Skip to content

החורף בפתח עם סערת גשמים, קור ושלג בחרמון

החל מיום שלישי בערב ישראל נכנסת למערכת חורפית עם גשמים מרובים, קור ושלגים. שיאה של הסערה צפוי לקראת סוף השבוע. המשטרה ומד"א נערכים. מד"א פרסמה הנחיות לחורף בטוח. סעו בזהירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החורף בדלת – השמש החורפית והשמיים המעוננים שקידמו בבור יום שלישי את פנינו התחלפו בסערה. לקראת הערב צפויים להתחיל לרדת גשמים בצפון הארץ ובמישור החוף, והרוחות יתחזקו. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל בעונה. הלילה צפויים ממטרים לפרקים ברחבי המדינה מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, ואלה ילוו בסופות רעמים יחידות וברוחות חזקות. בחרמון צפוי לרדת שלג ששיאו יגיע לפי התחזית ביום חמישי, אז צפויות הטמפרטורות לרדת בחרמון למינוס 9 מעלות. באתר החרמון צופים להיערמות של שלג ברכבל העליון עד לגובה של שני מטרים.   

הסערה פגעת במזח טיילת נהריה (צילום: גלי עוז)
הסערה פוגעת במזח טיילת נהריה בשנה שעברה (צילום ארכיון: גלי עוז)

ביחס לגשמים הבודדים ולמיעוט המשקעים מתחילת השנה, הסערה החורפית הראשונה של החורף נמצאת לפנינו. לדברי החזאים צפויים לרדת בימים הקרובים כמאתיים מ"מ של גשם.  

[related-posts]

היערכות המשטרה

במשטרת ישראל הוצאו הנחיות מיוחדות וצופים ששיא המערכת החורפית יהיה בסוף השבוע. לנוכח אירועי העבר, אומרים במשטרה, נערכנו לחסימת צירים ברחבי הארץ כתוצאה משיטפונות, קריסת עצים ופגיעה בתשתיות. סכנה יש גם בקרבת מאגרי מים בהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה. ציבור הנהגים נקרא להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להימנע מנסיעה בכבישים בהם יש הצפה, לשמור מרחק ולהאט את מהירות הנסיעה.

משטרת ישראל תזרים באופן שוטף לאמצעי התקשורת מידע לציבור משתמשי הדרך באשר למצב הכבישים והתנועה בהם וכן המלצות לדרכים חלופיות. לפיכך, מומלץ להיות קשובים ולהישמע להנחיות.    המשטרה נערכת לקראת מזג האוויר הסוער בכוחות מתוגברים בצירי התנועה ויוזמת הערכות מצב בשיתוף עם הגורמים הרלוונטיים: רשויות מקומיות, כיבוי אש, מד"א, חברת חשמל ואחרים וזאת כדי לשמור על שגרת החיים בצורה הטובה ביותר. מוקדי ה- 100 יתוגברו על מנת לתת מענה לפונים. משמרות השוטרים יעובו בכוח אדם, ויחידות המתנדבים העוסקות בחילוץ ייערכו וישמשו ככוח כוננות לאירועים.  

גשם (צילום: משטרת ישראל)
הגשם כבר כאן. השיא בסוף השבוע (צילום: משטרת ישראל)

היערכות מד"א 

מנכ"ל מד"א, אלי בין אמר הבוקר כי זוהי הסערה הראשונה הצפויה לפקוד את ישראל בחורף הנוכחי. לדבריו "בשנה שעברה נתקלנו בסערות דומות, וכוחות מד"א פעלו מסביב לשעון באזורים שונים בארץ על מנת לסייע לכל מי שזקוק לכך. גם השנה, אנו נערכים מבעוד מועד". הוא הוסיף כי השנה נערכים במד"א מראש. הוא קרא לציבור להישמע להנחיות הבטיחות ולהישמע להוראות צוותי מד"א במקרה הצורך.

כוחות מד"א מכשירים את רכבי ההצלה לתנועה גם באזורים מושלגים וכן באזורים בהם צפויות הצפות. רכבי 4X4 של מד"א ייכנסו לשימוש במהלך הסופה במידת הצורך, ויסייעו לכוחות מד"א לחלץ נפגעים מאזורים שיוצפו. על גלגלי האמבולנסים ורכבי ההצלה באזורים הצפויים להיות מושלגים יותקנו שרשראות ברזל המסייעות לנוע בשלג. 

אמבולנס מד"א (צילום ארכיון: צביקה לבל, מד"א)
מד"א מכשירים את רכבי ההצלה לתנועה גם באזורים מושלגים. אמבולנס מד"א (צילום ארכיון: צביקה לבל, מד"א)

הנחיות לציבור לחורף בטוח (מד"א):

היזהרו מתנורי הסקה: הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co), היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ואין להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות:

אוורור – בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.

תחזוקה – יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף.

מניעת שריפה – הרחק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה (כגון ספירלה) מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה מחשש לדליקה ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו למנוע גישה של ילדים לתנור.

במד"א מדווחים כי בימים האחרונים חלה עליה בכמות השריפות בשל תנורים שנותרו ללא השגחה, ועל כן נדרש הציבור ליתר תשומת לב בנושא זה.

סימני הרעלה – סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים – גם אבדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ויש לנהוג מיד על פי ההנחיות הבאות: במקרה של הופעת הסימנים לעיל בבית שמופעלת בו מערכת הסקה, סגור מיד את המערכת, אוורר את הבית והזעק את מד"א בטלפון חירום 101. 

שימרו על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה אלה בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה (תנועה מייצרת חום), יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום של 22 מעלות. שימו לב – אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה.

סימנים לירידה בחום גוף: ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות. בהופעת סימנים אלה יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א בטלפון חירום 101.

תל אביב באפור לקראת הסערה (צילום: עמית קרטס)
תל אביב באפור לקראת הסערה (צילום: עמית קרטס)

נהיגה בטוחה 

בימים גשומים במיוחד, הכבישים חלקים מאוד וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק מהרכב לפניכם ולנסוע במהירות נמוכה ביותר. בנוסף, יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. רכבים עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. 

ילדים ברכב מחומם 

אין להשאיר ילדים ללא השגחה ברכב מחומם! האוויר המחומם אינו מספק די חמצן לפעוטות ועל כן עלול להיגרם להם נזק. יש להימנע באופן מוחלט מלהשאיר ילדים ללא השגחה ברכב!

זהירות מרוחות חזקות 

בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, לעוף במהירות רבה ולפגוע בעוברים ושבים. על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון כסאות ושולחנות גן, עמודי תאורה, חבלי כביסה ומתקנים לתליית כביסה הנמצאים בחוץ, צעצועים ועוד על מנת שלא יפגעו בקהל החולף ברחובות.

עץ שנפל על מכונית בסערה (צילום: רענן שי, ארכיון מד"א)
עץ שנפל על מכונית בסערה (צילום: רענן שי, ארכיון מד"א)

נפגעתם מקור? כך תעניקו טיפול רפואי ראשוני עד להגעת כוחות מד"א למקום: 

היפותרמיה 

קבוצות סיכון עיקריות – קשישים, תינוקות, אלכוהוליסטים, דיירי-רחוב, אנשי ביטחון (כתוצאה משמירות ואימונים) וספורטאים (כתוצאה מסקי וגלישת גלים בחורף).

סימנים עיקריים – ירידה במצב הכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שמתגבר עד הפסקה מוחלטת, ירידה בדופק, דופק לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. סכנה עיקרית – הפרעות קצב לב.

טיפול – אם החולה רטוב יש להוריד את הבגדים וליבש את החולה. בכל מקרה יש להלביש ולכסות בבגדים או בשמיכה יבשה.

כוויות קור: סימנים – תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול.

טיפול – הפשרת איברים ע"י מים פושרים, קיבוע האיבר. אסור(!) לעסות את האיבר הקפוא. 

בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיידית את כוחות מד"א בחיוג למוקד חירום 101 ולהישמע להוראות הפראמדיקים במוקד עד להגעת כוחות מד"א למקום.

היערכות משרד התחבורה

לנוכח מזג האויר החריג הצפוי בימים הקרובים, יפעיל משרד התחבורה חדר מצב בשירות המטאורולוגי, כדי לעקוב אחר מזג האויר והשפעתו על מערך התחבורה ובכלל זה, סגירת כבישים, הפעלת מערך התחבורה הציבורית, נמלי הים והאויר ועוד.

תחזית מזג האויר המעודכנת לימים הקרובים: חדירה של אוויר קר מאיזור מזרח אירופה למזרח הים התיכון עלולה לגרום למזג אוויר חורפי וסוער ברחבי הארץ בימים הקרובים.

ביום רביעיבשעות הצהריים והערב רוחות מערביות חזקות בעוצמות של 25-40 קשר (50-80 קמ"ש) העשויות לגרום לרוחות צד חזקות בכבישי האורך ובשדה דב ואשר עשויות לפגוע בפעילות של נמל אשדוד. עלייה מהירה של גובה גלים והים ייעשה סוער: לקראת אחה"צ גובה הגלים יעלה עד לגובה של 4 מטרים בנמל חיפה ולגובה של 5-6 מטר בנמל אשדוד. גשם נרחב ובעוצמות חזקות בצפון ובמרכז (עשרות מ"מ), אשר עלול לגרום להצפות מקומיות (כולל שטפונות במדבר יהודה). באיזור הצפון והחוף סופות רעמים ומדי פעם ברד. לקראת ערב: שלג בצפון רמה"ג ובפסגות הרי הגליל.

ביום חמישי:  בשעות הבוקר אפשרות לשלג בכל פסגות ההרים, כולל הרי המרכז. לקראת צהריים בהרי המרכז יהיה בד"כ גשם מעורב בברד. המשך מזג אוויר מעונן וגשום, עם סופות רעמים וברד מדי פעם. היחלשות מסוימת ברוח ובגובה הגלים והפחתה מסוימת בכמות המשקעים, אך עדיין קיים חשש להצפות מקומיות, בעיקר במישור החוף הדרומי ובמדבר יהודה. בשעות הערב הסיכוי לשלג מדי פעם בהרי המרכז עולה.

ביום שישי: לפנות בוקר – עדיין אפשרות לשלג מדי פעם בפסגות ההרים (כולל הרי המרכז), אפשרות לפתיתי שלג גם בהר הנגב (מצפה רמון). התחזקות מחודשת של רוחות דרום-מערביות בעצמות של 20-30 קשר (40-60 קמ"ש) העשויות לגרום לרוחות צד חזקות. עלייה מחודשת בגובה הגלים לכדי 4 מטרים בנמל אשדוד. התחזקות המשקעים במישור החוף הדרומי והתפשטות המשקעים אל תוך הנגב. עדיין קיים חשש להצפות מקומיות, בעיקר במישור החוף הדרומי. באיזור ירושלים יהיה בד"כ גשם מעורב בברד ומדי פעם מעורב בשלג. לקראת ערב: שוב אפשרות לשלג מדי פעם בפסגות ההרים (כולל הרי המרכז והדרום).

ביום שבת: לפנות בוקר – עדיין אפשרות לשלג מדי פעם בפסגות ההרים (כולל הרי המרכז), אפשרות לפתיתי שלג גם בהר הנגב (מצפה רמון). עדיין קיים חשש להצפות מקומיות, בעיקר במישור החוף הדרומי, במדבר יהודה ובנגב. לקראת צהריים באיזור ירושלים יהיה בד"כ גשם ומדי פעם גשם מעורב בשלג. לקראת ערב הרוחות והגשמים נחלשים.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן