Skip to content

עדות מצולמת לשינוי במעמדה של האישה בישראל

שנת 2013 הציגה בפנינו לא מעט נשים חזקות שהניפו דגל ויישארו חקוקות בתודעה. התמונה שזכתה בתערוכת "עדות מקומית" מציגה בראש ובראשונה את מאבקה המורכב של האישה הישראלית להשגת חופש פעולה וחופש ביטוי במדינה השועטת לעבר הדת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע נפתחה התערוכה החשובה והגדולה של מיטב צילומי העיתונות המקומית – "עדות מקומית". צלמי העיתונות שלחו צילומים לוועדות הקבלה במהלך כל השנה מראשית תהליך המיון ותיעדו את רצף האירועים הרצחני בישראל שכולל בתוך שנה אחת מלחמות, הפגנות, פגיעות טילים, אלימות בשטחים, מאבקי חרדים מול הממסד, דרמות פוליטיות, אירועי אבל המוניים, אבל המאבק האמיתי של השנה בעיני כאישה-צלמת היה מאבקן של הנשים בישראל.

שנת 2013 הציגה בפנינו לא מעט נשים חזקות שהניפו דגל שישאר חקוק בתודעה. שרת המשפטים ציפי ליבני, אשר הפסידה בבחירות הפנימיות במפלגתה, לא ביזבזה זמן בליקוק פצעים על נצחונו של יריבה המר שאול מופז. היא הקימה את מפלגת "התנועה", עמדה בראשה והשיגה 6 מנדטים מול היריב שבקושי הגיע לאחוז חסימה. שלי יחימוביץ', שעד כה כיהנה כיו"ר האופוזיציה, הצליחה להחליש במעט את הציבור הימני בישראל, עמדה על עקרונותיה וידעה להגיד לא לכסא משמעותי בממשלה. כך גם מאבקן הבלתי מתפשר של נשות הכותל בקיר האטימות והדעות הקדומות.

הצילום הזוכה של מרים אלסטר (פלאש 90). תפילת חודש תמוז של נשות הכותל
הצילום הזוכה של מרים אלסטר (פלאש 90). תפילת חודש תמוז של נשות הכותל

לצד אותן נשים הירואיות, שיצאו למאבק במדינה בה מעמד האישה עדיין רחוק ממעמדן בעולם המערבי, צפינו בגועל בשלטון גברי ומקובע שמנסה בכל הכוח למצוא תחליף גברי לנגיד בנק ישראל ורק בלית ברירה ולאחר אין ספור ניסיונות לסכל את המינוי, ממנה את קרנית פלוג, המינוי הטבעי לתפקיד.

נצחונות נשיים בפוליטיקה לא גרמו לי לחייך כמו זכייתה של הצלמת מרים אלסטר (פלאש 90) אשר תיעדה את תפילת חודש תמוז של נשות הכותל המוקפות בשש נשים ממג"ב המאבטחות את תפילתן ומגנות עליהן מפני אלה המנסים להפריע ולשבש את תפילתן. השופטים שבחרו בתמונה התרשמו כי צילום זה מציג פנים רבות למאבק הנשים בירושלים. בעיני ובעיני רבים זה בראש ובראשונה מאבקה של האישה להשגת חופש בחירה, חופש פעולה וביטוי במדינת השועטת לעבר מדינת דת.

אפשר להתמוגג ולסמן "וי", אך יש צילומים שוועדת הבחירות של התחרות בחרה לא להציג. בין הצילומים שלא התקבלו לתערוכת "עדות מקומית" היתה תמונתו של הצלם תומר נויברג, שצילם מפגינה בדרום תל אביב שעל חולצתה מתנוססות המילים "מוות לסודאנים". ועדת הבחירות לא נימקה מדוע תמונה זו לא נבחרה למרות שהיא מהווה תיעוד  דרמטי של הגזענות הישראלית נגד מדיניות ההגירה והסתננות פליטים מאפריקה. למאבקן של נשים יש לפעמים גם פנים מכוערות.

הצילום של תומר נויברג המתעד גזענות ישראלית
הצילום של תומר נויברג המתעד גזענות ישראלית

בתערוכה הארצית של "עדות מקומית", לצד העולמית, מוצגים שלל תצלומים של עשרות צלמים בקטגוריות שונות: מלחמה ושלום, מדיניות וחברה, תרבות ואמנות, טבע וסביבה, ספורט, דיוקנאות ומולטימדיה. זכייתה של מרים אלסטר מדגימה היטב את האמירה "תמונה אחת שווה אלף מילים" ומבחינתי היא יום חג לאישה בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן