Skip to content

חוק הריכוזיות אושר סופית בכנסת

שר האוצר יאיר לפיד: "הבאנו לביזורו של הכוח הכלכלי במשק". יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי: "החוק החדש ישנה מהותית את חיי הכלכלה במדינת ישראל וייטיב מאוד עם האזרח הפשוט שיוכל ליהנות מכספו במקום שאחרים ייהנו ממנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד.
שר האוצר יאיר לפיד
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי

מליאת הכנסת אישרה ברוב גדול – 72 בעד ונמנע 1 – בקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת הכספים, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

סוגיות עיקריות

הצעת החוק שאושרה סופית, עוסקת בשלוש סוגיות עיקריות כדי לקדם את התחרותיות ולצמצם את הריכוזיות במשק:

• בפרק ב' נקבעו הוראות לעניין שקילת שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ושיקולי תחרותיות ענפית בהקצאה של זכויות מאת המדינה.
• בפרק ג' להצעת החוק נקבעו הוראות לעניין הגבלת השליטה בחברות במבנה פירמידלי שהעיקריות שבהן הן: פירמידות לא יוכלו לכלול יותר משתי חברות שכבה. כן נקבעו הוראות המסמיכות את שר האוצר ונגיד בנק ישראל לקבוע הוראת לעניין מגבלות אשראי.
• בפרק ד' להצעת החוק נקבעו הוראות לעניין הפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים. את רשימת התאגידים או הגופים האמורים תגבש הוועדה לצמצום הריכוזיות שבראשה יעמוד הממונה על הגבלים עסקיים. כן נקבע שתאגיד ריאלי משמעותי לא יוכל לשלוט בגוף פיננסי משמעותי בתום שש או ארבע שנים מיום פרסומו של החוק, בהתאם להוראות שנקבעו בעניין.

המשמעות של פרקים אלה היא שתהיה הפרדת השליטה בין גוף פיננסי משמעותי לבין השליטה בגוף ריאלי משמעותי, תהיה הגבלת השליטה בקבוצה עסקית לשליטה בשתי שכבות פירמידיאליות לכל היותר ותחוייב שקילת שיקולי ריכוזיות ותחרותיות בעת הקצאת משאבים של המדינה. החוק צפוי להשפיע על הרבה קונצרנים ותאגידים במשק. פרק השטחת הפירמידות צפוי להשפיע על חברות כמו אי.די.בי. הפרק הקובע על הפרדה בשליטה בין גוף ריאלי משמעותי לגוף פיננסי משמעותי, צפוי להשפיע על אנשי עסקים כמו יצחק תשובה ונוספים שיש להם החזקות צולבות בגופים ריאליים ובגופים פיננסיים.

פירמידות מתפרקות

ועדת הכספים אישרה את החוק לקריאות השנייה והשלישית פה-אחד, לאחר חודשים ארוכים של דיונים. הוועדה קבעה, כי תיאסר הקמת פירמידות חדשות וכי פירמידות ישנות יפורקו בפרק זמן של 4 עד 6 שנים לכל היותר. זאת על-מנת לאפשר מכירה נאותה ומסודרת של נכסים וחברות גדולות, מבלי לערער את יציבות המשק והכלכלה.

דירקטורים בלתי תלויים

עוד על פי החוק – רוב חברי הדירקטוריון בחברה ציבורית יהיו דירקטורים בלתי תלויים, כשלמעט מקרים ייחודיים בוראת שר המשפטים ובאישור ועדת הכספים, 50% מהם, יהיו דירקטורים חיצוניים ובכל מקרה, מספרם של הדירקטורים החיצוניים לא יפחת משליש.

בדבריו במליאה, הציג יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי את הצעת החוק: "החוק החדש ישנה מהותית את חיי הכלכלה במדינת ישראל וייטיב מאוד עם האזרח הפשוט שיוכל ליהנות מכספו במקום שאחרים ייהנו ממנו. ראוי שהחוק הזה יעבור פה אחד, כי הוא מנותק מהפוליטיקה. במצב הנוכחי יש כאן חוסר מוסריות ממדרגה ראשונה. המדינה שלנו קטנה אבל הריכוזיות גדולה. פירוק הריכוזיות יאפשר תחרות שתוריד מחירים. זהו חוק עוצמתי שישפר את הכלכלה הישראלית".

"הפסיד את הכסף שלנו"

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "סילוקו המתקרב של דנקנר שהפסיד את הכסף שלנו בהרפתקאות היה צריך כבר לקרות מזמן. ללא המחאה החברתית דנקנר היה ממשיך להחזיק בפירמידה שלו. דנקנר חלב את כספי הציבור. סילוקו הוא צעד גדול. זהו צעד שאומר שלא הכול מותר. הריכוזיות הביאה למציאות כלכלית מעוותת. הטייקונים לא תורמים בכלום למשק. ההתמחות שלהם היא בניצול כספי הציבור. החוק הזה יאפשר להפסיק את ניצול כספי הציבור על ידי הטייקונים לטובת הרפתקאות מפוקפקת ומופקרות שנגמרות במחיקת חובות".

"הסדר מדיני"

ח"כ אראל מרגלית (העבודה): "החוק הזה יפתח את המשק להשקעה כלכלית מהעולם אבל כדי שזה יקרה צריך לקדם את ההסדר המדיני כי אף אחד בעולם לא רוצה להשקיע במדינה שאיננה מוסרית".

לא לפחד מלוביסטים

סתיו שפיר (העבודה): "את החוק כתבו אומנם חברי הכנסת אך לא פחות בכך גם הלוביסטים שהשפיעו על נוסח הצעת החוק. הלוביסטים לא עונדים את הסרט הכתום אך לא מופעלים נגדם סנקציות. ההפקרות שבה פועלים הלוביסטים מסוכנת. החוק יועבר היום למרות הלוביסטים. אנחנו לא צריכים לפחד מהם".

ח"כ חנא סויד (חד"ש): "מקווה שהחוק הזה יאפשר הקטנת פערים, ושיפור מצבם של השכבות החלשות.

ח"כ דב חנין (חד"ש): "ריכוז של כסף רב בידיים מועטות לא מסתדר עם דמוקרטיה פוליטית".

"אינני שמח על נפילתו של דנקנר"

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד ביתנו): "אינני שמח על נפילתו של דנקנר. אבל אני אומר לו ולאחרים שמה שהיה, אני מקווה שבעקבות החוק, הוא לא מה שיהיה. גם דנקנר מבין שאם היינו מחוקקים את החוק לפני עשר שנים זה היה נראה אחרת כי הכול היה מס שפתיים. זה לא החוק הטוב ביותר אבל זה צעד חשוב ביותר של שינוי התפיסה הכלכלית בישראל".

שיתוף פעולה בין קואלציה ואופוזיציה

חבר הכנסת עופר שלח (יש עתיד) אמר כי "אני, כמי שהיה ממובילי חוק זה, יודע עד כמה רבה השפעתו על הכלכלה הישראלית. אני גאה בחוק ובעבודה של כל סיעות הבית שיצרה שיתוף פעולה והסכמה נדירה בין קואלציה ואופוזיציה למען מטרה חשובה זו".

שר האוצר, יאיר לפיד עלה לדבר לאחר ההצבעה על החוק: "הבאנו לביזורו של הכוח הכלכלי במשק". הוא הודה לכל מי שהיה מעורב בקידום החוק ואמר כי "זהו יום של כבוד למדינת ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן