Skip to content

נשיא אוקראינה ייפגש עם קודמיו בניסיון לפתור את המשבר

המוני מפגינים חונים בסופת שלגים בכיכר מרכזית של קייב מול כוחות הביטחון שפינו חלק מהם מבנייני ממשל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
משטרת אוקראינה מול המפגינים
משטרת אוקראינה מול המפגינים

נשיא אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ', ייפגש על שלושת קודמיו, בניסיון לפתור את המשבר במדינהה. שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון תגיע גם היא לשיחות בקייב עם נציגי ממשל, פעילי אופוזיציה וארגונים חברתיים, "לתמוך במציאת מוצא מהמשבר הפוליטי".

נציבות אירופה הודיעה שהסכם השותפות עם אוקראינה, שנשיאה מסרב לחתום עליו עקב לחץ של נשיא רוסיה פוטין, נותר על השולחן, בתנאי שאוקראינה תעמוד בתנאיו שאינם נתונים לדיון נוסף.

נשיאות המדינה הודיעה אתמול שינוקוביץ' יתמוך ביוזמה המכונה "שולחן עגול לאומי", בניסיון להרגיע את הרוחות במדינה. לשם כך הוא ייפגש עם שלושת קודמיו לתפקיד, לאוניד קרבצ'וק, לאוניד קוצ'מה וויקטור יושצ'נקו. יושצ'נקו היה יריבו הפרו-מערבי של ינוקוביץ' בבחירות 2004, ועלה לשלטון בעקבות "המהפכה הכתומה".

המשבר הנוכחי מזמין הקבלות להפגנות הרחוב הסוערות של 2004. מאות אלפי אנשים התכנסו ביום ראשון להפגנה ששיאה היה בהפלת פסל לנין בכיכר המרכזית של קייב. אתמול, שני, המשטרה החלה לפנות מפגינים מחוץ לבנייני ממשל, בטענה  שהם חוסמים את הכניסה אליהם.

המשטרה לא הסתפקה בכך. אתמול היא פשטה גם על משרדי מפלגת האופוזיציה, "המולדת", והחרימה מהם ציוד מחשוב. בראש המפלגה עומדת ראש הממשלה לשעבר, יוליה טימושנקו, המרצה מ-2011 עונש מאסר, בגין עסקת גז שנויה במחלוקת עם רוסיה. המפגינים דורשים גם את שחרורה.

מפגינים בקייב
מפגינים בקייב

מנהיגי האופוזיציה דוחקים בתומכיהם להגן על כיכר העצמאות, וחלקם החלו לבנות במקום מתרסים. הם דורשים מינוקוביץ' לפזר את הממשלה עד היום, ולקיים בחירות חדשות לנשיאות ולממשלה.

ינוקוביץ' טוען שלא חתם עם ההסכם עם האיחוד האירופי מאחר שהוא יסכן את הסחר עם רוסיה; רמז דק ללחץ המסיבי שמפעיל עליו ולדימיר פוטין, המנסה לארגן "איחוד מכסים", מונח שפרוסיה עשתה בו שימוש במאה ה-19 כדי להשתלט על גרמניה, עם מדינות ברית המועצות לשעבר.  בינתיים הצטרפו ל"איחוד" רק בלרוס וקזחסטן.

מהומות בעיר מושלגת
מהומות בעיר מושלגת

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן