Skip to content

הסיכוי שחוק הפונדקאות לגייז יעבור – קלוש ביותר

שרת הבריאות יעל גרמן הכריזה על תיקון המאפשר גם לזוגות חד-מיניים להיעזר בשירותי פונדקאות בארץ. ככל שזה תלוי בבית היהודי, הסיכוי שהחוק יתוקן הוא אפס. נתניהו לא יילחם על כך, יש עתיד לא תפרוש בשל כך מהממשלה - ובזה יסתיים העניין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התיקון לחוק שמקדמת יעל גרמן אמור לאפשר שירותי פונדקאות בארץ עבור הומואים ולסביות. התיקון נאור, ראוי והגיוני. אבל הסיכוי שהוא יעבור אינו שואף לאפס. הוא פשוט אפס. הלוואי ואתבדה.

הסבר קצר: התיקון מחייב תמיכה ממשלתית ואישור של הכנסת. בממשלה יושבת מפלגה חרדית בשם הבית היהודי. היא חרדית במובן זה שהיא מצייתת לרבניים חרד"ליים. יש בה יו"ר שאינו מוכן להתעמת איתם בגלוי, חילונית אחת לקישוט (איילת שקד) ובערך בזה זה נגמר. אין ולו תיקון אחד בנושא המעמד האישי שרבני הבית היהודי יפסקו בו באופן שיסתור את הצבעתם של ש"ס ויהדות התורה. החשש הגדול שלהם הוא להצטייר בעיני מצביעיהם כאדוקים פחות מרבני מפלגות אלה.

(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
דינמיקה צפויה (צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שרבני החרד"ל יהיו מוכנים להילחם על הכשלת התיקון הזה ואף לייצר משבר ממשלתי, תוך איום בפרישה. הם הרי יודעים שנתניהו לא יזרוק את הבית היהודי מהממשלה כל כך מהר. נתניהו, מצדו, לא יהיה מוכן לסכן את יציבות הקואליציה בגלל עניין שולי מבחינתו דוגמת זכויות הגאים והגאות. גם יש עתיד, מפלגתה של שרת הבריאות, לא תפרוש בגלל דבר כזה. היא לא רוצה להיות מפלגת הגייז; את זה היא מעדיפה להשאיר למרצ. לא, לפיד יעדיף להתעמת עם הימין עד כדי פרישה על נושאים מדיניים, ואולי על ענייני תקציב – אבל לא על זה.

אז מה יקרה? לא הרבה. גרמן ולפיד יתנופפו בהמלצות הוועדה בראשות שלמה מור יוסף שאת המלצותיה פרסמה היום. רבנים קיצוניים דוגמת דב ליאור וזלמן מלמד יטילו וטו. בנט יתכופף, כי חשוב לו להישאר בממשלה, לטרפד הסכם מדיני אפשרי ולתקוע אצבע בעינו של נתניהו שנוא נפשו. הבית היהודי תודיע שמבחינתה זה עניין של להיות או לחדול. נתניהו יקרא ללפיד ויודיע לו שאי אפשר להעביר את התיקון לחוק בקונסטלציה הנוכחית ויסכים לצ׳פר אותו, במעין פיצוי, באיזו הטבה כלכלית שולית שלפיד יוכל למכור לבוחריו.

העצוב בכל הסיפור הזה הוא שיאיר לפיד ויעל גרמן אינם מבינים עדיין את הדינמיקה הצפויה הזו. אפשר היה לצפות שלפחות ינסו לגייס תמיכה הצהרתית ברורה של נתניהו וליברמן בחקיקה הזו טרם ייצאו בתופים ובמחולות על התיקון הצפוי. תמיכה שתבהיר שזו לא רק אג׳נדה של שרת הבריאות או של מפלגתה, אלא גם של הדרג הקובע. אבל זה הרי קצת יותר קשה מלכנס מסיבת עיתונאים, להציג דו"ח ולהודיע שתהיה כאן מהפכה היסטורית.

ושוב: התיקון ראוי ואף רצוי. אבל לפני שמודיעים על כך, רצוי להבין משהו בפוליטיקה מעשית. וזה, למרבה הצער, עדיין לא קורה כאן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן