Skip to content

סופית – ישראל חברה במועצת הארגון האירופי למחקר גרעיני

זהו הישג משמעותי ביותר למדע הישראלי. ישראל - שהייתה עד כה במעמד משקיפה - היא מהערב המדינה הלא-אירופית היחידה בארגון המדעי היוקרתי. בארגון עובדים כיום כ-40 מדענים ישראלים, אשר מחלקים את זמנם בין העבודה באוניברסיטאות בישראל לבין מחקר בשוויץ. בין המדענים הישראלים שמבצעים מחקר במאיץ: פרופ' גיורא מיקנברג ופרופ' עילם גרוס ממכון ויצמן, פרופ' אליעזר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מועצת הארגון האירופי למחקר גרעיני CERN, המפעיל את מאיץ החלקיקים הגדול בעולם, אישרה הערב את הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי 20 המדינות האירופאיות החברות המלאות בארגון.

מאז 2011 נמצאת ישראל במעמד של חברה נלווית בארגון וכעת כשאושרה הצטרפותה, ישראל היא החברה הראשונה והיחידה בארגון, שאינה מדינה אירופית. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל היה גורם מוביל בקשר מול הארגון וכן אחראי על העברת התשלום מדי שנה לארגון.

מעבר ליוקרה המדעית שמקנה החברות בארגון, הקבלה כחברה מלאה מאפשרת לתעשייה הישראלית להשתתף במכרזים שונים הקשורים במאיץ החלקיקים, להיות מיוצגת בהנהלת הארגון, להגיש בקשות למלגות לסטודנטים ישראלים, וכמובן לשלב מדענים ישראליים בקבוצות המחקר במאיץ.

בארגון עובדים כיום כ-40 מדענים ישראלים, אשר מחלקים את זמנם בין העבודה באוניברסיטאות  בישראל לבין מחקר בשוויץ. בין המדענים הישראלים שמבצעים מחקר במאיץ: פרופ' גיורא מיקנברג ופרופ' עילם גרוס ממכון ויצמן, פרופ' אליעזר רבינוביץ מהאוניברסיטה העברית, ופרופ' שלומית לבנברג מהטכניון. בין המדענים הישראלים הפעילים בארגון, ישנם 22 דוקטורנטים וארבעה פוסט-דוקטורנטים.

"ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לאירופה שתשתתף כחברה קבועה", אמר הערב שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי. "זהו הישג מדעי ומדיני כאחד המצטרף לשורה של הישגים דומים בשנים האחרונות. המדע הישראלי ממשיך להוכיח כי בכוחו לגשר על חילוקי הדעות הפוליטיים שלנו מול אירופה. חברות ישראל בארגון תאפשר לחוקרים ישראלים גישה לתשתיות מחקר מהמתקדמות בעולם. "אני שמח שהאינטרס המדעי העולמי שבהצטרפות ישראל לפרויקט, גבר על האינטרסים הפוליטיים".

צילום אוויר של האתר הראשי ב-CERN. (צילום: ויקיפדיה)
צילום אוויר של האתר הראשי ב-CERN. (צילום: ויקיפדיה)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הגיב: "זהו יום של גאווה ונחת רוח למדע הישראלי ואנו מברכים את כל אנשי המדע שהיו מעורבים בהישג זה ושיכולותיהם מביאות כבוד רב למדינת ישראל. ההחלטה היא גם הישג מרשים לדיפלומטיה הישראלית ואות כבוד לפעילותם של אנשי משרד החוץ שהובילו מאמץ זה במשך שנים רבות. אנו מודים לכל משרדי הממשלה, המחקר והאקדמיה בישראל, שהיו שותפים לפעילות זו. תודתנו נתונה גם למדינות אירופה, אשר חברות במועצת הארגון, על תמיכתן בהצטרפות ישראל למועצה".

פרופ' אליעזר רבינוביץ מהאוניברסיטה העברית, נציג ישראל במועצת הארגון, אמר: "ההחלטה היא הכרה משמחת בערכם של המדע והטכנולוגיה הישראלית. צירוף ישראל כחברה שוות זכויות היא תולדה של שיתוף פעולה מעולה בין גורמים רבים אקדמאים וממשלתיים, היכולת להגיע לרגע הזה מחמם את הלב".

הארגון האירופי למחקר גרעיני הוא המרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים ואחראי גם על הפעלת מאיץ החלקיקים הגדול ביותר בעולם שממוקם בשוויץ –  – LHCהבנוי כמנהרה טבעתית. זהו המאיץ הגדול בעולם מבחינת אורך, עלות הקמה והאנרגיה שאליה מגיעים החלקיקים המואצים. הארגון פועל כמרכז מדע בין-לאומי שבו עובדים וחוקרים פיזיקאים, מהנדסים וטכנאים מרחבי העולם.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן