Skip to content

עכשיו יש הוכחה מדעית לחוק הפוטושופ

מחקר חדש של מיקרוסופט מוכיח: חשיפה לידועניות הנתפסות כסובלות מאנורקסיה מעודדת את התפתחות המחלה בקרב המעריצים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר חדש של חוקרי מיקרוסופט, שבדק את חיפושי האינטרנט של 9.2 מיליון איש, הוכיח כי ישנו קשר ישיר בין חשיפה לידועניות הנתפסות כאנורקטיות לבין התפתחות המחלה אנורקסיה נרבוזה בקרב המעריצים. המחקר, שנערך על ידי ד"ר אלעד יום-טוב ממרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל וד"ר דנה בויד ממרכז המחקר של מיקרוסופט בניו יורק, בדק את הקשר בין חיפוש באינטרנט אחר כוכבות הנתפסות כאנורקטיות לבין הופעתם של חיפושים העשויים להעיד על התפתחות אנורקסיה אצל המשתמש.

המחקר מצא כי חיפוש באינטרנט אחר ידועניות הנתפסות כאנורקטיות גורם לגידול של 14% בסבירות לכך שמשתמש יחל לחפש מידע מהסוג שמאפיין התפתחות אנורקסיה, כגון "כיצד להפוך לאנורקטית", "טיפים לאנורקטיים", או "מחפשת חברה לפרו-אנה" (כלומר חברה שתוכל לתמוך בגולשת בתהליך התפתחות האנורקסיה). 

השראה לפיתוח הפרעות אכילה

בישראל עבר ב-2012 "חוק הפוטושופ", או חוק הגבלת תת-משקל בתעשיית הדוגמנות, הקובע כי אין להעסיק דוגמניות רזות יתר על המידה, מאחר שהדבר מייצר מודלים לחיקוי המעודדים אנורקסיה. זאת על רקע העובדה שנשים ונערות החולות באנורקסיה מזהות לעתים קרובות דמויות של ידועניות רזות במיוחד כמי שנתנו להן השראה לפתח הפרעת אכילה. יחד עם זאת, עד עתה לא היה מחקר ארוך טווח שהוכיח קשר ישיר בין חשיפה לדימויים של ידועניות אנורקטיות לבין התפתחות המחלה. המחקר החדש מאמת לראשונה את ההנחות שעליהן מבוסס החוק.

סיקור תקשורתי יכול לעודד את התפתחות האנורקסיה, אך גם לסייע למנוע אותה

עוד עלה מהמחקר כי סיקור תקשורתי הוא גורם משמעותי בעידוד התופעה. פרסום כתבות על כוכבות הנתפסות כאנורקטיות גרם לעליה דרמטית בחיפושים אחר אותן כוכבות, אך העליה היתה גדולה פי 1.9 בקרב משתמשים שביצעו מאוחר יותר חיפושים המעידים על התפתחות אנורקסיה, יחסית למשתמשים אחרים, כלומר אנשים שמפתחים אנורקסיה נוטים להתעניין יותר בידועניות הנתפסות כאנורקטיות בעקבות סיקור תקשורתי שלהן. עוד מצאו החוקרים כי לאחר סיקור תקשורתי של ידועניות הנתפסות כאנורקטיות, שלא התייחס לאנורקסיה, היה גידול של 33% בסבירות שמשתמשים יחלו בחיפוש  מידע המעיד על התפתחות אנורקסיה, אך כאשר הסיקור התייחס במפורש לאנורקסיה של אותה ידוענית, הסיכון לחיפושים אלה היה קטן יחסית. זאת, כפי הנראה, משום שכאשר מאדירים את מודל היופי הרזה, הגולשים מחפשים דרכים לחקות אותו, אך כאשר מזכירים את מודל היופי בהקשר של מחלת האנורקסיה, אין גולשים רבים שמעוניינים להדמות לכוכבת. המחקר התפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי International Journal of Eating Disorders.

מסווגת כהפרעה פסיכיאטרית

אנורקסיה היא הפרעת אכילה מסוכנת, המאופיינת בהרעבה רצונית ומצב תזונתי ירוד. בקרב חולים אנורקטיים קיים פחד גדול מהשמנה, התפיסה העצמית של המראה החיצוני מעוותת וקיימת נטייה לחוש שמנים למרות הרזון הקיצוני. שיעורי התמותה הם מהגבוהים מבין המחלות הפסיכיאטריות: 8%-20%. האנורקסיה נכללת כהפרעת נפש בסיווג המחלות הפסיכיאטריות.

מי שבתחילת דרכו המקצועית תרם רבות לביסוס התפיסה שדוגמניות צריכות להיות רזות מאוד, הצלם עדי ברקן, נלחם עתה לשנות לחלוטין את התפיסה הזאת בקרב הציבור הרחב. כדי לעשות זאת הוא פותח בקרוב תערוכה שמשווה את רזונן של הדוגמניות לרזונם של אנשים בשואה. הסרטון שהופץ מעורר מחלוקת בשל ההשוואה:

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן