החינוכי וגם ביצירת חיבור בין בית הספר לבין הבית. אין הגיון במצב הנוכחי, בו הילדים משחקים בבית במשחקים הכי משוכללים ומפותחים, בזמן שבבית הספר הם נחשפים רק לכלים פאסיביים.

עמותת G4C היא עמותה אמריקאית ללא מטרות רווח, שנוסדה בשנת 2004 על ידי  בורק, בוגר "בצלאל" ויזם. העמותה מקדמת ומפתחת משחקים דיגיטליים למטרות חינוכיות של שינוי חברתי ואזרחי. בין היתר פותחו במסגרת הארגון משחקים שמטרתם לשמור על הסביבה, משחקים המסייעים לילדים להתמודד עם מחלות כמו סרטן, משחקים שנועדו להסביר על הסיכונים שבאלימות, ואף משחק שנועד ליצור הבנה בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני (ואשר מכונה באופן מפתיע "PeaceMaker").

חברת "אינטרסקול ישראל" מתכננת ומפתחת קורסים, השתלמויות ופרויקטים בתחומי חינוך וטכנולוגיה שונים.

אסי בורק נשיא G4C צילום: יולה זובריצקי
אסי בורק נשיא G4C צילום: יולה זובריצקי

לצד הכנס המקצועי נערך גם "פסטיבל המשחקים הדיגיטליים", בו הוצגו משחקים לשיווק וכן משחקים בפיתוח ומוצרים משלימים. הפסטיבל, שנערך במהלך חג החנוכה, משך ילדים ובני נוער רבים. צפייה בפעילות, בריכוז ובעניין שהביעו הילדים ובני הנוער במשחקים השונים, הותירה אותי מהרהרת ומנסה לדמיין איך שילוב משחקים מסוג זה בפעילות החינוכית היומיומית יביא לשינוי משמעותי באיכות הלימודים.

צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי

הטעימה "על קצה המזלג" של הטכנולוגיות, הכלים והיכולות שהוצגו בכנס והפסטיבל הותירו רצון לעוד. שילוב משחקים חינוכיים בלמידה בבתי הספר יכולה לסייע בקידום תלמידים באופן פרטני, בהתאמה אישית ושונה לכל אחד. בין אם הוא במסגרת לימודית רגילה ובין אם במסגרות טיפוליות כאלה ואחרות. כולי סקרנות לגלות אילו שינויים יתחוללו בהקשר הזה במערכת החינוך הישראלית עד הכנס השני, בשנה הבאה.

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן