Skip to content

אדוני ראש העיר, יש לי שאלה בפייסבוק

רק חודש ומשהו מאז תחילת כהונתו כראש העיר, רן קוניק, יליד גבעתיים בעצמו, יודע שעשה את הבלתי יאמן. הוא ראש העיר השישי של גבעתיים, והראשון שהדיח ראש עיר מכהן. את הקמפיין ניהל בפייסבוק אבל גם מבית לבית, מאדם לאדם. ראיון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכנס הניצחון של  רן קוניק, 45, ראש העיר החדש של גבעתיים, הסתובבו מאות ואולי אלפים מתושבי גבעתיים בעיניים נוצצות. כבר יותר מחודש שהם מתהלכים ברחובות כאילו זכו, אחד אחד, בלוטו. קוניק עצמו מתקבל בכל מקום בתחושה לא מבוטלת של גאוות יחידה – אנשים לוחצים את ידו בהתרגשות ברחובות, נהגים מצפצפים לו ברמזור ונשים זרות נותנות לו נשיקות ברחוב. בביקור האחרון שלו באחד מבתי הספר בעיר התקבל כמו כוכב רוק בינלאומי. יש משהו אחר באוויר, תושבי גבעתיים קוראים לזה תקווה.  

רק חודש ומשהו מאז תחילת כהונתו כראש העיר, רן קוניק, יליד גבעתיים בעצמו, יודע שעשה את הבלתי יאמן. הוא ראש העיר השישי של גבעתיים, והראשון שהדיח ראש עיר מכהן. הוא גבר על בן שחר בהפרש של 11 אחוזים (50 אחוזים לעומת 39.8 לבן שחר), הישג מרשים לכל הדעות.

רן קוניק
תושבי גבעתיים קוראים לזה תקווה. רן קוניק

בימים אלו הושלמה כמעט מלאכת הרכבת הקואליציה, הסכמים נחתמו עם סיעות מרצ והעבודה, והסכמים נוספים צפויים להיחתם עם סיעות הליכוד והבית היהודי. כך או כך, מסתמנת קואליציה די רחבה, 14 איש מתוך 17 שהיו במקור.

– האמנת שתנצח?

"היו לי תחושות מאד טובות והייתי אופטימי אבל הייתי מאד מתוח בספירת הקולות. אחרי שהתפרסמו התוצאות היתה התפרצות עצומה של אושר והשתוללות של שמחה. הרגשתי שהבאתי תקווה במקום שבו היתה תחושה שהכל אבוד ורקוב. לא שיערתי שההפרש יהיה כל כך גדול, 11 אחוזים, שזה אלפיים ומשהו קולות, וזה בהחלט שימח אותי".

לא הייתי מצליח בלי פייסבוק

לפני שנתיים התקשרתי לרן קוניק, אז חבר מועצת עיריית גבעתיים. סיפרתי לו על עץ ירוק ונהדר שמפלצות הנדל"ן ברחוב שלי רוצות לכרות. משפחות שלמות של ציפורים נודדות היו נחות על העץ הזה, ובכל פעם שפתחתי חלון, הוא נתן לי נחמה ירוקה בתוך הפיח והזוהמה. קוניק קישר אותי לכל מיני גורמים, הפעיל אנשים וליווה אותי בתהליך הארוך עד לתום המאבק שהצליח לבסוף. העץ, אמנם בגרסה קטנה יותר, עדיין בחלוני.

הסיפור הזה אינו זר למי שמכיר את האיש. אחד התושבים התקשר אליו בפלפון והתלונן שאין מספיק גינות כלבים בעיר. כבר באותו היום הוא עשה סיור רגלי ארוך ברחבי העיר, וצלצל אחרי כן לספר על התוצאות, ואיפה כן תקום גינה חדשה. הוא לא הפסיק את הדיווח בנושא בפייסבוק ובטלפון אישי למתלונן, גם אחרי שנוסף לשמו התואר "ראש עיר".

קוניק הוא לא הראשון שניהל קמפיין שלם בפייסבוק, שר האוצר לפיד כבר עשה זאת לפניו, אבל אם לשפוט לפי כמות האהדה שהוא זוכה לה גם עכשיו, זה כנראה פעל לטובתו. "אני הצלחתי לא מעט בזכות הפייסבוק", הוא אומר. "זה כלי אדיר וצריך להבין את החשיבות שלו. כבר שנים שאני פותח את הבוקר בהודעות מזל טוב לחברים שחוגגים ימי הולדת, גם אם מדובר ב-15 אנשים בבת אחת. אני זמין לכולם, עונה להודעות באופן הכי מידי לכולם, הם שולחים הודעות ומקבלים תשובה במקום"

– זה נשמע לי בלתי אפשרי…

"אין מצב שמי שכתב לי משהו, לא יקבל ממני תשובה. אני יכול לספר לך קוריוז. שבועיים לפני הבחירות קיבלתי טלפון מאיש מבוגר שהתלונן שמול הבית שלו יש בית זונות וכל פניותיו לעירייה לא נענו. אמרתי לו שיחכה שבועיים, אני לא בתפקיד, ואם אבחר, אני מבטיח לטפל בזה. האיש התקשר אלי כמעט כל יום. ביום שלישי, יום הבחירות, הלכתי לישון בחמש בבוקר לשעתיים, ובשבע כבר התחיל כל הבלגן התקשורתי עד הצהריים.  בשתים חיכתה לי כבר הודעה ממנו. "לפני הבחירות ענית לי, היית נחמד, רק נבחרת ואתה לא זמין".

אם הייתי נשוי, זה לא היה קורה

בדומה לקולגות בחולון ובאר שבע, חתונה היא לא בדיוק בראש מעייניו. "אין כמעט חוג בית אחד שבסופו לא ניסו לשדך לי מישהי". אנשים מסביבו מספרים בחיוך שהוא "נשוי לגבעתיים". נקודת הזינוק החלה בצעד אמיץ אחד, לפני שמונה שנים. "היתה לי עבודה קבועה בעירייה כמנהל מחלקת הספורט, תנאים טובים, קביעות, פנסיה, זו לא עבודה שעוזבים, ובכל זאת, אחרי 12 שנים, עזבתי הכל והלכתי להיות חבר מועצה, בגיל ארבעים, ללא שכר, וללא תנאים". מיד אחרי כן  הקים את "גבעתיים שלנו", תנועה שהוא עומד בראשה, שנולדה כאלטרנטיבה לשלטון הנוכחי. הוא המשיך בייעוץ מנטלי לספורטאים, מה שעשה עוד קודם, והתחיל בחיים חדשים.

"ויתרתי על שעות עבודה, ויתרתי על בילויים, לקחתי סיכון מאד גדול. אם הייתי נשוי, אני לא חושב שזה היה אפשרי, אשתי לא היתה נותנת לי לעשות צעד כזה", הוא מוסיף בצחוק. בעירייה ישב כחבר מועצה מתוסכל במיוחד. "מהר מאוד הבנתי שלהיות חבר מועצה רגיל זה חרטה-ברטה. ראיתי שהעירייה לא הולכת למקום טוב ושהאנשים שמנהלים אותה הם לא אנשים שיש להם קודים נכונים מבחינתי. לא אהבתי את צורת ההתנהלות ואת סדרי העדיפויות. תמיד דגלתי בערכים של תרבות, ספורט, חינוך וערכים ברמה הכי גבוהה, בעיקר להשקיע קודם באנשים, אחר כך באבנים. ראש העיר הקודם ביצע החלטות תמוהות מאוד כמו שיפוצים מוגזמים לפני בחירות, שלטים גדולים, ולא אשכח איך בהופעה של ירדנה ארזי ביום העצמאות הוא חילק סנדוויצי'ים לכל המשפחות שהגיעו. ממש לחם ושעשועים".

למרות חזותו השקטה, הוא לא ישב בשקט באופוזיציה והצליח לעורר רעש די גדול. "אני יכול לומר בלב שלם שניצלתי את כל האמצעים שעמדו לרשותי כדי ליידע את התושבים מה באמת קורה בתוך העירייה ולהגיע למצב שאני יכול לנצח".

– מה היתה נקודת האל-חזור מבחינתך?

"באחת מישיבות המועצה הסוערות במיוחד, כשראש העיר הקודם העלה בעשרה אחוזים את הארנונה, השתתפו גם נשים מבוגרות בנות 75 והאווירה התלהטה עד כדי כך שהוא הזמין משטרה והוציאו אותן בכוח מהחדר. אפשר לראות את זה בסרטון באינטרנט. באותם רגעים פשוט הזדעזעתי. הרגשתי חוסר אונים מוחלט, כאילו אני תחת משטר בטהרן או צפון קוריאה. מאותו יום ידעתי שאעשה הכל על מנת לצבור כוח ולרוץ נגד האיש הזה. מה שלא יהיה, אפילו אם זה לא יהיה אני".

קוניק והאקורדיון
מתמיד. קוניק מנגן באקורדיון בבתי אבות

מאותו הרגע, ננעל קוניק על המטרה כמו שהוא יודע לעשות מתחומים אחרים בחייו. ספורט למשל. קוניק, אלוף ישראל לשעבר בטניס שולחן ומאמן מנטלי מבוקש של ספורטאים, התחיל בעבודה קדחתנית ולא מתפשרת. "לא היה שום דבר שקשור לתרומה לעיר שבחלתי בו. הלכתי רחוב-רחוב, לפעמים לבד, לפעמים עם בני נוער שסייעו לי, וחילקתי דפים לתושבים, בהם ביקשתי מהם לכתוב לי מה מפריע להם בפקס או במייל. ביקרתי את אזור העסקים הקטנים בעיר ורשמתי את כל מה שהיה לכל אחד להגיד, עד שעברתי את כולם. לא היה אחד שלא עניתי לו בפייסבוק או לטלפון. עשיתי כנסים גדולים, חוגי בית, והתמדתי בזה במשמעת רצינית של ששה-שבעה ימים בשבוע, מהבוקר עד הערב".

– הנתונים מראים שאחוזי ההצבעה שלך היו גבוהים בקרב גמלאים וצעירים כאחד. איך אתה מסביר את זה?

"אני יליד גבעתיים, עבדתי בעירייה 12 שנים ועד היום אני חושב שהספקתי לגדל ולאמן לפחות 1,500 ילדים ובני נוער. אני בקשר טוב עם המשפחות. מעבר לזה, כבר שמונה שנים אני מנגן באקורדיון בבתי אבות. זה משהו שהתחלתי ללמוד בגיל מבוגר יחסית, והתמדתי בו כמו שאני מתמיד בכל דבר שאני רוצה. הרבה קשישות עצרו אותי ברחוב אחרי הבחירות ואמרו "הלכתי להצביע רק אחרי שראיתי אותך מנגן".

"אבל מעבר לזה – אחרי מאה חוגי בית, סיורים בשטח, פגישות עם אנשים, ובעיקר, זמינות מלאה לכל מי שאי פעם פנה אלי – אני חושב שהתושבים הבינו שאני פה בשבילם ושאני לא מייצג את הממסד אלא להיפך, נלחם בו, ונלחם לשנות אותו באופן הכי נקי ואמיתי שיש. ראש עיר מהצד שלהם, בעדם, שנלחם עבורם ועבור העיר שהם היו רוצים לגור בה".

לחיות במזרח התיכון, להרגיש כמו אירופה

בימים אלו עומד להיפתח ברחוב שיינקין 2, ליד העירייה, מרכז שירות פניות לציבור, כולל אנשי שירות, ומענה און ליין גם בפייסבוק. "כל אחד שיש לו בעיה יוכל להיכנס ולהתלונן והוא יקבל תשובה דרך הפייסבוק וגם דרך עיתון מיוחד עבור הציבור", אומר קוניק.

– איזה גבעתיים הולכת להיות לנו?

"אני מתחיל את היום שלי בשמונה בבוקר ומסיים אותו ב-12 בלילה, עובד 24 שעות מסביב לשעון, כולל שישי שבת. אני רוצה להביא את גבעתיים לעידן חדש. להפוך אותה לפרבר קלאסי של ת"א עם האיכות המיוחדת שלה. הרבה יותר פעילות פנאי ותרבות, ספורט, דגש על חינוך. אני הולך לעשות שינוי גדול בחזות שלה. עיר נקייה, נעימה,  עם מגוון שירותים נגישים וצמודים לציבור, שקיפות מלאה כולל פייסבוק. עיר בשביל התושבים שלה".

– הארנונה היא מהגבוהות בארץ. מה הסיכוי שתרד?

"בשביל להוריד ארנונה צריך אישור של משרד הפנים וזה לא פשוט כמו שזה נשמע. אני יכול להבטיח שהעירייה שלנו תהיה עירייה שנותנת תמורה בעד האגרה".

– לסיום, מה אנחנו לא יודעים על רן קוניק?

"אוהד הפועל רמת גן בכדורגל, הפועל תל אביב בכדורסל, ממשיך לנגן בבית אבות, ממשיך לשחק מטקות בים, אבל זה כולם יודעים. אני חובב פיצות מושבע. זה עוזר לך?"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן